2026-05-12, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
(klipp)

Anna/John - Anna är min favoritdeltagare i år. Gör det mesta rätt, verkar väldigt klok för sina 28(?) år. En toppentjej. John pendlar mellan en snudd på extrem osäkerhet och en imponerande självsäkerhet - jag tänker på när han stod upp för sig själv mot Annas kompisar. Fullt befogat och samtidigt hanterat på ett väldigt socialt godtagbart sätt. Stora pluspoäng där. Det här paret känns mest svårbedömt. Deras eventuella framgång kommer att hänga på om Anna förmår konvertera sina kompiskänslor till något mer romantiskt.
De har haft sex och tyckte det var bra. Så jag tror att de kommer att fortsätta att vara ihop, som ett normalt par.
Citera
2026-05-12, 19:24
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:

Brudarna - Jag har tyckt (och tycker fortfarande) väldigt bra om Sofie. Hon verkar i allt väsentligt stå med fötterna på jorden, trygg i sig själv. Men hon sjönk en hel del i mina ögon när hon skulle börja läxa upp Emilia om ”hur det är” att vara en ”riktig” lebb. Hon tycks i den situationen inte förstå att hon och Emilia är två riktiga människor och inte avatarer för två olika grupper. Det är fullständigt skit samma om lesbiska kvinnor generellt sett har en tuffare tillvaro än vad ”pansexuella” (vad det nu är) har. Emilia kan likförbannat ha varit med om saker i livet som är långt jobbigare än något Sofie har upplevt.
Förra året skrev du grabbarna 😁
Du har en stark poäng där! Precis som det finns 30-åringar som upplevt 10 gånger mer än vissa 70-åringar. Och Sofie påstår att hennes homosexualitet är en pyttedel av henne, samtidigt som hon visar motsatsen.
Dock förstår man Sofies rädsla, för de har inte detta gemensamt. Emilia kan "gömma sig" i ett heterosexuellt förhållande eller i ett heteronormativt beteende. Det är helt omöjligt för Sofie.
Men pansexuella "godkänns" varken av heterosexuella eller homosexuella, så där har Emilia en annan utsatthet.

Citat:
Jasmine/Henke - Två sköna personer som (misstänker jag) kan vara mer sköna som polare än som partners. Kul att Henke med adhd inte alls hänger med i Jasmines svängar. Det säger lite om hennes tempo. Det år nog få personer som orkar med det i sin livskamrat. Men men, de verkar ha god förståelse för varandra i alla fall. Jag var imponerad av hur Jasmine hanterade Henkes trötthet på midsommarmorgonen. De flesta hade nog stört sig långt mer i hennes situation där.

Ja hon hade lätt själv kunnat tas för någon med ADHD faktiskt. Hon hanterar honom bra, men även på det medberoende sättet (pga hennes uppväxt) där hon inte lämnar plats för hans utveckling eller initiativ.
Senast redigerad av Spider-Girl 2026-05-12 kl. 19:26.
Citera
Medlem
Sofie är ännu en empatilös och hjärndöd talibanflata. Bisexuella är en extremt utsatt grupp som ofta blir angripen även i hbtq-sammanhang.
De är en sådan minoritet att de attackeras av minoriteter.
Citera
Medlem
kulturstrategs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Kolla på "Updejt". Där förklarar både han och producenten det hela.

SVT vill desperat tona ner det hela. Faktum är att de har castat sexuellt påträngande män tre år i rad nu. Jimmi för två år sen, men också Dennis förra året - där det inte blev nån grej eftersom Jannika helt saknar självkänsla och inte sätter värde på sig själv. Visst, hon var till skillnad från Linnea och Amanda "attraherad" av sin partner(vilket hänger samman med den dåliga självkänslan), men det gör det inte OK. Det är faktiskt värre. Jannika är fast med en störd individ, hon har barn med honom. Linnea och Amanda kom undan och fick en nyttig lektion i att sätta värde på sig själv och sätta gränser.
Senast redigerad av kulturstrateg 2026-05-12 kl. 19:27.
Citera
2026-05-12, 19:26
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinlilladotter
Jag förutspådde att Sebastian skulle göra Amanda illa och det gjorde han. Det är plågsamt att se terapisamtalet, man ser verkligen hur förnedrad och ledsen hon är.
Det är helt ointressant huruvida Amanda är en rolig person eller ej. Det är oavsett inte okej att överskrida hennes gränser. Hon förmedlar att hon inte uppskattar hans sexuella skämt och anspelningar men han lyssnar inte in henne utan fortsätter. Sebastian får gärna tycka att hon är tråkig, men gör slut då. Fortsätt inte gå på trots att hon säger stopp.

