2026-05-12, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Duscha får man. Det anses gå under normalt leverne.

Då måste knullningen också räknas som det 👍
Citera
2026-05-12, 08:24
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icebitte
Då måste knullningen också räknas som det 👍
Det får man säga.
Citera
2026-05-12, 12:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej!
Jag bor i ett område där det står att det ska vara helt tyst efter kl. 22:00, både inomhus och utomhus, så att alla kan sova ostört.

Min fråga är: vad räknas egentligen som “buller”? Får man till exempel:

Köra mikrovågsugn kl. 22
Använda blender på natten
Dammsuga efter 22
Diska efter 23

Hur strikt brukar det här tolkas egentligen? Någon som har erfarenhet av sådana regler i hyresrätt/bostadsrätt?

Hur överlever du ute i verkliga livet utan att ha dessa baskunskaper?

"Tyst efter 22” innebär:
*INGEN gräsklippning
*INGEN dammsugning
*INGEN hög musik/tv
*INGEN tvättmaskin, diskmaskin, hushållsapparat efter 22.

Om du inte klarar av att följa detta är det verkligen dags att flytta. Det finns något som kallas sunt förnuft och att visa hänsyn.
Citera
2026-05-12, 12:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Det beror lite på hur lyhört hus du har. Men i vanliga fall kan du köra mikron efter 22.00, men inte stordiska, inte dammsuga, inte använda blender.

Du ska inte störa dina grannar som på kvälls-och natt-tid har rätt till sin nattsömn.

Precis, micron låter rätt lite/lågt så det går an.

Den här regeln funkar jättebra i BRF: en där jag bor. Undantagsfall är någon stor fest en gång per år max, på en lördagskväll, så då får man ha lite överseende faktiskt.
Citera
2026-05-12, 14:17
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Hej!
Jag bor i ett område där det står att det ska vara helt tyst efter kl. 22:00, både inomhus och utomhus, så att alla kan sova ostört.

Min fråga är: vad räknas egentligen som “buller”? Får man till exempel:

Köra mikrovågsugn kl. 22
Använda blender på natten
Dammsuga efter 22
Diska efter 23

Hur strikt brukar det här tolkas egentligen? Någon som har erfarenhet av sådana regler i hyresrätt/bostadsrätt?

Det finns ingen lagstadgad decibelgräns, utan du ska visa hänsyn utifrån de förutsättningar som gäller. Dina grannar ska ta hänsyn till att livet i flerbostadshus kan innebära vissa störningar.

Stör din mikro dina grannar? Värm din mat på ett annat sätt om möjligt.
Stör ditt duschande dina grannar? Har du möjlighet att duscha vid ett annat tillfälle? Om ja, duscha vid ett annat tillfälle. Måste du duscha nu? Duscha så snabbt du rimligen kan. Sjung inte i duschen.
Dammsugning på natten? Nej, det ska du inte göra, men om barnen river ner ett glas så det är splitter över hela golvet kan du vara så illa tvungen. Dina grannar får ha överseende med det undantaget.
Diska efter 23? Nej, det behöver du inte göra, så du kan gott låta bli.

Fattar inte att det här ska vara så svårt att greppa. Hur strikt det tolkas beror på hur jobbig du är. Alla accepterar att bli störda någon gång ibland, även på natten. Ingen accepterar att bli störd varje natt.
Citera
2026-05-12, 15:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det finns ingen lagstadgad decibelgräns, utan du ska visa hänsyn utifrån de förutsättningar som gäller. Dina grannar ska ta hänsyn till att livet i flerbostadshus kan innebära vissa störningar.

Stör ditt duschande dina grannar? Har du möjlighet att duscha vid ett annat tillfälle? Om ja, duscha vid ett annat tillfälle. Måste du duscha nu? Duscha så snabbt du rimligen kan. Sjung inte i duschen.
Dammsugning på natten? Nej, det ska du inte göra, men om barnen river ner ett glas så det är splitter över hela golvet kan du vara så illa tvungen. Dina grannar får ha överseende med det undantaget.
Diska efter 23? Nej, det behöver du inte göra, så du kan gott låta bli.

Fattar inte att det här ska vara så svårt att greppa. Hur strikt det tolkas beror på hur jobbig du är. Alla accepterar att bli störda någon gång ibland, även på natten. Ingen accepterar att bli störd varje natt.
Tack, låter Micro?

Citat:
Visa hänsyn – särskilt mellan kl. 21:00 och 08:00

För att alla ska kunna sova ostört ska det vara helt tyst efter kl. 22:00, både inomhus och utomhus. Det är inte okej att föra oväsen på gården eller i trapphuset så att grannar vaknar tidigt på morgonen eller störs under natten – oavsett om det handlar om fest, höga röster eller lekande barn. Föräldrar ansvarar för att barnens lek inte stör grannarna.

