Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Du skrev: "Som föräldre förväntar jag mig att huvuddelen av fostran ska ske i skolan."
Så då är det skolans förtjänst att dina barn får komplimanger, inte din förtjänst. För det är ju inte dina värderingar dom får komplimanger för. Och din självbild säger att det är de bästa värderingarna; bättre än dina i alla fall.
Det är hela min poäng.
När det gäller avvikare, extremister och galningar: Visst, dom vill absolut att deras värderingar förs vidare till barnen. Men det är ju just där "MÅNGFALD" kommer in! Det vi i övrigt så varmt värnar i detta land.
När det bara finns en enda värdering, det som Palme kallade "samhällsmedborgare", dvs alla tycker lika, hur skall du då veta att det är den bästa värderingen? Är dagens värdering bäst? Eller är det bra att det finns andra, med andra värderingar, att jämföra sig med?
Putin strävar efter att alla skall ha den stor-ryska värderingen, Hamas ville samma sak vid sina 17 år vid makten i Gaza. Hur bra blev det?
Och hur säker är du på att dagens Woke-vänster värderingar är bättre än de värderingar dina föräldrar hade?
Om det bara finns en värdering (kalla det "samhällsmedborgare" eller "enfald"), vad skall man då jämföra med? Det blir ju som när TV1 och TV2 var de enda tillåtna kanalerna för bildmedia. Då, när paraboler skulle förbjudas (för folk kunde ju få för sig att titta på något annat).
Vid det fetstilade slutade jag läsa. Du är uppenbarligen en extremist som lider av ett väldigt svartvitt tänkande. Mina barn har fått en fantastisk fostran i skolan - och ja, alla komplimanger är ett kvitto på just det.
Men jag har ju också fostrat dem. Mina förväntningar är en sak: verkligheten är en annan. Och ja, jag är övertygad om att många vuxna i barnens liv har sundare värderingar än vad jag själv har. Jag är verkligen inte den klokaste, mest omtänksamma, mest fantastiska människan i hela universum... det hade väl varit jättekonstigt om jag var det?
Men nu ringar du in ytterligare en viktig sak:
prestigen. Jag är bäst, jag har bäst värderingar, bättre än alla andra människor i hela världen, och ingen annan ska få uppfostra mina barn utom jag, jag, jag!
Förstår du hur själviskt det resonemanget är - och barnsligt? Förstår du vilka känslomässiga invalider mina barn hade blivit om jag hade låst in dem i min egen lilla bubbla och vägrat dem tillträde till andra vuxna människor? Jag kan med stolthet säga att min dotters skolfröken är som en extramamma åt "sina" barn. Hon bryr sig verkligen. Det är jag så glad över!!!
Jag är glad över varje person i skolans värld som ser mina barn, om det så är en städare eller vaktmästare.
Att bli sedd, lyssnad på och väl behandlad är
allt för ett barn. Varför skulle jag vara den enda som kan ge mina barn det??? Alla kan.
Mina barn är inte mina ägodelar, bara så du vet det. Jag har inte "patent" på dem och de är inte en jävla förlängning av mitt ego.
Som mamma är jag oersättlig. Och en av de sakerna som gör mig till en bra mamma är just tilliten jag känner inför andra vuxna.