Och ärligt, är det så konstigt att man tycker att upprepade sexuella skämt och inviter från en person man känt i cirka en vecka är för mycket? Och att han dessutom är helt tondöv inför hennes signaler och inte ger sig? Som kvinna ligger det nära till hands att faktiskt bli rädd i ett sådant läge. Att så tidigt i en relation visa att man inte respekterar gränser är väldigt oroväckande. Vilka andra gränser kommer han vara beredd att överskrida i framtiden?

Sebastians ursäkter håller dessutom inte. Vilja lätta upp stämningen med ett skämt? Ja absolut! Men kanske inte med ett sexskämt när ni PRECIS pratat om att hon inte uppskattar dina sexskämt?
Visa att du tycker hon är attraktiv och intressant? Jättebra, men det kan väl göras på en himla massa andra sätt än genom sexuella anspelningar?

Sen att folk ska ha det till att han är kul och hon är humorbefriad... Det är snarare människor som är rätt korkade och har dålig humor som tror att stor komik måste innehålla knull och snopp.
Liksom VAD är det roliga? Att en snopp kan se ut som en elefantsnabel? Haha, så tokigt och nytänkande. Tråkiga Amanda som inte uppskattade den stora underhållningen som serverades henne.

Önskar Amanda all lycka i framtiden och för Sebastians del hoppas jag han håller sig borta från kvinnor.

Man kan inte ha ord som en gräns.

Tänk dig en man som bryter ihop och börjar gråta för att frugan inte slutar tjata om något som han inte vill lyssna på, skulle inte det vara en orimlig överreaktion?
Citera
2026-05-12, 19:34
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Man kan inte ha ord som en gräns.

Tänk dig en man som bryter ihop och börjar gråta för att frugan inte slutar tjata om något som han inte vill lyssna på, skulle inte det vara en orimlig överreaktion?

Men vad menar du med att man inte kan "ha ord som en gräns"?
Det kan man jätteofta ha, i många olika sammanhang. Halva lagboken bygger på det!

Om du inte vet detta gissar jag att du går över gränser hej vilt.
Citera
2026-05-12, 19:48
Medlem
Efter att det femte avsnittet sänds så är det svårt att se att något par kommer hålla ihop.

Är det inte kärlek som saknas så är det problem som deltagarna bär inom sig själva som sabbar det hela.

Men man vet ju aldrig, vi ser ju bara det som i slutändan klippts ihop av någon med motiv att spela på tittarnas osäkerhet.
Citera
2026-05-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
SVT vill desperat tona ner det hela. Faktum är att de har castat sexuellt påträngande män tre år i rad nu. Jimmi för två år sen, men också Dennis förra året - där det inte blev nån grej eftersom Jannika helt saknar självkänsla och inte sätter värde på sig själv. Visst, hon var till skillnad från Linnea och Amanda "attraherad" av sin partner(vilket hänger samman med den dåliga självkänslan), men det gör det inte OK. Det är faktiskt värre. Jannika är fast med en störd individ, hon har barn med honom. Linnea och Amanda kom undan och fick en nyttig lektion i att sätta värde på sig själv och sätta gränser.

Jag menar inte att försvara Seb*astian här. Men jag kan förstå honom. Han har en viss humor. Och den slog helt fel, gång på gång. Och då försökte han rädda upp situationen med ännu mer humor (som slog fel).

Jag förstår Am*anda också. Hon uppskattade inte humor och sexuella skämt om sin kropp. Gång på gång. Kröp henne innanför skinnet. Kanske är det rentav så att hon inte kände attraktion för honom, då kan ju sådana skämt rentav upplevas väldigt påträngande och obehagliga... Nästintill hotfulla och förnedrande.

Han behöver ju någon som gillar hans form av humor och någon som blir glad över att han känner attraktion till henne (eftersom hon känner det för honom). Då hade hans skämt säkert uppskattats.

Och hon behöver en man som verkligen läser av henne och respekterar henne.

Seb och Am = dålig, mycket dålig match.

Jo, jag minns det där med Jim*mi... Det var mycket obehagligt.
Citera
2026-05-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag menar inte att försvara Seb*astian här. Men jag kan förstå honom. Han har en viss humor. Och den slog helt fel, gång på gång. Och då försökte han rädda upp situationen med ännu mer humor (som slog fel).

