2026-05-12, 13:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Åt helvete för många fattar inte hur vansinnigt dålig ai är på att ta fram rätt information, såg en artikel igår om att några hittade på en sjukdom och fick senare ai att bekräfta att den påhittade sjukdomen existerar, jag har många gånger sett ai användas som källa med gravt felaktig information, jag ser stup i kvarten ai svar på facebook som är åt helskotta fel.

flashback är ett diskussionsforum och att lägga upp ai-svar främjar inte diskussionen istället främjar det desinformation.

Håller helt med. Google Gemini berättade för mig att jag hade en släkting med samma efternamn som bodde i grannstaden och var känd genom ett specifikt yrke. Men den personen existerar inte. Har aldrig funnits. Totalt bisarrt. När jag protesterade fortsatte ändå Gemini att hävda att jag hade fel. Först när jag motbevisade med fakta gav sig Gemini. Jag vet inte var AI fick allt det ifrån.

Så även om mycket stämmer som AI säger och jag har fått mycket hjälp, har jag ändå varit med om flera grava fel förutom det jag nämnde. Man måste själv kolla om det stämmer. Inte ta för givet att allt är sant. Hitta den fakta som AI hänvisar till och länka till det.

Sen tar jag hellre ärliga och emotionella inlägg med stavfel och väldigt intressant meningsuppbyggnad med avsaknad av styckesindelning, än perfekta inlägg med felaktigheter och en avsaknad av reflekterande mänsklighet.
Citera
2026-05-12, 16:08
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Åt helvete för många fattar inte hur vansinnigt dålig ai är på att ta fram rätt information, såg en artikel igår om att några hittade på en sjukdom och fick senare ai att bekräfta att den påhittade sjukdomen existerar, jag har många gånger sett ai användas som källa med gravt felaktig information, jag ser stup i kvarten ai svar på facebook som är åt helskotta fel.

flashback är ett diskussionsforum och att lägga upp ai-svar främjar inte diskussionen istället främjar det desinformation.
Jag råkade nyligen också ut för sk "ai-hallucinationer" dvs när den går helt ifrån vad som är sant och istället försöker göra en logik baserat på samtal och fylla i luckorna.

Jag frågade om det fanns fler böcker i en serie av en viss författare och AI hittade på 3 böcker. Sen när jag själv hittade på en bok och sa "du glömde denna" så reagerade den med "Ja det är sista boken i serien".

När jag konfronterade AI om det så erkände den direkt och berättade vad AI hallucinationer är.... Crrrreeepy
Citera
2026-05-12, 16:09
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Om det osar AI det minsta, så blir jag äcklad och scrollar vidare. Folk som använder "AI" skämmer ut sig.
Ja men ibland känns det som eldkastarscenen ur "the thing"... en vette fan vem som ä vad asså...
Citera
2026-05-12, 17:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Om det osar AI det minsta, så blir jag äcklad och scrollar vidare. Folk som använder "AI" skämmer ut sig.
att ai används är inte problemet, det är hur det ofta används som är problemet, ai är ett verktyg men används ofta som en lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag råkade nyligen också ut för sk "ai-hallucinationer" dvs när den går helt ifrån vad som är sant och istället försöker göra en logik baserat på samtal och fylla i luckorna.

Jag frågade om det fanns fler böcker i en serie av en viss författare och AI hittade på 3 böcker. Sen när jag själv hittade på en bok och sa "du glömde denna" så reagerade den med "Ja det är sista boken i serien".

När jag konfronterade AI om det så erkände den direkt och berättade vad AI hallucinationer är.... Crrrreeepy
Citera
2026-05-12, 17:51
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej!

Jag undrar varför Flashback inte tillåter AI-genererade texter? Är det på grund av risken för desinformation, eller handlar det mer om att forumet vill att alla inlägg ska vara skrivna av riktiga människor?

