2026-05-12, 14:18
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Hur får du biffen extra blodig? Ber du dem hälla på blod?

Du menar att du beställer den rare/blue men vrålar som en lantis "EXTRA BLODIG BIFF SKA JE HA"!

"Blodig biff" är ett vedertaget uttryck, givetvis är det inte blod det rör sig om.

https://svenska.se/?q=blodig&exactMatch=true&activeTab=so
Citera
2026-05-12, 14:28
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
"Blodig biff" är ett vedertaget uttryck, givetvis är det inte blod det rör sig om.

https://svenska.se/?q=blodig&exactMatch=true&activeTab=so

Det jag tänkte mer på var uttrycket "extra blodig", vilket insinuerar att det ska vara mer "blod" än vad som finns redan i köttet.
Citera
2026-05-12, 14:36
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Har ett indiskt stammis hak, blir att jag äter där minst en gång i veckan. Svingod mat som även är billig. samosas med raita, Jahlfrezi, Madras chicken och Vindaloo och även korai går lätt ner. Några King fisher till det och en mango lassi till efterätt. Och massa Naan.
Citera
2026-05-12, 14:39
Medlem
Husets schnitzel med en stor stark! Gärna tacos på flankstek till förrätt om man är lite extra sugen!
Citera
2026-05-12, 15:51
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Har ett indiskt stammis hak, blir att jag äter där minst en gång i veckan. Svingod mat som även är billig. samosas med raita, Jahlfrezi, Madras chicken och Vindaloo och även korai går lätt ner. Några King fisher till det och en mango lassi till efterätt. Och massa Naan.
Härligt det låter. Du vet att njuta, ser jag. Temaölen gör det hela mycket trevligare.
Citera
2026-05-12, 16:31
Medlem
Alltid plankstek, grymt bra kött, men priset på nästan 400 är att ta i.
Citera
2026-05-12, 16:47
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Hur får du biffen extra blodig? Ber du dem hälla på blod?

Du menar att du beställer den rare/blue men vrålar som en lantis "EXTRA BLODIG BIFF SKA JE HA"!
Beställ den "blue" Då är den extra blodig.

Har själv inget stammishak då går ut rätt sällan numera men har ett ställe som gör "Tartar/råbiff" precis som jag vill ha den. Dock måste man ha full tilli till stället, annars kan man få tillbringa resten av kvällen på muggen om man har otur.

Annars är ryggbiff rare, stekt kulpotatis och hemslagen bea med ett glas rött också en favorit. Viktigt bean är hemslagen och inget oljebaserat skit.
Citera
2026-05-12, 18:16
Medlem
Andersdamaans avatar
Har många favoriter, men jag äter inte på lokal så ofta längre då både jag och hustrun gillar att laga mat hemma.
Går jag ut och käkar på något av mina "forna" stamhak så blir det ofta detta:
Moldau på Hipsterholmen: Schnitzel såklart, oftast Wienerschnitzeln med potatissallad.
Sorbon vid Brommaplan: Deras eminenta plankstek.
Akkurat på Hipsterholmen: Moules Marinière.
Tennstopet i Vasastan: Biff Rydberg.
Åtellet i Norrtälje: Roslagsschnitzel eller deras eminenta stekta strömmingsflundror med mos och tillbehör.
Waxholms Hotell: Stekt strömming även där.
Funky Chicken Nacka Strand: Bland dom bästa burgarna i Sverige!
Citera
2026-05-12, 18:26
Medlem
Imnshos avatar
Går varannan vecka och äter raggmunk och fläsk på ett bra lunchhak.
Citera
2026-05-12, 19:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Beställ den "blue" Då är den extra blodig.

Har själv inget stammishak då går ut rätt sällan numera men har ett ställe som gör "Tartar/råbiff" precis som jag vill ha den. Dock måste man ha full tilli till stället, annars kan man få tillbringa resten av kvällen på muggen om man har otur.

Annars är ryggbiff rare, stekt kulpotatis och hemslagen bea med ett glas rött också en favorit. Viktigt bean är hemslagen och inget oljebaserat skit.

Råbiff är även en av mina favvisrätter, men jag skulle aldrig våga äta den ute, eller göra den på köttfärs som mals i affären. Jag mal köttet själv, och innan dess steriliserar jag köttkvarnen med kokhett vatten.
Citera
2026-05-12, 19:29
Avstängd
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Jag har inte växt upp med direkt att äta ute. Man kanske skulle lära sig nu när man efter 20 år långsamt övervunnit social fobi och ångest
Citera
2026-05-12, 20:19
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Går varannan vecka och äter raggmunk och fläsk på ett bra lunchhak.
Snyggt. En rätt jag ofta lagar hemma med tjocka skivor välstekt fläsk.

Citat:
Ursprungligen postat av DetEBaraJagSomEOnd
Jag har inte växt upp med direkt att äta ute. Man kanske skulle lära sig nu när man efter 20 år långsamt övervunnit social fobi och ångest
Inte jag heller. Tar igen det nu i vuxen ålder, då jag blivit en riktig läckergom. Det finns en häftig restaurangvärld som inte behöver vara pretentiös för att vara god.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in