Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Jag har redogjort för judehatet i ett stort antal inlägg i denna tråd men ändå bara skrapat på ytan.
Du förväxlar kritik mot Israel med antisemitism. Men jag ger dig rätt i att man inte bör demonstrera tillsammans med Hamas (om de nu gör det). Och tänker inte försöka övertyga dig om att det är viktigt att kritisera Israels krig i Gaza. Det kommer du inte gå med på ändå.
Citat:
Freud är indirekt ansvarig för tusentals självmord i Sverige eftersom de freudianska psykologerna inte utgår från vetenskap utan tror att lite "analys" och "samtal" har effekt på svåra depressiva tillstånd. Avsaknad av behandling som baseras på vetenskap leder till suicid helt i onödan. Samtliga psykologer som skriver för GP Kultur är freudianer med blod på sina händer. Per Magnus Johansson bär det största ansvaret men hans lärjungar kan inte skylla ifrån sig på honom utan bär eget ansvar.
Flera av freudpsykologerna som skriver för GP Kultur har tvingats bort från den offentliga vården på grund av att de inte ställer upp på vårdplaner som inte ger utrymme för Freud. Chefsfreudianen själv, PMJ, blev lyckligtvis äntligen sparkad från psykologutbildningen på Göteborgs universitet för några år sedan.
Är de emot medicinering menar du? Jag tror inte att man kan lägga ansvaret för självmord på terapeuter/psykoanalytiker. Men de bör givetvis inte avråda från antidepressiv medicin. Jag har själv ingen erfarenhet av psykoanalys men tänker att det fungerar bäst på neuroser, där man kan behöva få en djupare förståelse för konflikter man bär med sig från barndomen än vad KBT kan ge. Psykoser fungerar det inte på alls, det är alla överens om, inklusive Freud tror jag. Depressioner kan vara tillfälliga och bero på en livssituation/livsstil som bör förändras, där kan psykoanalys nog vara fel sorts grävande, då det tar många år i anspråk. En terapeut kan vara bättre på att identifiera mer närliggande problem och föreslå lösningar. Eller är depressionen biologiskt betingad, då är medicinering det bästa. Jag nämnde Freud då han brukar ges skulden för en del rättsskandaler, bortträngda minnen som bevisning i rättsfall, det går på tvärs mot det jag läst av Freud. Jag kan rekommendera Lille Hans, en lyckad barnanalys. Men det har ju givetvis ingenting med bevisning i rättsfall att göra.
Citat:
Mikaela Blomqvist sade i sin egen podd att hon röstade på kommunisterna 2022, alltså inte vänsterpartiet kommunisterna utan Kommunistiska partiet kommunisterna. Hon är alltså inte bara judehatare utan en i grunden djupt odemokratisk person. Väldigt obehagligt med sådana skribenter i en förment liberal tidning.
Jaha. Aja baja. Du kan trösta dig med att en röst på kommunisterna inte kommer leda till någon revolution. Min bestämda åsikt är att man bör ha rätt att vara kommunist trots att man skriver i en liberal tidning och vice versa. Och kommunisterna är ack så få idag. Annat var det på Olof Lagercrantz tid.
Citat:
En fuskare. Hon skrev om Daniel Sjölins senaste bok utan att ha läst den. Hon använder kultursidan för personliga vendettor, vilket fick Stadsteaterns ledning att vilja porta henne efter att hon förföljt den konstnärlige ledaren med lögner i artikel efter artikel.
Det var väl Sjölin som påstod att hon inte läst den. Vet inte om det stämmer.
Men sågningspriset är en dålig idé. Det här har diskuterats i tråden om Gästabudet. Elakheter har dock alltid funnits, se tråden om Olof Lagercrantz, som var diaboliskt elak på många sätt. Och ändå, ett pris till bästa sågning tror jag inte han hade instiftat. Det är på något vis för småttigt, tarvligt.
Citat:
Klassiskt bildad. Skapade din lilla gullegris, i gengäld fick han lite schysst lammkött att smaska på, sägs det på redaktionerna.
Skvaller.
Citat:
Maja Lundgren hatar både Blomqvist och kollegan Lyra Ekström Lindbäck. Skrev så här i sin blogg om dem:
Maja Lundgren skriver även att ett par före detta chefer på GP (däribland nämnde Reis) står bakom mobbarna:
Hon är vass i truten. Men du har ju hakat upp dig. Jag såg att du t.o.m betalar en prenumeration på Gästabudet för att kunna sitta och hata. Dags att tänka på något annat kanske.
Citat:
Föraktet bland de riktiga författarna är djupt vad gäller din gullegris.
Mikaela Blomqvist är inte min gullegris. Men hon är en bra litteraturkritiker.