2026-05-12, 19:02
Medlem
Britter och amerikanare kan ofta skämta en del om sig själva personligen och även om sina hemländer. Jag upplever inte att svenskar har denna förmåga. Har jag rätt? Tar vi oss själva på för stort allvar?

Jag var i en situation där en amerikanare drog ett skämt som gick ut på hur korkade och feta de är. De övriga svenskarna typ höll med "ja, det är ni" istället för att skoja något om att vi minsann inte är så smarta alla gånger heller.

Eller om jag på jobbet på ett skämtsamt sätt försöker beklaga mig över att allt man tjänar i det här landet dras i skatt. Då är det någon förnumstig kollega som ska läxa upp mig om hur mycket fin välfärd vi minsann får för pengarna. Kan vi inte skämta om Sverige och svenskar?
Citera
2026-05-12, 19:14
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Jodå, den första jag kom att tänka på är Eddie Meduza:

https://www.youtube.com/watch?v=NbitzCo3qL4
Citera
2026-05-12, 19:21
Medlem
Ja, de flesta jag umgås med kan driva med sig själva till en viss gräns.
Det är nog inte så enkelt att klumpa ihop alla.
Vissa är ju mer känsliga pryda bräckliga så de kan INTE driva med sig själv.
Individuellt kan jag tro.
Citera
2026-05-12, 19:28
Medlem
Snabbt svar, ja.
Citera
2026-05-12, 19:41
Medlem
Är inte själv helsvensk och jag drar alla möjliga skämt om min eller andras kulturer med mina svenska vänner, men hör nästan aldrig något tillbaka om svenskarna. Så håller med dig till viss del. Snarare att de blir lite bittra om man efteråt säger något om svenskar. Självklart är det från person till person, men överlag upplever jag att den svenska identiteten har haft en stark koppling till stolthet, men som man nu håller inombords och det istället blir awkward.
Citera
2026-05-12, 20:07
Medlem
laughingducks avatar
Inga problem så länge jag får ge tillbaks vid lämpligt tillfälle 😉
Citera
2026-05-12, 20:09
Bannlyst
Nej inte alls. Svenskarna har lika mycket självironi som tyskarna.
Citera
2026-05-12, 20:23
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Britter och amerikanare kan ofta skämta en del om sig själva personligen och även om sina hemländer. Jag upplever inte att svenskar har denna förmåga. Har jag rätt? Tar vi oss själva på för stort allvar?

Jag var i en situation där en amerikanare drog ett skämt som gick ut på hur korkade och feta de är. De övriga svenskarna typ höll med "ja, det är ni" istället för att skoja något om att vi minsann inte är så smarta alla gånger heller.

Eller om jag på jobbet på ett skämtsamt sätt försöker beklaga mig över att allt man tjänar i det här landet dras i skatt. Då är det någon förnumstig kollega som ska läxa upp mig om hur mycket fin välfärd vi minsann får för pengarna. Kan vi inte skämta om Sverige och svenskar?

Ja många kan det men inte alla!
Citera
2026-05-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leledai
Är inte själv helsvensk och jag drar alla möjliga skämt om min eller andras kulturer med mina svenska vänner, men hör nästan aldrig något tillbaka om svenskarna. Så håller med dig till viss del. Snarare att de blir lite bittra om man efteråt säger något om svenskar. Självklart är det från person till person, men överlag upplever jag att den svenska identiteten har haft en stark koppling till stolthet, men som man nu håller inombords och det istället blir awkward.

Kul att någon håller med Men, ja. Det är ungefär så jag menar. Man blir lite sur över skämt om svenskar. Gäller så klart inte alla, men många.
Citera
2026-05-12, 21:02
Medlem
Jo visst men bara med sig själva.
Man driver inte med sig själv som svensk till en invandrare.
Citera
2026-05-12, 21:07
Medlem
zombie-nations avatar
Vad är den stereotype svensken? För man måste ju veta vad man ska skoja om.

Vissa saker skojar vi ju redan om, som när covid fanns, så sa vi att vad skönt det ska bli när pandemin är slut, då kan vi återgå att vara på fem meters avstånd till andra, mot två meter som man ska vara nu. Tyckte det var småkul.
Citera
2026-05-13, 01:42
Medlem
Cindells avatar
Klart vi kan och gör.

Johan Glans - Svenska försvaret
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto