2026-05-12, 17:52
Medlem
Vilket svammel

Få inte barn, de kommer bli delvis som du

Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Det stämmer väl inte? Eftersom förskolor är öppna längre än 8-9h så jobbar ju inte samma personal hela dagen. Så ditt slappa och nonchalanta beteende går sannolikt ut över personal som behöver ta hand om din jävla skitunge utöver den redan överdimensionerade barngruppen.
Citera
2026-05-12, 18:04
Medlem
Håller med dig.
Bara pride-s inslag i fs är skrämmande
Dårhus

Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs
Kass eller inte, har du träffat svenska föräldrar? När man suttit på diverse föräldrarmöten genom åren undrar man helt ärligt hur många av barnen kommer klara sig i vuxen ålder. ”Mitt barn äter bara vego, mitt barn måste vila 10.35, mitt barn är känslig för solljus, mitt barn mitt barn mitt barn”

Jag ser efter mina barns bästa, men varje motgång ser jag som en framgång. Alltså, knackar Olle- Pelle i huvudet med en sandspade är det en gåva för Pelle. Han lär sig att människor fungerar olika, han lär sig för varje gång hur man tar sig fram i livet. Innan skolstart i ettan förklarade jag för mina ungar att dom kommer få höra taskiga saker, dom kommer bli retade- jag har pö om pö lärt ut förhållningssätt och strategier. Samtidigt finns det föräldrar som på största allvar gör världens grej av minsta lilla sak, praktisk som emotionell. Ungarna blir ju helt jävla efter i utvecklingen?

Tro mig, jag är ingen machofarsa i den bemärkelsen att man inte får vara ledsen eller att man måste gå in i varje rum med känslan av att det är en kukmätartävling. Nej, men ingen kommer skydda dig, du måste ta ansvar för ditt eget liv.

Slut på tal
Citera
2026-05-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Du målade just ut den gruppen som inte vill ha sina barn i skolan. Och det är inte jag 🙂

Hatar mig själv, vad får du det ifrån? Jag älskar mig själv! Har många sunda värderingar som jag för vidare till kommande generationer - vikten av en utbildning och sociala kontakter inte minst.

Mina barn får ofta komplimanger för hur sociala och fina de är som människor.

Du sätter verkligen fingret på något viktigt här: extremister, dvs människor med extremt radikala idéer och stort kontrollbehov är livrädda för att deras barn ska "smittas" av samhällets idéer. Jag känner precis tvärtom.

Båda mina föräldrar är lärare. Jag också. Jag gillar helt enkelt skolan, och vet vad den betyder för kids som har det tufft hemma.

Du skrev: "Som föräldre förväntar jag mig att huvuddelen av fostran ska ske i skolan."
Så då är det skolans förtjänst att dina barn får komplimanger, inte din förtjänst. För det är ju inte dina värderingar dom får komplimanger för. Och din självbild säger att det är de bästa värderingarna; bättre än dina i alla fall.
Det är hela min poäng.

När det gäller avvikare, extremister och galningar: Visst, dom vill absolut att deras värderingar förs vidare till barnen. Men det är ju just där "MÅNGFALD" kommer in! Det vi i övrigt så varmt värnar i detta land.

När det bara finns en enda värdering, det som Palme kallade "samhällsmedborgare", dvs alla tycker lika, hur skall du då veta att det är den bästa värderingen? Är dagens värdering bäst? Eller är det bra att det finns andra, med andra värderingar, att jämföra sig med?
Putin strävar efter att alla skall ha den stor-ryska värderingen, Hamas ville samma sak vid sina 17 år vid makten i Gaza. Hur bra blev det?
Och hur säker är du på att dagens Woke-vänster värderingar är bättre än de värderingar dina föräldrar hade?

Om det bara finns en värdering (kalla det "samhällsmedborgare" eller "enfald"), vad skall man då jämföra med? Det blir ju som när TV1 och TV2 var de enda tillåtna kanalerna för bildmedia. Då, när paraboler skulle förbjudas (för folk kunde ju få för sig att titta på något annat).
Citera
2026-05-12, 18:25
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du skrev: "Som föräldre förväntar jag mig att huvuddelen av fostran ska ske i skolan."
Så då är det skolans förtjänst att dina barn får komplimanger, inte din förtjänst. För det är ju inte dina värderingar dom får komplimanger för. Och din självbild säger att det är de bästa värderingarna; bättre än dina i alla fall.
Det är hela min poäng.

