2026-05-12, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Io69
Hmm, du kanske har rätt. Detta är den bästa tiden förra ägaren fick på stripen, jag har tolkat det som att den översta raden är 0-100 men det är fel.

AI (sic!) säger att det motsvarar 0-60 mph på 2,6-2,9 sekunder.

https://ibb.co/dJDhxPZc

En 1000-sporthoj är bra mycket snabbare än det där. Typ under 10.5 på 1/4 mile
Citera
2026-05-12, 15:45
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Fast grafiken stämmer ju inte. Saknas 8-10 st och vore intressant att veta var dessa stod i förhållande till framförallt grön och röd. För inte stod väl grön i ledet bakom röd? Var det t ex 8 st mellan så blir det ju mycket svårare för grön att se röd. (Eller om de skall in mellan gul och röd blir det svårare för röd att se gul)
Vet du Vad?
Det är Inte Jag som är skapare av grafiken...

Om du anser att något inte stämmer, ta kontakt med Grafik/SVT!
Citera
2026-05-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negativetoe

Ja, det var iaf min första tanke. Det kom från detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Graysuit2k
Hela fältet drar samtidigt och en hoj i Open 1000/Superbike lär nå 100 kmh på 3-4 sekunder vid en bra start. (600 klasserna marginellt långsammare).
Citera
2026-05-12, 16:59
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Olyckan på SM i roadracing – så kraschade motorcyklarna i Falkenberg

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/grafik-olyckan-pa-sm-i-roadracing-sa-kraschade-motorcyklarna-i-falkenberg

Då kan vi med 100% säkerhet säga att det är expressen chefredaktör som kör på JJ.
Citera
2026-05-12, 18:06
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Io69
Hmm, du kanske har rätt. Detta är den bästa tiden förra ägaren fick på stripen, jag har tolkat det som att den översta raden är 0-100 men det är fel.

AI (sic!) säger att det motsvarar 0-60 mph på 2,6-2,9 sekunder.

https://ibb.co/dJDhxPZc

Det där är ju tiden det tar att köra 60 feet, alltså knappt 20 meter.
Det är en ok tid med tanke på att det är en 350+ kg klump, men den är ingen raket direkt.

Den snabbast accelererande serietillverkade och för allmän väg tillåtna supersporthojen är så vitt jag kan se Suzuki GSX-R1000 (2,35s enl. Google/Wikipedia). I Superbike får man ju trimma och modda ganska friskt, plus att rider aid är tillåtet, med launch control, antispinn och allt det där. Så, det går säkert under optimala förhållanden (vilket ett startfält definitivt inte är) att få låga tvåor 0-100. Men mer realistiskt är nog runt eller strax under 3 när man har en massa andra förare att trängas med.

OnT: Har det i närtid inträffat någon liknande olycka i samband med start?
Citera
2026-05-12, 19:07
Medlem
israelisinnocents avatar
Hände en likadan olycka dagen före samma tävling
Finns videolänk i tråden
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Det där är ju tiden det tar att köra 60 feet, alltså knappt 20 meter.
Det är en ok tid med tanke på att det är en 350+ kg klump, men den är ingen raket direkt.

Den snabbast accelererande serietillverkade och för allmän väg tillåtna supersporthojen är så vitt jag kan se Suzuki GSX-R1000 (2,35s enl. Google/Wikipedia). I Superbike får man ju trimma och modda ganska friskt, plus att rider aid är tillåtet, med launch control, antispinn och allt det där. Så, det går säkert under optimala förhållanden (vilket ett startfält definitivt inte är) att få låga tvåor 0-100. Men mer realistiskt är nog runt eller strax under 3 när man har en massa andra förare att trängas med.

OnT: Har det i närtid inträffat någon liknande olycka i samband med start?
Citera
2026-05-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negativetoe

2.7 sek till 100 (lite väl på the edge ändå snarare 3.5 men ändå) hade jag redan på literbågen för 20 år sen!
Mig veterligen har ju "org" hojjarna gått framåt sen dess. Om man imte räknar med 400+ moddade turbosar förstås.

En tia klarar de flesta kända bågarna vill jag säga...
Citera
2026-05-12, 19:40
Medlem
Ingen som har tillgång till den riktiga videon?
Citera
2026-05-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Då kan vi med 100% säkerhet säga att det är expressen chefredaktör som kör på JJ.

Ja. Gubben körde ihjäl en ung man. Hans första år med tävlingslicens slutade såhär tragiskt .
Citera
2026-05-12, 20:18
Medlem
Relevant info i detta är anledningen till motorstoppet för mc:n som ledde till debaclet.
Inte minst med tanke på att det skedde i samma klass dagen innan, och att det inte är vanligt med sådant motorstopp.
Jag sätter en liten gissningspeng på att det har blivit fuckup med någon av alla elektronikfinesser som finns i sådana maskiner nuförtiden, som t.ex. launch control.
T.o.m. i F1 där ett team har miljarder i budget lyckas dom inte undvika sådant.
Citera
2026-05-12, 22:14
Medlem
En central del i händelseförloppet förefaller vara den betydande skillnaden i erfarenhet, riskmedvetenhet mellan förare i startfältet.

Såvitt jag känner till var detta även K.G:s första säsong med tävlingslicens inom roadracing. Tidigare har jag sett honom delta vid arrangemang organiserade av SMC Sport, ett klubbmästerskap som generellt präglas av högt säkerhetstänk och tydlig nivåindelning mellan förarna. Förarna i toppen av Open 1000 brukar normalt hålla en nivå som motsvarar placeringar omkring topp 5 i A-finalerna inom SMC Sport. Om jag inte mins fel så har han stått på pallen vid någon B-final under förra året.

Vid ett vanligt SMC-arrangemang hade K.G sannolikt inte tillåtits köra i samma grupp som dom övriga Open 1000-förarna, just med hänsyn till säkerhetsriskerna som uppstår när stresspåslag kombinerat med fartskillnad är uppenbart.

Anledningen till att K.G stod placerad längst bak på startgridden var att han inte noterade någon giltig kvaltid under lördagens kvalsession. Under kvalet tog han sig endast från depån ned till första kurvan innan han ramlade. Detta kan även hända duktiga förare, men då brukar man "komma tillbaka" och visa vad skåpet ska stå. Vid söndagens kval noterade K.G en bästa varvtid om 55,7 sekunder, vilket var cirka 7,8 sekunder långsammare än snabbaste förare och omkring två sekunder långsammare än näst långsammaste förare i startfältet.

Vid starten under lördagens race är det sannolikt att stressnivån var mycket hög. En mer rutinerad förare hade sannolikt haft bättre förutsättningar att hantera situationen, både taktiskt och mentalt.
Citera
2026-05-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Innan dess så har JJ kört på den som inte kom iväg.
På SVT's grafik, ser det ut som om K.G blir träffad av en annan MC som kan fortsätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in