2026-05-12, 15:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är föräldrar som uppfostrar sina barn.

Men jag kan se problemet, för om det kommer ouppfostrade barn till dagis så förstör de för alla och måste naturligtvis uppfostras av någon. Jag har haft 4 barn på dagis, fanns altid någon äcklig kille som bråkade och slogs med alla. Normalt kom han först till dagis och hämtades sist, dvs föräldrar som var så usla att de inte borde ha barn.

I skolan från klass 1 och uppåt är det ännu mer självklart: ingen som helst uppfostran i skolan och föräldrar som inte klarar den rollen kan man skicka sociala på.

Det är en gammal vänster-tanke att skola och dagis ska uppfostra barnen, fanns mest på 1970-80-talet men nu har jag inte hört det på länge.

Till de som skrivit i tråden att dagis inte har pengar. Svensk skola och svensk dagis är överlägset dyrast i världen och har mest resurser. I Kina och tom Frankrike sitter 30 st 4-åringar i räta rader i skolbänkar med en enda fröken och stökar inte ett dugg.
Citera
2026-05-12, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var nog de sagorna, och alla klassiska barnböcker och även vuxenklassiker som jag läste tidigt (jag läste helt flytande när jag var fyra år, jag läste romaner när jag var fem), som räddade mig ifrån att gå på allt som skolan, SVT, SR och övriga samhället försökte hjärntvätta min generation med. Mångkultur, feminism, HBTQ-trams. Jag gick aldrig på det eftersom jag var så fast grundad i den klassiska litteraturen, där pojkar var pojkar, flickor var flickor, män var hjältar eller skurkar, kvinnor var jungfrur, hustrur eller slampor, saracener var fiender och negrer var negrer. Det var en mycket god grund att stå på!

...sedan har det förstås blivit fler gråskalor för mig också med åren, jag är inte lika rabiat i vissa frågor som när jag var 20, jag har mer förståelse för hur det kan bli ibland o.s.v..
ok, to each their own
Citera
2026-05-12, 15:50
Medlem
acid_nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
?

Förskolan har enormt litet pengar och stora barngrupper på få vuxna och den matten går inte ihop. Samtidigt så är det komplext med det arbetstempo vi förväntas ha och som föräldrar väntas ha - där dom måste ha ungarna på förskolan.

Det är en konflikt om samma utrymme, med egentligen samma motivation

TS att du valt att kalla det att dom "revolterar" är på dig, för den dom intervjuat verkar inte se det på samma sätt. Och om "revolt" är att påpeka att man har det tungt på jobbet och nita ut en tanke på hur man tror det hade vart bättre - så är vi nog alla Che Guevara

fast vi får mindre o mindre barn så hur fan går den ekvationen ihop?
Citera
2026-05-12, 16:10
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Visst finns dåliga föräldrar men försening får ju bara verklig effekt när barnet är sist och ska hämtas vid stängningstid. Det måste ju vara väldigt ovanligt.

Att nån blir 5 min sen för att det var en olycka på vägen och det redan är 5 andra barn där och de stänger om 1 h klagar de också på
Det stämmer väl inte? Eftersom förskolor är öppna längre än 8-9h så jobbar ju inte samma personal hela dagen. Så ditt slappa och nonchalanta beteende går sannolikt ut över personal som behöver ta hand om din jävla skitunge utöver den redan överdimensionerade barngruppen.
Citera
2026-05-12, 16:16
Medlem
Mikaelias avatar
Min bror har en dotter på en förskola där två muslimer i slöja arbetar. Hade det varit min unge hade den inte gått kvar på den förskolan. Vill heller inte ha någon kristen som fröken till mitt barn med deras sjuka abrahamitiska tankesätt. Förskolan ska inte uppfostra barn utan vara en institution för barn att leka på när deras föräldrar arbetar utan att någon ska sprida sina personliga gissel till barnen.
Citera
2026-05-12, 16:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
?

Förskolan har enormt litet pengar och stora barngrupper på få vuxna och den matten går inte ihop. Samtidigt så är det komplext med det arbetstempo vi förväntas ha och som föräldrar väntas ha - där dom måste ha ungarna på förskolan.

Det är en konflikt om samma utrymme, med egentligen samma motivation

TS att du valt att kalla det att dom "revolterar" är på dig, för den dom intervjuat verkar inte se det på samma sätt. Och om "revolt" är att påpeka att man har det tungt på jobbet och nita ut en tanke på hur man tror det hade vart bättre - så är vi nog alla Che Guevara
Vem ska uppfostra barnen om inte de som är med barnen? Det är knappast som att barn kan fostras på föräldrarnas fritid och sedan har en pausknapp att använda medan föräldrarna jobbar.
Citera
2026-05-12, 16:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag förstår dagisfröknar/lärarinnor/majjor.

Det är föräldrarna som uppfostrar och sträcker upp barnen.

Fröknar och majjar lär dem.
Vi pratar alltså om dagisbarn. Då funkar det inte så. Alla vuxna barnet har runt sig fostrar barnet på ett eller annat vis, och speciellt med föräldrarna frånvarande som på dagis.
Citera
2026-05-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Svensk förskola är kass.
Det finns undantag både på skola å lärare men alla verkar ha denna aura runt sig att det är så synd om dem och de får misslyckas med vadsomhelst medans vi föräldrar får aldrig komma för sent eller lämna nån minut för tidigt.

