2026-05-12, 12:11
Medlem
HBTKuks avatar
Riktiga personer har stammisställen. Platser dit man går för att smörja kråset, där stämningen är god och förhoppningsvis maten ännu bättre.

Själv har jag tre stammisställen som jag frekventerar i mitt närområde, alla av lite olika karaktär.

1. Kinahaket.
Otroligt gott twice cooked pork, sprängfylld med chili. Serveras så varmt att maten fräser när den kommer ut på bordet. Oftast beställs ett antal rätter in och hela gänget delar på rubbet. Naturligtvis dricks kinesisk öl till, för den där rätta känslan.

2. Thaihaket.
En liten doldis som inte så många verkar känna till i området. Det har det bästa krispiga fläsket i Stockholm. Jag får begär att äta där någon eller några gånger i månaden. Ganska dyr mat men väl värt köttet. Det otroligt saftiga och samtidigt mycket krispiga fläsket kan frälsa en ofrälse. Till detta dricks förstås temaöl - thailänsk bärs.

3. Ölstugan.
En rätt bra ölstuga i vad jag antar är mellansegment. Inte det dyraste och lyxigaste, men någonstans i mellangården däremellan. Här har de mycket hantverksöl att dricka till exempelvis en klassisk planka eller fish and chips.

Vad brukar du käka på ditt/dina stammisställen, och vad gör just den maten så speciell för dig?
Citera
2026-05-12, 12:32
Avstängd
Gillar sushi resturang
Senast redigerad av VirtuellVerklighet 2026-05-12 kl. 13:31.
Citera
2026-05-12, 12:46
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Det är deras pasta rätter. Resturang heter Basta-restaurang

Från resturang https://www.restaurangbasta.se/restauranger/gavle?utm_source=google&utm_medium=organic_busines s&utm_campaign=gavle&ved=2ahUKEwjMoY7UxLOUAxVpEhAI HXkrJyMQgU96BAgfEAM#menyer
Vågar man gissa att Polpetten är bäst?
Citera
2026-05-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Det är deras pasta rätter. Resturang heter Basta-restaurang

Från resturang https://www.restaurangbasta.se/restauranger/gavle?utm_source=google&utm_medium=organic_busines s&utm_campaign=gavle&ved=2ahUKEwjMoY7UxLOUAxVpEhAI HXkrJyMQgU96BAgfEAM#menyer

Kanske inte de smartaste att nämna sitt stammisställe vid namn på en anonym hemsida…

Har fan själv inget stammishak, känns som att det bara är alkisar som har det? Som går till typ stammiskrogen mitt i veckan osv.
Citera
2026-05-12, 12:49
Medlem
LuluBrooksies avatar
Hade en stammis-italienare som var världsbäst på kött, nu måste jag hitta en ny stammis då de sålde restaurangen.
Deras kalvfilé smälte i mun. Deras grillade lammracks fick mig att drömma om dom.

Hade också förut en stammis-indier som kom in med maten på sizzling plate, generöst med goda grönsaker, finfin yoghurtinlagd kyckling, gult ris, alltid en citronklyfta till kycklingen (galet gott) och en portion räckte till två. De har också flyttat, bytt ägare och koncept.

En fin husmanskost-krog i området där man kan få klassiker som stekt salt sill i löksås med lingon. Sjukt svårt hitta annars. De finns kvar och kommer nog göra länge!

Jag är inte ute så mycket och äter numera, varför jag måste uppsöka nya ställen.
Citera
2026-05-12, 13:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Kanske inte de smartaste att nämna sitt stammisställe vid namn på en anonym hemsida…

Har fan själv inget stammishak, känns som att det bara är alkisar som har det? Som går till typ stammiskrogen mitt i veckan osv.
Varför det?
Senast redigerad av VirtuellVerklighet 2026-05-12 kl. 13:17.
Citera
2026-05-12, 13:15
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har bara två mat-stamställen numera, och jag äter där endast vackra sommardagar när man kan sitta på uteserveringen. (Jag ser ingen större vinst med att sitta inomhus på en restaurang, då kan man lika gärna äta hemma.) Annars tar jag take-away (bara på den asiatiska restaurangen).

På den asiatiska restaurangen nära mig tar jag antingen sushi, tio bitar lax - de har stan's godaste lax-sushi! - med soja och alla andra tillbehör, eller stora friterade räkor med ris och sötsur sås.

På den andra restaurangen, som serverar mer klassisk husmanskost, brukar jag ta ryggbiffen, extra blodig, med klyftpotatis, grönsaker, sky och bearnaisesås. Om det är läge för det, tar jag även ibland ett stort glas rött vin till. Fantastiskt gott och man blir mätt som en boaorm! Här finns även fin utsikt.
Senast redigerad av Merwinna 2026-05-12 kl. 14:07.
Citera
2026-05-12, 13:24
Medlem
grungewhores avatar
Brukar köpa lunch ett par gånger i månaden på Indian Street Food. Alltid Kathi Rolls.

För många herrans år sedan brukade jag äta Aloo Gobi på varje indisk restaurang jag gick på för att jämföra dem. Minns inte vilken som var bäst, men tror den är nedlagd sedan många år.
Citera
2026-05-12, 13:41
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På den andra restaurangen, som serverar mer klassisk husmanskost, brukar jag ta ryggbiffen, extra blodig, med klyftpotatis, grönsaker, sky och bearnaisesås. Fantastiskt gott och man blir mätt som en boaorm! Här finns även fin utsikt.

Hur får du biffen extra blodig? Ber du dem hälla på blod?

Du menar att du beställer den rare/blue men vrålar som en lantis "EXTRA BLODIG BIFF SKA JE HA"!
Citera
2026-05-12, 13:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Hur får du biffen extra blodig? Ber du dem hälla på blod?

Du menar att du beställer den rare/blue men vrålar som en lantis "EXTRA BLODIG BIFF SKA JE HA"!

"bleu", inte "blue". Så otroligt lantligt och obildat att inte veta detta!

För övrigt kan man mycket väl säga "blodig" på svenska.
Citera
2026-05-12, 14:00
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"bleu", inte "blue". Så otroligt lantligt och obildat att inte veta detta!

För övrigt kan man mycket väl säga "blodig" på svenska.

Blue på engelska, bleu på franska.
Citera
2026-05-12, 14:03
Medlem
kyrkstockens avatar
Biltema: 10kr glassbägare, IKEA: 2 korv med bröd 10kr

Det du räknar upp är för stadsbor. Jag hade sådant förr när jag var stadsbo.

Nu för bökigt att ta bilen.

Dessutom har mitt senaste försvunnit :/
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-05-12 kl. 14:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in