2026-05-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skador
En central del i händelseförloppet förefaller vara den betydande skillnaden i erfarenhet, riskmedvetenhet mellan förare i startfältet.

Såvitt jag känner till var detta även K.G:s första säsong med tävlingslicens inom roadracing. Tidigare har jag sett honom delta vid arrangemang organiserade av SMC Sport, ett klubbmästerskap som generellt präglas av högt säkerhetstänk och tydlig nivåindelning mellan förarna. Förarna i toppen av Open 1000 brukar normalt hålla en nivå som motsvarar placeringar omkring topp 5 i A-finalerna inom SMC Sport. Om jag inte mins fel så har han stått på pallen vid någon B-final under förra året.

Vid ett vanligt SMC-arrangemang hade K.G sannolikt inte tillåtits köra i samma grupp som dom övriga Open 1000-förarna, just med hänsyn till säkerhetsriskerna som uppstår när stresspåslag kombinerat med fartskillnad är uppenbart.

Anledningen till att K.G stod placerad längst bak på startgridden var att han inte noterade någon giltig kvaltid under lördagens kvalsession. Under kvalet tog han sig endast från depån ned till första kurvan innan han ramlade. Detta kan även hända duktiga förare, men då brukar man "komma tillbaka" och visa vad skåpet ska stå. Vid söndagens kval noterade K.G en bästa varvtid om 55,7 sekunder, vilket var cirka 7,8 sekunder långsammare än snabbaste förare och omkring två sekunder långsammare än näst långsammaste förare i startfältet.

Vid starten under lördagens race är det sannolikt att stressnivån var mycket hög. En mer rutinerad förare hade sannolikt haft bättre förutsättningar att hantera situationen, både taktiskt och mentalt.

Vill bara fylla på med att olyckan skedde i race 2.
I race 1 kom KG sist och blev nästan varvad 2 ggr (på 10 varv).

https://resultscdn.getraceresults.com/mbracesupport/2026/Bike%20Races/SM%20delt%C3%A4vling%201%20Falkenbergs%20Motorbana %202026/Open%201000%20-%20Sprint%20Omstart%202.pdf
Citera
2026-05-13, 07:10
Medlem
Att jag inte tänkt på FB förrän nu..

Var själv på motorbanan när detta inträffade och skulle precis röra mig därifrån när smällen skedde. Jag stod nere vid slutet av startrakan och chicanen.

Vid tidigare lopp har någon enstaka motorcykel per lopp inte tagit chicanen utan fortsatt rakt fram och S:at genom spärrområdet/däck barriären.

Detta loppet var annorlunda. Klungan kommer ner för rakan och 4-5 hojar tar inte kurvan, några fortsätter längst banan och här noterar jag rödflagg sekunder efter start. För oss på plats så upplevs det som att rödflagg kommer "direkt" i starten.

Jag slänger en blick mot starten och noterar att en mörkare cykel ligger ner på tvären i mitten av banan med undersidan av hojen i färdriktning med banan. Här är vi kanske 5-10 sekunder in i incidenten. Jag noterar även allt liv kring funktionärerna på plats. De tar fram presenningar omgående. Vi som stod en bit bort förstod direkt att detta slutat tokigt.

Påväg ut ifrån banan har funktionärerna redan lastat upp den bågen jag såg ligga längst ner för startrakan på tvären. Detta är en mörkare blå BMW S1000RR och jag noterar även en 7:a fram på cykeln och numera har jag koll på att detta är Klas Granströms motorcykel.

Vi stannar till och växlar några ord med en utav arrangörerna utav MotoSE som håller i eventet. Vi frågar utifall det finns information om förare/föraren överlevt och karln svarar att föraren med all säkerhet lever med citat -"Vi har inga dödsolyckor inom svensk roadracing. Dessa typer av olyckor sker med jämna mellanrum.. Presseningen är till för just folk som inte kan låta bli att fotografera olyckor.