Ohållbart

Kass eller inte, har du träffat svenska föräldrar? När man suttit på diverse föräldrarmöten genom åren undrar man helt ärligt hur många av barnen kommer klara sig i vuxen ålder. ”Mitt barn äter bara vego, mitt barn måste vila 10.35, mitt barn är känslig för solljus, mitt barn mitt barn mitt barn”

Jag ser efter mina barns bästa, men varje motgång ser jag som en framgång. Alltså, knackar Olle- Pelle i huvudet med en sandspade är det en gåva för Pelle. Han lär sig att människor fungerar olika, han lär sig för varje gång hur man tar sig fram i livet. Innan skolstart i ettan förklarade jag för mina ungar att dom kommer få höra taskiga saker, dom kommer bli retade- jag har pö om pö lärt ut förhållningssätt och strategier. Samtidigt finns det föräldrar som på största allvar gör världens grej av minsta lilla sak, praktisk som emotionell. Ungarna blir ju helt jävla efter i utvecklingen?

Tro mig, jag är ingen machofarsa i den bemärkelsen att man inte får vara ledsen eller att man måste gå in i varje rum med känslan av att det är en kukmätartävling. Nej, men ingen kommer skydda dig, du måste ta ansvar för ditt eget liv.

Slut på tal
Citera
2026-05-12, 16:32
Medlem
Det självklara svaret är ju naturligtvis att båda uppfostrar barnen, all vaken tid egentligen består (eller bör åtminstone bestå av) uppfostran. Det optimala är att alla vuxna uppfostrar alla barn de kommer i kontakt med, det har vi tappat helt.

Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Jag gick på dagis på tidigt 60-tal, skolan efter det. Vi fick utmärkt hård, disciplinär men älskvärd uppfostran. Så gör man samhällsmedborgare.

Frågan är ju dock varför den generationen i sin tur inte klarade av att uppfostra sina egna barn ordentligt.
Citera
2026-05-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vem skall uppfostra barenen? Föräldrarna eller samhället?
Det kan tyckas som en onödig fråga, men den blir allt mer aktuell.

På 1970-talet, när det statsbärande partiet enligt östeuropeisk modell ville uppfostra barn till "samhällsmedborgare", så vidtog man en hel mängd åtgärder för att minska föräldrarnas (skadliga?) inverkan på barnens uppfostran. Barnen kunde ju råka få fel värderingar hemifrån!
Normen blev Dagis från blöjålder och uppåt, medan båda föräldrarna skulle ut i arbetslivet och jobba ihop till skatten!

Det gick bättre än väntat. De flesta föräldrar ser idag sina barn mindre tid än dagisfröken gör.

Men nu revolterar tydligen förskolepersonalen:
(min fetstil)
https://www.dn.se/sverige/handla-innan-hamtning-forskolesveriges-vattendelare/

Så hur är det nu? Skall föräldrarna avlasta förskolan i jobbet att uppfostra barnen?
Eller skall föräldrarna uppfostra barnen, med risk att barnen då får "fel" värderingar? Och vad tycker förskolepersonalen i så fall att dom skall göra?

Alltså förskolan har hand om barnen den tiden som föräldrarna arbetar. Under den tiden har förskolan såklart fullt ansvar för barnens bästa inklusive fostran. Barnkonventionen är ju dessutom lag nu så det är inget de kan prata sig ur
Citera
2026-05-12, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vem skall uppfostra barenen? Föräldrarna eller samhället?
Det kan tyckas som en onödig fråga, men den blir allt mer aktuell.

På 1970-talet, när det statsbärande partiet enligt östeuropeisk modell ville uppfostra barn till "samhällsmedborgare", så vidtog man en hel mängd åtgärder för att minska föräldrarnas (skadliga?) inverkan på barnens uppfostran. Barnen kunde ju råka få fel värderingar hemifrån!
Normen blev Dagis från blöjålder och uppåt, medan båda föräldrarna skulle ut i arbetslivet och jobba ihop till skatten!

Det gick bättre än väntat. De flesta föräldrar ser idag sina barn mindre tid än dagisfröken gör.

Men nu revolterar tydligen förskolepersonalen:
(min fetstil)
https://www.dn.se/sverige/handla-innan-hamtning-forskolesveriges-vattendelare/

Så hur är det nu? Skall föräldrarna avlasta förskolan i jobbet att uppfostra barnen?
Eller skall föräldrarna uppfostra barnen, med risk att barnen då får "fel" värderingar? Och vad tycker förskolepersonalen i så fall att dom skall göra?

Vistas man 10 h i fsk o bara sover hemma så blir det ju där man uppfostras o kanske lite på helgen hos farmor, mormor el föräldrar
Citera
2026-05-12, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag förstår dagisfröknar/lärarinnor/majjor.

Det är föräldrarna som uppfostrar och sträcker upp barnen.

Fröknar och majjar lär dem.

Jag hade accepterat detta. Men vid två olika förskolor i landets två största städer har jag fått höra av "pedagogerna" att de INTE FÅR lära ut. Inga krav på algebra direkt utan mer förhoppning om att de skulle kunna lära ut namnet på olika former, färger, siffror, enkel matte, bokstäver. Om de inte får lära ut och inte vill uppfostra, vad fan är dom då bra till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in