2026-05-12, 13:05
Medlem
Citat:
FL: På första sidan där så ser du i kolumnen längst ner där det står substans och så står det S1,
S2, S3, S4. Då har man delat upp längden på ditt hår i fyra segment och S1 är det som är
närmast din hårbotten och sedan vart det växer ut längre ut. S4 är det som är längst ut i dina
toppar.
Då uppvisar du positivt resultat på kokain i alla segment. Du uppvisar positivt resultat
på bensoylekgonin i alla segment. Du är positiv på amfetamin i segment S2 och du är positiv
på MDMA i segment S1, S2 och S3. Hur kommer det sig att ditt hår visar positivt resultat på
bruk av narkotika?
MT: Ingen kommentar.
FL: Brukar du använda något av de här preparaten jag har räknat upp?
MT: Ingen kommentar

Hon svarar mestadels inga kommentarer på förhören.
Hennes polistjänst kan hon glömma .
Citera
2026-05-12, 13:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Vilket tar en vecka eller så att analysera, inte flera månader.

Inte om det görs hos Rättsmedicinalverket. De brukar prioritera tunga brott som mord, våldtäkt etc.

En rattfylla är inte högprioriterat. Och så ska det vara.
Citera
2026-05-12, 13:06
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Hon måste vara en av de mest patetiska människor jag sett på länge, faktiskt. Avskräde till människa.
Citera
2026-05-12, 13:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Nyberg är egentligen en politiskt ointressant person att skriva om, men medierna frossar i hennes öde för att de fortfarande får göra det då hon är en riksdagsledamot. Det är ett skitbrott som kommer att ge böter på sin höjd, särskilt om hon tidigare inte har åkt dit.

Det är inte synd om henne, hon kommer att leva gott på sin riksdagspension. Däremot vittnar hennes agerande om ett partyknarkande som är på väg att bli ett blandmissbruk. När hon börjar med substanser som amfetamin håller hon på att tappa greppet och bör skriva in sig på en klinik.

Det jobbiga är att hon då måste erkänna att hon har ett problem, och stänga dörren för en fortsatt karriär. Men den dörren är redan stängd för henne just nu. Hon har haft riktigt tunga uppdrag i sin politiska karriär.

Hon får inte en riksdagspension. Det är nya regler numera. Hon får en övergångssumma. Sen får hon klara sig själv. Och hon kan ju inte längre gå tillbaka till polisjobbet. Så det hör blir kännbart för henne.
Citera
2026-05-12, 13:12
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RektumHamid
Själv tycker jag att det ser ut som att han tog semester och lät det bero. Så jär lång tid ska det inte ta innan åtal i ett solklart fall i en rättsstat.
Det var väl aldrig nån brådska. Risken att hon skulle flytta landet var knappast överhängande.
Citera
2026-05-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
fult av SD att sätta en narkoman i justitieutskottet.

hon var ett tag deras kandidat till justitieminister och hade antagligen varit det idag om inte L haft sin röda linje mot SD i regeringen
jo men hon fick ju sparken när det uppdagades, medans MP visste vad de gjorde.
Citera
2026-05-12, 13:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocentenG
Hoppas någon gräver djupt i hennes förflutna. Ett sånt patologisk lögnbeteende lär ha satt tydliga avtryck. Jag struntar i vilket straff hon får, så länge hon blir av med jobbet/jobben. Tills hon erkännt brotten hör hon hemma på soptippen.

Detta har tagits upp tidigare i tråden:

1) Att hon kört för fort och förlorat körkortet, 2) tagit ut både lön och ett arvode från polisen där hon bara skulle fått det ena eller det andra av dessa två samt till dessa dagar vägrat betala tillbaka den felaktiga utbetalningen, 3) startat en privatdetektivfirma utan att berätta för NOA och erbjudit kunderna att slå i polisens register. 4) Hon har också känt hon sig förföljd av en nån Stockholmsavdelning i SD som riksdagsledamot och därför flyttade från Sthlm. Fick traktamente, men bodde ändå i Sthlm på vardagarna och var på nya stället nån helg då och då plus att barnen fortsatte bo och gå i skolan i Stockholm.