Vi fortsätter genom tunneln under startrakan och växlar några ord med en utav funktionärerna från FBG Motorbana. Han trodde heller inte att föraren hade avlidit men precis i det ögonblicket brusar hans radio till -"Det är riktigt jävla illa.. *överlever han då?*.. Nä det ser riktigt jävla mörkt ut.. Helikoptern är påväg"

Rysningar längst ryggraden.. Motorbanan är i ett vakuum, den familjära stämningen med ljudet av folkhav, varvande motorer etc har omvandlats till en kyrkolik tystnad och kontrasterna är svin tydliga. Å ena sidan fortsätter livet som vanligt för alla åskådare, barnfamiljer skrattar, käkar Churros och livet är på topp.. Å andra sidan ligger där en avliden man under en pressening 25-50meter bort.

Helikoptern landar och personalen från helikoptern har inte bråttom till olycksplatsen. De går i ganska lugnt tempo fram. En utav vårdarna kliver in under presseningen och går ut ungefär lika snabbt. Nej, vi jobbar inte inom vården själva men från vårt perspektiv känns detta sjukt uppenbart.

En nära vän till mig satt på läktaren och såg hela händelseförloppet utspela sig framför näsan på honom.

Avliden: Röd Hoj
Klas Granström: Blå
Tredje: Röd2

-Starten går
-Röd hoj blir stående
-Röd2 kör på den stående hojen och skickar den avlidne till höger på banan mot depån och betongbarrären
-Blå kör på den avlidne och välter själv omkull i smällen men lyckas gå därifrån.

Om någon sitter på video ifrån olyckan så hade jag gärna velat se den. Inte för att jag gillar snuff-filmer utan för att reda ut händelsen för mig själv i huvudet. Givetvis riktar jag dom djupaste kondoleanserna till anhöriga, drabbade och åskådare.
Citera
2026-05-13, 07:45
Medlem
Många som vill få det till att Kl*s på något sätt skulle vara vållande pga att han inte var lika snabb/erfaren som övriga i startfältet.

När en start går i racing är det ofta lite rörigt. Någon startar långsammare än han bakom och förare byter spår till höger och vänster.
Som förare bakom en annan har du i stort sett bara koll på framförvarande. Byter han spår pga ett hinder/stillastående ekipage ska man reagera på en millisekund för att själv klara av att göra en undanmanöver.
Att man är några sekunder långsammare på varvet betyder inte att man är långsammare i starten, köra fort rakt fram är inte svårt. Inte heller betyder det att man är sämre på att uppfatta situationer eller hinna göra undanmanöver.

Finns otaliga exempel på liknande olyckor, tyvärr hade denna en tragisk utgång.
Citera
2026-05-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Många som vill få det till att Kl*s på något sätt skulle vara vållande pga att han inte var lika snabb/erfaren som övriga i startfältet.

När en start går i racing är det ofta lite rörigt. Någon startar långsammare än han bakom och förare byter spår till höger och vänster.
Som förare bakom en annan har du i stort sett bara koll på framförvarande. Byter han spår pga ett hinder/stillastående ekipage ska man reagera på en millisekund för att själv klara av att göra en undanmanöver.
Att man är några sekunder långsammare på varvet betyder inte att man är långsammare i starten, köra fort rakt fram är inte svårt. Inte heller betyder det att man är sämre på att uppfatta situationer eller hinna göra undanmanöver.

Finns otaliga exempel på liknande olyckor, tyvärr hade denna en tragisk utgång.

Är såklart svårt/fel att anklaga någon av förarna. För min del ifrågasätter jag lämpligheten att ha ett cirka 10 extra förare stort startfält för klassen där de längst bak är oerfarna. Olyckan hade ju inte skett med t ex 12 förare i startfältet och ju fler och rörigare desto större risker. Tycker det är märkligt att jag verkar vara ensam om den åsikten.
Citera
2026-05-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Är såklart svårt/fel att anklaga någon av förarna. För min del ifrågasätter jag lämpligheten att ha ett cirka 10 extra förare stort startfält för klassen där de längst bak är oerfarna. Olyckan hade ju inte skett med t ex 12 förare i startfältet och ju fler och rörigare desto större risker. Tycker det är märkligt att jag verkar vara ensam om den åsikten.