Våra hus är byggda i betong, vilket gör att ljud lätt sprids mellan lägenheter och genom portgångar. I vissa lägenheter ligger grannens sovrum vägg i vägg med ditt vardagsrum, eller så kan din uteplats vara direkt under någon annans sovrum. Därför är det viktigt att anpassa ljudnivån på tv, musik och samtal för att undvika att störa andra. Om du vill titta på film sent på kvällen kan det vara en bra idé att använda trådlösa hörlurar.

https://www.hsb.se/stockholm/brf/bergetivasterhaninge/vart-att-veta/trivselregler/
Citera
2026-05-12, 15:40
Medlem
Citat:
Tack, låter Micro?

https://www.hsb.se/stockholm/brf/bergetivasterhaninge/vart-att-veta/trivselregler/

Ja, pipandet från mikron kan ju vara enerverande om du inte stänger av ljudet. Men själva mikroljudet ska inte störa.

Kollade lägenheterna och det ser ut att vara byggd 1970 ungefär? - Då är det verkligen lyhört! Nästan hopplöst att bo i om du är en nattnisse som är uppe på nätterna. Då kommer hårda fotsteg att höras till grannarna.
Citera
2026-05-12, 16:30
Medlem
exoticspices avatar
Allt beror på hur stora och planeringen av lägenheterna är. Har man bad och kök inne i lägenheten störs inte grannen bredvid alls. Problemet är när bad och kök ligger vägg i vägg med grannen.

Bor man i en etta eller i en mindre tvåa är det omöjligt att ha bad och kök någon annanstans än bredvid grannen.

Att störa sig på att grannen duschar eller diskar, då bör man tänka på att det är så huset är byggt och rören ligger som de ligger och ha lite förståelse. Nu pratar jag om tider som ligger utanför reglerna när det ska vara tyst.
Citera
2026-05-12, 16:38
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Faktum är att det kan bli nedslag på rätt mycket av det som görs i lägenheter och det inkluderar att duscha efter 2200 så väldigt mycket bottnar i fastigheten du bor i
Helt omöjligt att bo i en fastighet

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Ja, pipandet från mikron kan ju vara enerverande om du inte stänger av ljudet. Men själva mikroljudet ska inte störa.

Kollade lägenheterna och det ser ut att vara byggd 1970 ungefär? - Då är det verkligen lyhört! Nästan hopplöst att bo i om du är en nattnisse som är uppe på nätterna. Då kommer hårda fotsteg att höras till grannarna.
Man kan fånga den innan plinget och öppna luckan
Citera
2026-05-12, 17:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misssommar
Precis, hade en granne som alltid borrade kl 21.45 sen slutade dåren 22.05.
Knacka på och säg te'na att fixa vattenkranen, slitage kan få vissa typer av vattenkranar att låta som en slagborrmaskin och det ljudet drar iväg i vattenrören dessutom

Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Men sånt hörs alltså? Jag har inte hört mina grannar duscha eller diska en enda gång under hela mitt liv. Det är rören som brusar, eller? Förstår inte ens hur man kan störa sig på ett sånt ljud, skulle väl lika gärna kunna vara vind eller regn utanför. (Men har trots att jag bor i ett äldre hus inte hört det.)
I hus med utanpåliggande vattenrör kan det låta rätt mycket, i hus med vattenrören i schakt kan det vara helt tyst, bara en sån sak som att inte öppna vattenkranen mer än 70% kan göra stor skillnad.

Citat:
Men folk som är extremt ljudkänsliga kanske inte ska bo nära andra människor.
och flytta vart tänkte du dig? ljudisolering är inget som deklareras.

Citat:
Orimligt att man inte ska få duscha om man av någon anledning är ”smutsig” eller använda toaletten nattetid vid behov, trots brusande rör.)
Anser hyresnämnden att det väsnas så är det en opartisk bedömning som inte har med "extremt ljudkänslig" att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
att öppna dörren innan det piper/plingar kan räcka, finns rätt mycket smågrejer man kan göra för att ta udden av störningar.

Citat:
Sjung inte i duschen.
jag har haft en hyresvärd som skickade ut info om att det är ok att duscha nattetid men det är inte ok att sjunga i duschen
Citera
2026-05-12, 17:42
Medlem
tomatlarss avatar
bör väl undvika saker som går över 60db skulle jag säga.
Citera
2026-05-12, 17:46
Medlem
exoticspices avatar
Vet en person som brukar ta ett bad mitt i natten. Ingen granne i det huset har klagat vad jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in