2026-05-12, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
”Väldigt få av de som kör på bana, kör på landsväg.” Nej, de färdas bara i fyrhjuliga fordon på landsväg. Naturligtvis högst i föreskriven hastighet?

”Vi pratar om människor som genomgått utbildning för att få starta” Att genomgå utbildning och att på riktigt kunna hantera MC i de hastigheterna är inte samma sak. Jag skulle t.ex. inte vilja ha en åldrad chefredaktör för Expressen bakom mig på MC i hög hastighet i en situation som kräver superkort reaktionstid. Även om han gått en liten utbildning.
Du verkar ha mycket fördomar och veta allt, en idiot i mina ögon.
Citera
2026-05-12, 08:56
Medlem
Den länkade filmen är inte från söndagens krasch där ena avled.
Citera
2026-05-12, 09:00
Medlem
Är absolut inte insatt så rätta mig om jag har fel.
Har kikat på resultatlistor bakåt i tiden. Vad det verkar så är antalet startande i denna klassen normalt 10-14 st. Men här hade man det dubbla och riskerna i starten måste ju öka rejält ju fler deltagare man har. Olyckan hade ju sannolikt inte skett med ett normalstort startfält, och rimligen borde beslutet med extra stort startfält kritiseras?
Senast redigerad av Burkgurka 2026-05-12 kl. 09:03.
Citera
2026-05-12, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Är absolut inte insatt så rätta mig om jag har fel.
Har kikat på resultatlistor bakåt i tiden. Vad det verkar så är antalet startande i denna klassen normalt 10-14 st. Men här hade man det dubbla och riskerna i starten måste ju öka rejält ju fler deltagare man har. Olyckan hade ju sannolikt inte skett med ett normalstort startfält, och rimligen borde beslutet med extra stort startfält kritiseras?

Det är helt normalt för sporten att ha över 20 startande. Har man bara 10 är det pga lägre intresse.
Citera
2026-05-12, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negativetoe
Det är helt normalt för sporten att ha över 20 startande. Har man bara 10 är det pga lägre intresse.

Fast jag syftade på klassen. Där har det varit 10-14 startande i varje SM-deltävling 2024-2025, men nu i helgen hade man med en mängd förare som inte varit med tidigare.
Citera
2026-05-12, 12:38
Medlem
Rompers avatar
Olyckan på SM i roadracing – så kraschade motorcyklarna i Falkenberg

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/grafik-olyckan-pa-sm-i-roadracing-sa-kraschade-motorcyklarna-i-falkenberg
Citera
2026-05-12, 12:43
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/grafik-olyckan-pa-sm-i-roadracing-sa-kraschade-motorcyklarna-i-falkenberg
Är den röda hojåkaren som omkommer i grafiken?
Citera
2026-05-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Är den röda hojåkaren som omkommer i grafiken?

Ja det är den röda åkaren.
Citera
2026-05-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graysuit2k
Hela fältet drar samtidigt och en hoj i Open 1000/Superbike lär nå 100 kmh på 3-4 sekunder vid en bra start. (600 klasserna marginellt långsammare).

Stämmer det verkligen? Min customhoj på 350+ kilo är klockad för under två sekunder 0-100, låt vara att den är trimmad men i original säger tillverkaren 3,9.

En sporthoj borde vara snabbare...
Citera
2026-05-12, 14:43
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Io69
Stämmer det verkligen? Min customhoj på 350+ kilo är klockad för under två sekunder 0-100, låt vara att den är trimmad men i original säger tillverkaren 3,9.

En sporthoj borde vara snabbare...

Möjligen något snabbare än 3 sek. Men du ska hålla ner framhjulet också samtidigt som du ska undvika att börja spinna, inte bara att vrida om rullen och tro att det löser sig självt. När du säger customhoj misstänker jag att det är en hoj med väsentligt längre hjulbas till att börja med. Jag är däremot extremt skeptisk till att den gör 0-100 på under 2 sekunder såvida det inte är en dragbike eller liknande.
Citera
2026-05-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper

Fast grafiken stämmer ju inte. Saknas 8-10 st och vore intressant att veta var dessa stod i förhållande till framförallt grön och röd. För inte stod väl grön i ledet bakom röd? Var det t ex 8 st mellan så blir det ju mycket svårare för grön att se röd. (Eller om de skall in mellan gul och röd blir det svårare för röd att se gul)
Citera
2026-05-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Möjligen något snabbare än 3 sek. Men du ska hålla ner framhjulet också samtidigt som du ska undvika att börja spinna, inte bara att vrida om rullen och tro att det löser sig självt. När du säger customhoj misstänker jag att det är en hoj med väsentligt längre hjulbas till att börja med. Jag är däremot extremt skeptisk till att den gör 0-100 på under 2 sekunder såvida det inte är en dragbike eller liknande.

Hmm, du kanske har rätt. Detta är den bästa tiden förra ägaren fick på stripen, jag har tolkat det som att den översta raden är 0-100 men det är fel.

AI (sic!) säger att det motsvarar 0-60 mph på 2,6-2,9 sekunder.

https://ibb.co/dJDhxPZc
Senast redigerad av Io69 2026-05-12 kl. 15:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in