Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Åt helvete för många fattar inte hur vansinnigt dålig ai är på att ta fram rätt information, såg en artikel igår om att några hittade på en sjukdom och fick senare ai att bekräfta att den påhittade sjukdomen existerar, jag har många gånger sett ai användas som källa med gravt felaktig information, jag ser stup i kvarten ai svar på facebook som är åt helskotta fel.
Om jag säger "enligt chatgpt" så menar jag det som en varning. Jag har inte hunnit kontrollera att källor skrivna av experter säger samma sak. Men många verkar missförstå mig mig att jag använder chatgpt som argument för att jag har rätt. Har chatgpt hjälpt mig hitta en bra källa som säger samma sak skriver jag inte "enligt chatgpt" utan anger källan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
flashback är ett diskussionsforum och att lägga upp ai-svar främjar inte diskussionen istället främjar det desinformation.
Många sprider bara en massa ointressant tyckande, killgissningar, fördomar och fakenews på flashback, och uppger aldrig nånsin källor. Frågar man om något på Flashback är risken ändå större att man får lögner tillbaka än om man frågar Chatgpt. Flashback behöver en bättre balans mellan tyckande och fakta, och fler bra källhänvisningar. Flashback borde vara mer lik Wikipedia i faktafrågor, men roligare och med mer livliga diskussioner.
Det är därför en bra vana att be AI:n faktagranska innan man lägger ut faktauppgifter som man är osäker på Flashback. AI:n kan hjälpa mig hitta källor snabbare än google kan. Säg att AI:n har rätt i 90%, och att jag har rätt i 80% av mina gissningar. Låter man AI:n faktagranska detta så har vi tillsammans rätt i 98% av alla påståenden.
Helst bör jag be AI:n uppge källor och kontrollera att de faktiskt finns och säger ungefär samma sak. Och sedan uppge dem.