2026-05-12, 11:31
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Jag hade alltså rätt om dig☺️

Konspirationsteoretiker har alltid rätt. Det ligger i sakens natur!
Citera
2026-05-12, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Eller så tar man bara det säkra före det osäkra, och vidtar åtgärder som kanske är något överdrivna men som gör att man kan vara helt säker på att det inte blir något större. Dvs man eliminerar en redan liten risk, för att helt slippa konsekvenserna om den lilla risken faktiskt skulle inträffa.

Låg risk innebär inte noll risk, så om man med rimliga åtgärder kan nå nära noll risk så är det förstås väldigt bra.

Rätt sak hade ju såklart varit att stoppa den där jävla båten till havs, betala ut löner till samtliga passagerare och hållt kvar dom tills viruset försvunnit.

Man flyger in mat och dryck och håller dom sålänge det behövs.

Man kan väl inte få ett bättre läge att eliminera risk även för spridning än vad de hade där?
Citera
2026-05-12, 11:49
Medlem
Finns det vaccin?
Citera
2026-05-12, 12:00
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Finns det vaccin?

En utmärkt bra fråga för alla vet svaret: Nej det finns inget vaccin.
Citera
2026-05-12, 12:29
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Det är pressträffar som skapar pandemier.
Citera
2026-05-12, 13:05
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Det är pressträffar som skapar pandemier.
Hur tänker du där? Menar du att virus inte existerar utan media?
Citera
2026-05-12, 13:06
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Hur tänker du där? Menar du att virus inte existerar utan media?

Jag menar att masshysteri inte existerar utan media.
Citera
2026-05-12, 13:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av misssommar
Virusar har alltid kommit och gått, alla minns väl förkylningsviruset ...

Det hantavirus som finns i Sverige är puumalavirus som orsakar sorkfeber.

Bara invänta tills Sverige får första smittade svensken som rest runt ...

Detta är förvisso inre som en vanlig influensa lixom utan kan ge blödarfeber .. det är en betydligt mer aggressiv virus än Covid19.
Citera
2026-05-12, 13:10
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag menar att masshysteri inte existerar utan media.
Var ser du masshysteri nu?
Citera
2026-05-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Detta är förvisso inre som en vanlig influensa lixom utan kan ge blödarfeber .. det är en betydligt mer aggressiv virus än Covid19.

Svensken från MV Hondius hålls isolerad i sin bostad tydligen, men om han smiter ut då...

– Om läget på något sätt skulle förändras så är ju vi redo att klassa upp den till samhällsfarlig om behovet skulle uppstå.
Men i nuläget så har vi de verktyg vi behöver, säger tf statsepidemiolog Erik Sturegård.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/regeringen-haller-presstraff-om-hantaviruset/
Citera
2026-05-12, 13:34
Medlem
israelisinnocents avatar
Äsch, flockimmunitet ftw
Citera
2026-05-12, 13:36
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Och ändå så gissar jag att Svensken som var med på båten och sen flög hem, inte har suttit i karantän i 45dagar, som verkar vara den tiden som krävs för att påvisa om man är smittad eller ej.

Och OM det visar sig att han är smittad, så har han hunnit smitta flera andra på det flyget, som då dragit runt skiten (viruset) i samhället under 1-2veckors tid nu…

Fyll på era Vitamin D och Zink-nivåer gott folk.

En viss risk eftersom han enligt egen utsago i en intervju från 5:e maj sagt att det var först efter att han landat i Sverige som han förstod allvaret i situationen. Jag vill minnas att han reste hem runt 24-25:e april.

MEN om det är som de flesta experter påstår så är virusets fönster för smitta väldigt tight, i princip bara de första dagarna när symtomen tydligt brutit ut. Dvs inte som Covid som kunde spridas lite hursomhelst, även när man var symtomfri.

Inga som helst risker skall naturligtvis tas med detta virus men jag tror/hoppas att läkaren är OK och att ingen smittats. Så sent som idag läste jag en update om att han fortfarande är fullt frisk. Om viruset är så brutalt att han i friskt tillstånd skulle ha smittat folk mellan 24:e april fram tills att han satte sig i karantän (och än idag är fullt frisk) så är vi körda. Då är det redan en spridning utan dess like.

Det jobbiga är ju inkubationstiden. Vi kan inte slappna av förrän efter sommaren känns det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in