Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo3tys
Jag är då övertygad om att de blir en gemenskap för överlevare.
Det är lättare att börja prata om de finns fler överlevare.
Så där har du fel.
Hur menar du att överlevares/offer "story" blir offentlig? Dumpen hänger bara ut gäddorna om du missat det?
Man kan ju t.ex.. titta på Patriks historia. Massvis av personer har ju dykt upp inom idrott när han delade med sig av sin berättelse. Och då var de från hans tränare som jag minns det från boken.
Absolut kan de slarvas med det. Men det är väl ingen anledning att lägga ner det?
BRU ska absolut finnas kvar. Men det behövs ett register för sexbrottslingar liknande USA för att skydda barn.
Du vet ingenting om tidigare offer. Sedan så har jag inte nämnt antal det är de du som gör det i brist på argument.
Det blir som att dra av ett plåster.
Det finns absolut en form av gemenskap för människor som varit utsatta för den här typen av saker, men den byggs inte genom offentlig uthängning. Den uppstår snarare i kontrollerade former, i trygga miljöer där man faktiskt kan berätta utan att riskera ytterligare exponering.
Du hoppar i praktiken över en rad mellanliggande steg, stöd, bearbetning, skydd, och går direkt till slutet. Och det är inte så det fungera i verkligheten, även om du skulle önska det.
Samtidigt är det ju också så att det offentliga drevet i sig blir en del av konsekvenskedjan. Inte bara för den utpekade, utan även för anhöriga som dras in i det hela och får bära något de inte valt.
Och då uppstår ett ganska konkret problem, även om någon faktiskt skulle vilja träda fram i kölvattnet av en uthängning, så finns det en risk att de hamnar i samma typ av exponering och uppmärksamhet. Det är tillräckligt för att många ska avstå.
Det gör att det hela blir betydligt mer komplicerat än den förenklade bilden du vill ge intryck av.
Personen som blivit utsatt vet ju om det som hänt oavsett om det sker någon uthängning eller inte.
Du säger å ena sidan att fler som träder fram gör det lättare för andra. Men å andra sidan att det ändå inte kommer fram. Då uppstår ju en ganska enkel följdfråga.
Om det inte blir känt utåt att andra har varit utsatta av samma person, hur ska de då överhuvudtaget bli varse om att de inte är ensamma? Det är ju just den typen av kunskap som ofta gör att fler vågar berätta.
Så resonemanget blir motsägelsefullt.
När har jag egentligen sagt att man ska lägga ner något befintligt system som fungerar när det används på rätt sätt?
Lägg inte åsikter i min mun för att försöka vinna en poäng i ditt resonemang.
Du verkar ju ändå ganska säker på att du har full koll på hur offer och utsatta personer fungerar i de här sammanhangen, mer än vad andra har. Men sett till hur resonemanget förs så framstår det snarare som att insikten i hur människor reagerar på trauma och exponering inte är helt komplett.