Men det finns säkert mer.
Citera
2026-05-12, 13:20
Medlem
doncroces avatar
Hon är förutom kvinna, även NOA polis och har suttit på både polisens och SÄPOS insynsråd, därtill är hon en politiker som suttit i justitieutskottet.
Så hon kommer naturligtvis klara sig bra och landa på fötterna med ett nytt toppjobb till slut.. Det är ju liksom Sverige vi pratar om här.
Citera
2026-05-12, 13:20
Medlem
ursprungligens avatar
Ett avsnitt där Katja inte är så fåordig i förhöret om knarkfesten:
MT: Det jag kan berätta är att kvällen innan, den tjugosjunde måste det ha varit då, då var jag på en fest. En ganska livlig fest. Jag har inte sett men jag vet att det förekom narkotika där.
....
MT: ..... Det var 20-30 personer som var där. Så det var ganska mycket folk.

FL: Den festen då, vad har det för bäring på trafikolyckan? Ditt hårprov, etcetera som jag
menar att utredningen påvisade ditt bruk av narkotika.

MT: Jag vet att det förekom narkotika på festen. Det var inget jag såg. Men jag lade märke till
bland annat två män som gick in på toaletten samtidigt, vilket man normalt sett inte gör.
I alla
fall inte två killar. Utifrån att jag kan en del eftersom jag jobbat med de här bitarna så... med
tydliga tecken. Så var det ganska tydligt att de hade tagit om de var inne där på toaletten i alla
fall minst två gånger och tog narkotika. Så att det har funnits, jag var även inne på toaletten
efteråt och såg att det fanns ut smetat vitt pulver på bänken
. Kan ha varit kokain, så det
förekom där. Jag har inte tagit någon narkotika själv. Min väska hängde i hallen. Jag hade den
inte hela tiden under uppsikt. Det hängde ganska mycket ytterkläder där. Det var det som
hände dagen innan och det förekom narkotika på den festen var jag ganska säker på.

FL: Nu får du hjälpa mig lite. Det går två män in på en toalett och du tror att de brukar
narkotika. Vad blir kopplingen då till att du är narkotikapåverkad när du kör bil dagen efter?

MT: Jag har ingen kommentar till det.

FL: Nej, och hur vill du att jag ska förhålla mig till det? Menar du att du har blivit drogad, är
de det du påstår?

MT: Jag kan inte svara på det, men jag vet att det förekom narkotika på den festen.

FL: Men det blir ju irrelevant för brottet om du inte påstår att du har blivit drogad.

MT: Påstår?

FL: Ja, men eftersom du berättar om det.

MT: Jag kan inte påstå något som jag inte vet, men jag bara upplyser om att det förekom
narkotika på den festen.

FL: Kändes det som om du fick i dig narkotika på den festen?

MT: Jag var berusad, så jag kan inte svara på om jag kände något sådant. Jag var berusad.

BFL: Vad var du berusad av?

MT: Alkohol.

BFL: Hur mycket alkohol drack du på den festen då?

MT: Svårt att säga exakt hur mycket jag drack, men det var en bål, välkomstbål. Kanske ett
par sådana och sen vin, kanske en GT. Något sådant kan det ha varit.
.....
MT: Jag kan inte säga det, om jag vet det eller inte. Jag var berusad, det är det jag vet. Vad
som var vad, det kan jag inte svara på, jag kände mig alkoholberusad.

FL: Hur länge höll den här festen på?

MT: Jag vet inte hur länge den höll på, men jag höll väl på till tre, fyra kanske, någonting
sådant.
......
BFL: Drack du någonting mer efter det här, när du lämnar festen vid 3-4 sa du. Drack då
något mer fram till körningen?

MT: Nej

FL: Om du påstår att din handväska hängde bland andra kläder, är det din förklaring varför det påträffades kokain i din handväska?

MT: Jag har ingen förklaring. Jag bara säger som det var, den hängde i hallen och det var ganska mycket kläder som hängde där. Jag har ingen förklaring till det. Men jag bara berättade att jag inte hade uppsikt över min väska hela tiden under den festen.