När det gäller avvikare, extremister och galningar: Visst, dom vill absolut att deras värderingar förs vidare till barnen. Men det är ju just där "MÅNGFALD" kommer in! Det vi i övrigt så varmt värnar i detta land.

När det bara finns en enda värdering, det som Palme kallade "samhällsmedborgare", dvs alla tycker lika, hur skall du då veta att det är den bästa värderingen? Är dagens värdering bäst? Eller är det bra att det finns andra, med andra värderingar, att jämföra sig med?
Putin strävar efter att alla skall ha den stor-ryska värderingen, Hamas ville samma sak vid sina 17 år vid makten i Gaza. Hur bra blev det?
Och hur säker är du på att dagens Woke-vänster värderingar är bättre än de värderingar dina föräldrar hade?

Om det bara finns en värdering (kalla det "samhällsmedborgare" eller "enfald"), vad skall man då jämföra med? Det blir ju som när TV1 och TV2 var de enda tillåtna kanalerna för bildmedia. Då, när paraboler skulle förbjudas (för folk kunde ju få för sig att titta på något annat).

Vid det fetstilade slutade jag läsa. Du är uppenbarligen en extremist som lider av ett väldigt svartvitt tänkande. Mina barn har fått en fantastisk fostran i skolan - och ja, alla komplimanger är ett kvitto på just det.

Men jag har ju också fostrat dem. Mina förväntningar är en sak: verkligheten är en annan. Och ja, jag är övertygad om att många vuxna i barnens liv har sundare värderingar än vad jag själv har. Jag är verkligen inte den klokaste, mest omtänksamma, mest fantastiska människan i hela universum... det hade väl varit jättekonstigt om jag var det?

Men nu ringar du in ytterligare en viktig sak: prestigen. Jag är bäst, jag har bäst värderingar, bättre än alla andra människor i hela världen, och ingen annan ska få uppfostra mina barn utom jag, jag, jag!

Förstår du hur själviskt det resonemanget är - och barnsligt? Förstår du vilka känslomässiga invalider mina barn hade blivit om jag hade låst in dem i min egen lilla bubbla och vägrat dem tillträde till andra vuxna människor? Jag kan med stolthet säga att min dotters skolfröken är som en extramamma åt "sina" barn. Hon bryr sig verkligen. Det är jag så glad över!!! Jag är glad över varje person i skolans värld som ser mina barn, om det så är en städare eller vaktmästare.

Att bli sedd, lyssnad på och väl behandlad är allt för ett barn. Varför skulle jag vara den enda som kan ge mina barn det??? Alla kan.

Mina barn är inte mina ägodelar, bara så du vet det. Jag har inte "patent" på dem och de är inte en jävla förlängning av mitt ego.

Som mamma är jag oersättlig. Och en av de sakerna som gör mig till en bra mamma är just tilliten jag känner inför andra vuxna.
Citera
2026-05-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Min erfarenhet är att det är just precis föräldrar med den här typen av paranoia som barnen behöver skyddas från.

Och då är jag själv ändå samhällskritiker - de luxe! Jag har sett the Matrix. Jag har läst Silent Weapons for Quiet Wars. Jag vet hur ekorrhjulet funkar.

Men det finns en stor skillnad mellan oss. Jag ser inte skolan som ett hot mot mitt föräldrarskap (eller mot barnen) - utan som ett komplement.

Mina barn älskar skolan!

Du pratar ju om något helt annat än vad jag pratar om. Jag pratar om farorna som är inte bara påtagliga utan även resultaten som vi kan se och mäta av att outsourca uppfostran av barnen till politiska stollar. Sverige har bland de högsta nivåerna och psykisk ohälsa i världen. Ungdomar har noll kontakt med sina föräldrar. Antingen gör du dig korkad med flit eller så är även du ett resultat av just denna indoktrineringen som jag talar om, som har pågått i generationer och resultatet är tydligt. Allt blir bara sämre, värre och folk mår bara sämre och beter sig värre. Såväl psykiskt som fysiskt som själsligt. Och du menar på allvar att en faktor inte är att ha ungarna skilja från föräldrarna 50 timmar eller mer i veckan redan från ca 1 års ålder.

