2026-04-24, 17:21
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Killingar kan vara framtidens mat. Det tror kocken Jonathan Bjurenstedt, som driver en restaurang utanför Rättvik.

Han ser bockkillingar som en restprodukt i getosttillverkningen, som ofta slaktas och går till spillo.
En råvara som han menar skulle kunna användas till mat i större utsträckning.

När restauranggästerna får killing serverat brukar det väcka reaktioner.

Vad tycker ni om kockens förslag att vi borde äta mer killing?
Visste ni att killingar går till spillo vid getosttillverkning? Äter ni getost?

https://www.sverigesradio.se/artikel/kock-i-rattvik-killingkott-kan-bli-framtidens-mat
Citera
2026-04-24, 17:27
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Det åt jag in Grekland på restaurang, säkert så att det var bockkillingar, i andra länder tar man vara på mer resurser. Apropå vad man kan och inte kan äta citerar jag gärna Jesus ur bibeln:

”Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren.”

Matt 15:11
Citera
2026-04-24, 17:27
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

https://www.sverigesradio.se/artikel/kock-i-rattvik-killingkott-kan-bli-framtidens-mat

Helt nytt för mig att de slänger bort den biten? Låter ju helt galet! Eller kan det vara så att killingkött har en otrevlig bismak, på samma sätt som vissa handdjur har vid brunsten?
Citera
2026-04-24, 17:29
Medlem
triptykens avatar
Svingott! Alltså om detta stämmer är det ju hemskt. Man borde fan ge sig in och köpa loss det köttet.
Citera
2026-04-24, 17:30
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hej BombaySaphire

Jo men det tycker jag nog. Har ätit bakstycket på killing, stekt ungefär som en stek. Det var mycket gott, milt kött med dragning åt lammfilé-hållet. Ingen obehaglig getabockssmak då djuren inte hunnit bli könsmogna ännu.

Det är ju sorgligt att av alla manliga killingar som föds som avlivas 99 % direkt då de inte kommer producera någon getmjölk. Jag gillar getost, brukar ibland fylla lammstek med getost för att få en kraftfullare smak. Mycket gott tycker jag.
Citera
2026-04-24, 17:32
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hej BombaySaphire

Jo men det tycker jag nog. Har ätit bakstycket på killing, stekt ungefär som en stek. Det var mycket gott, milt kött med dragning åt lammfilé-hållet. Ingen obehaglig getabockssmak då djuren inte hunnit bli könsmogna ännu.

Det är ju sorgligt att av alla manliga killingar som föds som avlivas 99 % direkt då de inte kommer producera någon getmjölk. Jag gillar getost, brukar ibland fylla lammstek med getost för att få en kraftfullare smak. Mycket gott tycker jag.

Var fick du tag på killing?
Citera
2026-04-24, 17:39
Medlem
Citat:

Det är ett tramskonto.
Citera
2026-04-24, 17:39
Medlem
Låter rimligt. Jag hade inte tackat nej till lite sweet killingkött till ett rimligt pris.
Citera
2026-04-24, 17:45
Medlem
Lika sjukt som med tuppkycklingar som bara mals ner.
Citera
2026-04-25, 10:20
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Hejsan,
Det var en gårdsförsäljning utanför Gävle, som också tillverkade getost. Det är nog några år sedan, definitivt före pandemin men kanske 2017-18 eller så.
Citera
2026-05-12, 11:45
Medlem
Citat:

Det är väl klart att killingarna ”går till spillo”, själva grunden för osttillverkningen är ju att man använder getens mjölk till ost och inte som föda till killingarna, det säger ju sig självt?
Visst kan man väl äta killingar, det är ju ungefär som lamm.
Citera
2026-05-12, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Helt nytt för mig att de slänger bort den biten? Låter ju helt galet! Eller kan det vara så att killingkött har en otrevlig bismak, på samma sätt som vissa handdjur har vid brunsten?
De har inte galtsmak innan könsmognaden, men när de är så stora att det blir något att ha på slaktkroppen så har de oftast hunnit utveckla det. Det är ju väldigt dålig ekonomi att satsa på en massa foder etc till ett djur som inte kommer att producera något, varken mjölkprodukter, kött eller nya getter, så därför blir det tidig avlivning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in