Så klart ökar risken med antalet förare men olyckan hade skett ändå men förmodligen inte med dödlig utgång.
JJ startade som nummer 11 och VH som nummer 2 så den första kollisionen hade ägt rum ändå.

Alla som håller på med motorsport vet om riskerna även om sporten har blivit mycket säkrare.
Olyckliga tillfälligheter leder ibland till svåra skador, går inte att undvika helt och hållet.
Citera
2026-05-13, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

https://regler.svemo.se/regelbocker/roadracing
Citera
2026-05-13, 10:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Det är nåt ogenomtänkt här. Inom andra verksamheter följer man upp incidenter och nära olyckor för att reducera att riktiga olyckor sker. Av tex ett av de senaste inläggen här indikeras att man inom den här sporten lutat sig mot att "inga allvarliga olyckor brukar hända".

Jag tar det för omöjligt att inte en mängd liknande incidenter hänt tidigare (av vilka ett exempel är den dagen innan, tidigare diskuterad). Det vill säga av sådan art att man borde funderat på hur korrigera processer, alternativ, och regler.

Sen är det rent matematiskt så att den i starter som kör in i någon som inte kommer iväg (eller ramlat) förstås komer bakifrån, stått längre bak. För att man inte kvalat bättre, men försök inte genast få det till att dessa är mer olycksbenägna (eller olycksorsakande).
Citera
2026-05-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det är nåt ogenomtänkt här. Inom andra verksamheter följer man upp incidenter och nära olyckor för att reducera att riktiga olyckor sker. Av tex ett av de senaste inläggen här indikeras att man inom den här sporten lutat sig mot att "inga allvarliga olyckor brukar hända".

Jag tar det för omöjligt att inte en mängd liknande incidenter hänt tidigare (av vilka ett exempel är den dagen innan, tidigare diskuterad). Det vill säga av sådan art att man borde funderat på hur korrigera processer, alternativ, och regler.

Sen är det rent matematiskt så att den i starter som kör in i någon som inte kommer iväg (eller ramlat) förstås komer bakifrån, stått längre bak. För att man inte kvalat bättre, men försök inte genast få det till att dessa är mer olycksbenägna (eller olycksorsakande).

Ingen säger att att det inte förekommer allvarliga olyckor inom sporten. Senast förra året på sm-tävlingarna i Falkenberg kraschade en norrman och skadade sig allvarligt med hjärnskador som följd.
Helgen innan årets tävling var det en krasch i på skandinavian raceway med allvarliga skador som följd.
Det är dödsolyckor som är ovanliga.
Inom motorsporten pågår ständiga förbättringar av säkerheten för att skydda förarna. Bland annat krav på airbags, avåkningszoner och annat.

Flygande starter skulle förhindra denna typ av olyckor men hindrar inte förare från att köra ihop eller köra på någon förare som ramlat ute på banan. Stillastående starter är också en del av racingen som gör sporten roligare och ger förare en chans att snabbt ta flera placeringar.
För att undkomma kollisioner helt skulle man behöva skicka ut förarna en och en för att låta dom försöka sätta snabbast varvtid och på det viset tävla mot varandra men då försvinner hela poängen med sporten.
Motorsport är farligt precis som ridning, fridykning och fallskärmshoppning. Listan kan göras lång och man kan aldrig helt bygga bort (varken med regler eller utrustning) risken för allvarliga skador eller dödsfall.
Citera
2026-05-13, 10:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Okej bra svar ovan. Brottas dock med vad det här egentligen är för nåt. Letar efter statistik. I en artikel om skador lutar man sig mot att dessa förare är så proffsiga, så olyckor sällan sker, men när dödsolyckor sker så är det i just starten. Vad som haltar är att man skyller på proffsigheten. Men detta event härom dagen är ju inte på den elitnivån. Snarare det sämsta av två världar, vardagsförare som skaffat sig en "licens" men inte är proffs. Argument "det har inte hänt hittills" har aldrig varit inte ett särskilt stabilt argument.

"Based on our benchmarks, we can estimate about 500-600 crashes per year. There have been only 3 deaths in the last 2 decades, or 10 000-12 000 crashes, in MotoGP. All 3 deaths result ed from collisions [5-9]. Compared with recreational motorcycle crash benchmarks, MotoGP crashes are more prevalent but less dangerous despite occurring at racing speeds [10-13].