Jag förstår Am*anda också. Hon uppskattade inte humor och sexuella skämt om sin kropp. Gång på gång. Kröp henne innanför skinnet. Kanske är det rentav så att hon inte kände attraktion för honom, då kan ju sådana skämt rentav upplevas väldigt påträngande och obehagliga... Nästintill hotfulla och förnedrande.

Han behöver ju någon som gillar hans form av humor och någon som blir glad över att han känner attraktion till henne (eftersom hon känner det för honom). Då hade hans skämt säkert uppskattats.

Och hon behöver en man som verkligen läser av henne och respekterar henne.

Seb och Am = dålig, mycket dålig match.

Jo, jag minns det där med Jim*mi... Det var mycket obehagligt.
men för fan, kalla det inte humor. han hade ju ignorerat hennes gränser, gång på gång. ser inte humorn i det faktiskt.
Citera
2026-05-12, 20:39
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Mycket bra formulerat! Du sätter ord på exakt det jag tänker.

Jannika har aldrig nämnt nån positiv egenskap som hon ser hos Dennis, varken kopplat till utseende eller personlighet. Hon har bara pratat om hur lyckligt lottad hon är som har en man som tycker om henne och som tycker att hon är vacker. Hon nöjer sig med det eftersom det är det bästa hon tror att hon kan få.

Angående Sebastian så tror jag inte att han tänder på just det faktum att kvinnan är ovillig, som du var inne på tidigare. Jag tror att det handlar om att han helt enkelt inte ser kvinnor som människor och intellektuella jämlikar, utan som nåt man har sex med. Han verkar inte direkt intresserad av Amanda som person. Inte heller verkar han intresserad av att umgås på ett sätt som inte har ett sexuellt syfte. Eller också är det den bild som målas upp i tv. För jag tyckte faktiskt att han började bra när han bakade tårta, köpte födelsedagspresent och tog med Amanda på klättring. Hans tårar tycker jag ser äkta ut men han gråter nog inte för att han gjort Amanda ledsen utan för att han sumpat sin chans att få en egen sexdocka, förlåt, fru.
Senast redigerad av lillalilith 2026-05-12 kl. 20:42.
Citera
2026-05-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Mycket bra formulerat! Du sätter ord på exakt det jag tänker.

Jannika har aldrig nämnt nån positiv egenskap som hon ser hos Dennis, varken kopplat till utseende eller personlighet. Hon har bara pratat om hur lyckligt lottad hon är som har en man som tycker om henne och som tycker att hon är vacker. Hon nöjer sig med det eftersom det är det bästa hon tror att hon kan få.

Angående Sebastian så tror jag inte att han tänder på just det faktum att kvinnan är ovillig, som du var inne på tidigare. Jag tror att det handlar om att han helt enkelt inte ser kvinnor som människor och intellektuella jämlikar, utan som nåt man har sex med. Han verkar inte direkt intresserad av Amanda som person. Inte heller verkar han intresserad av att umgås på ett sätt som inte har ett sexuellt syfte. Eller också är det den bild som målas upp i tv. För jag tyckte faktiskt att han började bra när han bakade tårta, köpte födelsedagspresent och tog med Amanda på klättring. Hans tårar tycker jag ser äkta ut men han gråter nog inte för att han gjort Amanda ledsen utan för att han sumpat sin chans att få en egen sexdocka, förlåt, fru.
haha
Citera
2026-05-12, 20:55
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Hans tårar tycker jag ser äkta ut men han gråter nog inte för att han gjort Amanda ledsen utan för att han sumpat sin chans att få en egen sexdocka, förlåt, fru.
Ja det kändes som han grät över misslyckandet i sig, och för att skapa sympati för sin person, absolut inte över att han fått Amanda att må dåligt.

När man lyssnar på hans ursäkter är de inga ursäkter, allt var formulerat så här "jag är ledsen för att du har uppfattat det så" "jag är ledsen för att du har känt det så" osv Inte en enda gång sa han "jag är ledsen över att jag GJORDE så" utan det är bara hon som "feltolkat" allt och det är han ledsen för. "Det var aldrig min intention" säger han.

Folk blandar också ihop en lekfull sexuell jargong mellan två personer som är attraherade av varandras med ovälkomna sexuella förslag från någon man inte är attraherad av, och som inte heller slutar när man säger stopp. Det blir vem som helst äcklad av.
Ni som försvarar Seb; se framför er någon ni knappt känner, inte är kär i eller attraherad av och aldrig haft sex med. Se nu framför er att personen säger att h*n ska slicka dig och vattna dig med sin snabel. Ni ljuger om ni säger att ni inte skulle känt obehag. Det kan inte liknas med att någon ni är kär i håller på och tramsar, flirtar etc ömsesidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in