Skulle vara intressant att höra andras tankar!
Kan inte riktigt se charmen med att folk skulle sitta och copy/paste:a AI inlägg mot varandra.
Det är väl den mänskliga diskussionen som är den intressanta, att titta på när två AI diskutera med varandra kan man väl göra själv på något annat ställe än Flashback
Citera
2026-05-12, 17:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Kan inte riktigt se charmen med att folk skulle sitta och copy/paste:a AI inlägg mot varandra.
Det är väl den mänskliga diskussionen som är den intressanta, att titta på när två AI diskutera med varandra kan man väl göra själv på något annat ställe än Flashback
AI hjälper med stavningen
Citera
2026-05-12, 17:56
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Tror inte att det är något problem om du skriver en text och ber AI rätta den åt dig. Är nog inte det som är förbjudet
Citera
2026-05-12, 18:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Behövs ingen ai för det, finns i webläsare nuförtiden.
Citera
2026-05-12, 21:07
Medlem
Citat:

Om jag säger "enligt chatgpt" så menar jag det som en varning. Jag har inte hunnit kontrollera att källor skrivna av experter säger samma sak. Men många verkar missförstå mig mig att jag använder chatgpt som argument för att jag har rätt. Har chatgpt hjälpt mig hitta en bra källa som säger samma sak skriver jag inte "enligt chatgpt" utan anger källan.

Citat:

Många sprider bara en massa ointressant tyckande, killgissningar, fördomar och fakenews på flashback, och uppger aldrig nånsin källor. Frågar man om något på Flashback är risken ändå större att man får lögner tillbaka än om man frågar Chatgpt. Flashback behöver en bättre balans mellan tyckande och fakta, och fler bra källhänvisningar. Flashback borde vara mer lik Wikipedia i faktafrågor, men roligare och med mer livliga diskussioner.

Det är därför en bra vana att be AI:n faktagranska innan man lägger ut faktauppgifter som man är osäker på Flashback. AI:n kan hjälpa mig hitta källor snabbare än google kan. Säg att AI:n har rätt i 90%, och att jag har rätt i 80% av mina gissningar. Låter man AI:n faktagranska detta så har vi tillsammans rätt i 98% av alla påståenden.

Helst bör jag be AI:n uppge källor och kontrollera att de faktiskt finns och säger ungefär samma sak. Och sedan uppge dem.
Citera
2026-05-12, 21:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Behövs ingen ai för det, finns i webläsare nuförtiden.

-Sedan många år..

Intressant projekt:
Träna A.I. att bli en Flashbacksmedlem?
Skulle ju kunna starta trådar och svara i befintliga trådar, utan att gå bärsärkagång. Givetvis att man har Fb:s regler så att A.I inte bryter dessa.
Finns det regler om sånt? Alltså att en A.I inte kan bli medlem här?
Citera
2026-05-12, 22:55
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Hej!

Jag undrar varför Flashback inte tillåter AI-genererade texter? Är det på grund av risken för desinformation, eller handlar det mer om att forumet vill att alla inlägg ska vara skrivna av riktiga människor?

Skulle vara intressant att höra andras tankar!
Något enstaka AI-inlägg här och där vore kanske rent av en förbättring. Men med AI kan man snabbt spotta ur sig väldigt många fler och långa inlägg, tills dessa dominerar helt.

Hur skulle du själv gilla ett Flashback där verkliga mänskliga tankar och erfarenheter bara är en liten minoritet?

Samtidigt kan ju medicinen ibland bli värre än själva åkomman. Att beskylla sina debattmotståndare för att vara AIn är en jäkla debattförstörare. RP:a!
Citera
2026-05-12, 23:04
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Sedan många år..

Intressant projekt:
Träna A.I. att bli en Flashbacksmedlem?
Skulle ju kunna starta trådar och svara i befintliga trådar, utan att gå bärsärkagång. Givetvis att man har Fb:s regler så att A.I inte bryter dessa.
Finns det regler om sånt? Alltså att en A.I inte kan bli medlem här?

(Min feting ovan.)

Det står inget i reglerna om att bara människor får bli medlemmar. Men däremot finns det en 18-års gräns, vilket ingen A.I. hade klarat. (Regel 2.03) Och hade den klarar det hade den ju inte kunnat posta något ändå inlägg skrivna av textrobotar inte är tillåtna. (Regel 013)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in