The MotoGP rider is better protected, with fitted carbon-fiber full-face helmets, full protective kangaroo leather armor, back braces, boots, gloves, and a CO 2 powered self-inflating shoulder, chest, and neck protector that deploys when it senses the rider falling violently. Virtually every element of their safety kit has been validated for injury reduction [14-19]. MotoGP riders are elite, highly trained athletes with a great deal of practice crashing at high speeds
"

... från https://www.academia.edu/127676692/Elite_Motorcycle_Racing_Crash_Types_and_Injury_Pat terns_in_the_MotoGP_Class som är fullt läsbar och från 2016 (tog ett tag att hitta en fullt läsbar version av den).
Citera
2026-05-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Så klart ökar risken med antalet förare men olyckan hade skett ändå men förmodligen inte med dödlig utgång.
JJ startade som nummer 11 och VH som nummer 2 så den första kollisionen hade ägt rum ändå.

Alla som håller på med motorsport vet om riskerna även om sporten har blivit mycket säkrare.
Olyckliga tillfälligheter leder ibland till svåra skador, går inte att undvika helt och hållet.

Fast risken för stopp måste väl rimligen öka ju längre väntan blir? Framförallt när väntan blir mycket längre än man är van vid?

Så går ju spekulera i att första kollisionen inte hade ägt rum vid normalt antal startande.
Citera
2026-05-13, 11:35
Medlem
Citat:
Men detta event härom dagen är ju inte på den elitnivån. Snarare det sämsta av två världar, vardagsförare som skaffat sig en "licens" men inte är proffs.

SM är per definition Sverige-elit, och allt under säg 50 sekunder (som många i Open1000) är rejält snabbt på Falkenberg. Licensen är erkänd av internationella förbundet i Geneve så det är inget hittepå.
Citera
2026-05-13, 11:51
Medlem
Citat:
Okej bra svar ovan. Brottas dock med vad det här egentligen är för nåt. Letar efter statistik. I en artikel om skador lutar man sig mot att dessa förare är så proffsiga, så olyckor sällan sker, men när dödsolyckor sker så är det i just starten. Vad som haltar är att man skyller på proffsigheten. Men detta event härom dagen är ju inte på den elitnivån. Snarare det sämsta av två världar, vardagsförare som skaffat sig en "licens" men inte är proffs. Argument "det har inte hänt hittills" har aldrig varit inte ett särskilt stabilt argument.

"Based on our benchmarks, we can estimate about 500-600 crashes per year. There have been only 3 deaths in the last 2 decades, or 10 000-12 000 crashes, in MotoGP. All 3 deaths result ed from collisions [5-9]. Compared with recreational motorcycle crash benchmarks, MotoGP crashes are more prevalent but less dangerous despite occurring at racing speeds [10-13].

The MotoGP rider is better protected, with fitted carbon-fiber full-face helmets, full protective kangaroo leather armor, back braces, boots, gloves, and a CO 2 powered self-inflating shoulder, chest, and neck protector that deploys when it senses the rider falling violently. Virtually every element of their safety kit has been validated for injury reduction [14-19]. MotoGP riders are elite, highly trained athletes with a great deal of practice crashing at high speeds
"

... från https://www.academia.edu/127676692/Elite_Motorcycle_Racing_Crash_Types_and_Injury_Pat terns_in_the_MotoGP_Class som är fullt läsbar och från 2016 (tog ett tag att hitta en fullt läsbar version av den).

Hittade ingen fullständig statistik över olyckor i Sverige inom roadracing utom att helgens olycka var den tredje dödsolyckan på 20 år. Om man ser till antalet bandagar/tävlingar och antal förare kan man knappast påstå att det sker särskilt frekvent eller att sporten skulle vara överrepresenterad på något vis.
Förarna i öppen klass håller nog en ganska hög klass jämfört med gemene mc-förare som kör på allmän väg.
När en person far ut i sidled efter en kollision är det väldigt svårt att hinna reagera med eventuellt begränsad sikt pga andra förare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in