FL: Nej. Men kopplingen då sen att du ska vara positiv på bruk av kokain och sen att det är
kokain i din handväska?

MT: Ja, vad menar du?

FL: Ja, jag ser det för osannolikt att någon skulle ha drogat dig plus att lagt narkotika i din
handväska.

MT: Jag kan inte svara på det. Jag berättar vad som... hände på festen.

ADV: Vi kanske inte ska dra slutsatser, utan hon får svara det hon känner till och sen så får man ställa frågor utifrån det. Men inte dra slutsatser kanske, det blir svårt att göra, menar jag.

FL: Kokain är ju ingenting som man ger bort gratis, det kostar ju pengar. Så jag funderar på varför skulle det ligga i din handväska om det inte är ditt?

MT: Jag har ingen förklaring till det.
.....
ADV: Okej, ja, alright. När du kom då till den här festen, fick du direkt då en sån här välkomstbål?

MT: Ja, det stod ju där, så det var ju bara att ta av, så att säga, så alla tog ju ur den.
....
ADV: Okej, hade alla samma typ av glas då?

MT: Mm.

ADV: Hade du din drink i handen hela tiden, eller ställde du ifrån dig den vid några tillfällen?

MT: Nej, man ställde ju ifrån sig den. Ja, man ställde ifrån sig den, det blev att man fyllde på och ställde ifrån. Så det var väl lite... Jag tog ett nytt glas ibland och lite sådär.

ADV: Okej, kan du ha råkat ta någon annans glas under den här festen?

MT: Ja, det kan jag säkert ha gjort.

ADV: Det kan du ha gjort, men du vet inte eller?

MT: Nej, det är möjligt att jag har gjort det. Det blir att man tittar, är det här ditt glas eller nej, det är nog mitt och så tar man det och så det är nog inte helt omöjligt.

ADV: Okej. Gick du på toaletten själv vid något tillfälle, nu har du berättat om ett tillfälle i varje fall. Men har du varit på toaletten fler gånger? Hade du med dig glaset in då? Ställde du det utanför eller hur gjorde du då?

MT: Nej, jag hade väl med den någon gång, tror jag men inte alltid.

ADV: Okej och sen har du ju druckit en del enheter då. Hur skulle du uppskatta din berusning? Av alkohol under den här festen? Om 1 är nykter och 10 är medvetslös. Var någonstans skulle du placera?

MT: Nej, men säg... Nej, men säg sex, sju då kanske.

.....
ADV: Sen så tänkte jag om... Det var mycket folk, har du ju beskrivit. Hur stor var den här lägenheten, huset, eller vad det nu var?

MT: Ja, vad kan den ha varit, mellan 80-100 kvadrat kanske, det är svårt att säga, men sån
här öppen planlösning.

ADV: Var det mycket spring, alltså in och ut ifrån den här festen? Kommer det till folk, lämnar folk. Kom folk tillbaka?

MT: Ja, det gjorde det hela tiden. Det kom folk fram och tillbaka och folk gick ut och rökte.

ADV: Hela tiden?

MT: Ja, eller hela tiden, men det var, jag hade ju inte koll på exakt, men det var ju folk som kom och gick, man hälsade ju på nya människor, sedan försvann det någon och så kom det någon till. Vissa gick ut och rökte och kom tillbaka.
......
ADV: Okej, sen har du ju nämnt det här med din handväska och ytterkläder, att det hängde i hallen.

MT: Ja.

ADV: Kan du beskriva hur det såg ut i den här hallen, hur såg det ut, hur stort var det? Var det mycket väskor och jackor som hängde där?

MT: Ja, alltså, man kommer ju in och sen så är det några klädhängare och så var det någon bänk, matta liksom, vanlig hall.

ADV: Var det en stor hall eller?

MT: Nej, den var inte så stor. Nej, det var ingen stor hall. Den var normalstor, det var ingen prångig hall, normalstor. Så det stod ju skor och jackor hängde ju där det gick, och vissa jackor var slängda och så hängde det och det var krokar så man kunde hänga väskor. Så det stod grejer på golvet. Ja, det var rörigt, det var en rörig hall i och med att det var så mycket folk.