Här ser vi ju farorna med det, du har ju utvecklat en avancerad form av Stockholms syndrom. Du applåderar dina gisslanstagare hela vägen till slakthuset.
Citera
2026-05-12, 18:40
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acid_nation
fast vi får mindre o mindre barn så hur fan går den ekvationen ihop?
Barnen är lika stora om förr. Kanske t.o.m. lite större.

Men det föds färre och färre barn. Det är sant.
Citera
2026-05-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vad tycker du barnkonventionen säger om att föräldrarna lämnar bort barnen huvuddelen av deras vakna tid, till någon som kanske inte kan språket så bra, som kanske inte delar föräldrarnas värderingar, som kanske inte förstår ditt barn så bra som du gör?
Barnkonventionen säger nämligen:

"Barnets bästa ska beaktas i alla beslut som rör barn."
Är det bäst för barnet att skeppas iväg i svinottan och lämnas över till någon som föräldern kanske inte riktigt vet vem det är?

"Barnet ska inte hållas åtskilt från sina föräldrar mot sin vilja, utom när det är för barnets bästa."
Är det för barnets bästa att föräldrarna skiljs från barnet under större delen av dess vakna tid, även när barnet inte vill, har "liite feber", etc, bara för att föräldern har ett viktigt möte eller har lovat gå på gymet med kompisen innan jobbet?

Såklart är det för barnets bästa att föräldern arbetar så de inte hamnar på gatan. Och den tiden tar förskolan över ansvaret vilket inkluderar fostran som barnet får vare sig förskolan försöker eller inte. Så självklart är det något de ska fokusera på.
Citera
2026-05-12, 18:51
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Ungdomar har noll kontakt med sina föräldrar.

Det är inte skolans fel. Om du har "noll kontakt" med ditt barn skulle jag säga att det främst är ditt eget fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Allt blir bara sämre, värre och folk mår bara sämre och beter sig värre. Såväl psykiskt som fysiskt som själsligt. Och du menar på allvar att en faktor inte är att ha ungarna skilja från föräldrarna 50 timmar eller mer i veckan redan från ca 1 års ålder.

Ja det menar jag. På allvar. Jag har aldrig upplevt att mina barn tar skada av att vara ifrån mig, men detta är ju min åsikt. Du är fri att ha din egen.

Jag blev enormt skadad av min egen barndom. Men det berodde inte på att jag gick i skolan!!! Utan på att föräldrarna jobbade för mycket, och framförallt att de inte brydde sig ett skit. Det är ju inte skolans fel.

Sedan att skolan har sina brister är jag helt med på! 100%. Förskolan är som ett brinnande inferno av skrik, blöjor, snor och grav inkompetens - för att inte nämna godtyckliga socanmälningar gentemot "jobbiga" föräldrar vilket i princip är deras enda maktmedel.

Men för mig är inte lösningen att avskaffa skola och förskola, utan att utveckla verksamheterna.
Citera
2026-05-12, 18:56
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Vistas man 10 h i fsk o bara sover hemma så blir det ju där man uppfostras o kanske lite på helgen hos farmor, mormor el föräldrar
”10 h i fsk o”

Ska det läsas som ”10 timmar i förskola och”

Var du på språng och inte kunde sitta ner och skriva inlägget. Eller ville du inte respektera dina läsare av inlägget. Så de behöver respektera dig heller? Så vi kan strunta i vad du säger.
Citera
2026-05-12, 19:06
Medlem
liten.igelkotts avatar
Föräldrarna har givetvis ansvar i sitt barns uppfostran. Om du inte kan uppfostra dina barn så ska du inte skaffa några.
Citera
2026-05-12, 19:19
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Föräldrarna har givetvis ansvar i sitt barns uppfostran. Om du inte kan uppfostra dina barn så ska du inte skaffa några.
Korrekt.

Det du skriver förutsätter dock att vuxna människor förstår det du skriver.

Därmed är det mest idioter som skaffar massor med barn helt utan förmåga att uppfostra dem.

Typ idiocracy som går mycket snabbare i Sverige än i filmen.
Citera
2026-05-12, 19:31
Medlem
SwizzerNöts avatar
Tyvärr är det mest tonåringar och incels som skriver här på flashback. Föräldrar vet att det är deras ansvar att uppfostra barnen. Men eftersom föräldrarna inte är på förskolan måste man hjälpas åt med personalen. Personalen måste därför också t.ex. tillrättavisa barnen, med stöd av föräldrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in