ADV: Var din den enda handväskan eller fanns det fler handväskor eller andra typer av väskor som fanns i den där hallen?

MT: Nej, det stod ju fler väskor där. Det var ju jackor och väskor och skor.

ADV: Sen var det två, som du beskrev, män som hade gått in på toaletten och misstänkt att de skulle ha tagit någon narkotika.

MT: Ja, det var dem jag lade märke till.

ADV: Var det några fler som du tyckte såg ut att ha brukat narkotika eller någonting som du tänkte på?

MT: Jag kan inte svara på det, folk var berusade av alkohol. Det var fler som var berusade av alkohol än narkotika. Men jag vet att det förekom. Jag vet att en av de här killarna tar narkotika. Eller ja, han har råkat försäga sig vid något tillfälle, jag känner inte honom. Jag har bara träffat honom en gång tidigare. Han gick in med en annan kille på toaletten. Den andra killen vet jag inte vem det är men det var ganska tydligt att han tagit något efter.

ADV: Och när du ser det då, med din roll och allting. Vad tänker du då, att vara kvar på den festen? Hur tänkte du kring det?

MT: Det är ju väldigt vanligt förekommande idag. Nej, jag tänkte inte att jag skulle lämna. Men jag får ju i fortsättningen vara såklart mycket mer försiktig.

ADV: Det är vanligt förekommande säger du är det vid fler fester som det här brukar vara?

MT: Nej, men det är ju ute i krogmiljöer. Det är vanligt, det är vanligt förekommande.
......
FL: Katja, varför nämner du inte det här om festen vid det tidigare förhöret?

MT: Jag lämnade ingen kommentar om någonting då.

FL: Men om du är på en fest och du ser att personer brukar narkotika som du beskriver här. Ringer man inte då polisen eller vad vidtog du för åtgärder?

MT: Jag var själv berusad, jag var på en fest. Jag misstänkte att de hade tagit narkotika.

FL: Du är ju polis i grunden. Umgås du ofta på sådana här fester? Det låter ju som för dig att det är så vanligt förekommande då du är ute där.

MT: Det är vanligt förekommande ute i krogmiljöer, jag har jobbat själv i de miljöerna. Det är väldigt vanligt förekommande.
....
FL: Men du valde att vara kvar?

MT: Jag valde att vara kvar. Jag var där för att ha kul själv, jag var inte där i egenskap av polis. Men i fortsättningen får jag självklart vara mer försiktig uppenbarligen. Utifrån hur det har blivit nu.

FL: Men tycker du det är okej att vara kvar på en fest där du misstänker att folk brukar narkotika?

MT: Som sagt, jag var inte där i egenskap av polis, jag var där som privatperson. Jag festade, men jag uppmärksammade det här, det är inte olagligt.
Försök till sammanfattning:
Det är inte olagligt att vara uppmärksam på fest och lämna sin handväska obevakad i en "inte så prångig hall" medan man "inspekterar" kokainrester på toalettbänken.
Citera
2026-05-12, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Att hon väjde för ett djur är lögn som allt annat som kommer ur hennes äckliga mun!!

Hon kanske såg ett fantasidjur?

Du vet de där rosa elefanterna som kommer fram ibland när man är riktigt jävla trött..
Citera
2026-05-12, 13:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det var väl bra mycket mer stolpskottigt att överhuvudtaget ta med sig skiten in till polisen. Hade hon låtit väskan ligga kvar i bilen...
Ja Katjas brott är ju främst att bli tagen av polisen och inte själva knarkandet i sig?
Citera
2026-05-12, 13:26
Medlem
misssommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Poliser vet hur rättssystemet fungerar. De vet att de inte tjänar ett skit på att erkänna eller vara behjälplig i en utredning.
Därför gör de heller inte det, utan beter sig precis som förhärdade kriminella när de hamnar i klammeri med rättvisan.
Nyberg är inget undantag.

Sant, Katja vet spelreglerna och utnyttjar dem fullt ut, om det överbevisas så vänder hon kappan.

Får se vad påföljden blir, hade varit trevligt om fängelse, men säkert villkorligt och böter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in