2026-05-12, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Googla hur du kan träna upp muskulaturen, man ska kunna välja att hålla inne gas, när man är vaken. Så googla vilken mat som är gasbildning, vitlök och kål gör att jag blir gosig, men det är gott så jag skiter ofta i det

Nej det går inte träna upp muskeln. Hur ska det gå till när det inte finns nervkopplingar?
Citera
2026-05-12, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Nej det går inte träna upp muskeln. Hur ska det gå till när det inte finns nervkopplingar?

Nervkopplingarna skapar du iom våld och vilja, när du tränar.
Citera
2026-05-12, 07:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
Bajs består till större delen av vatten. Men av den torra massan (som är kvar om man skulle ta bort vattnet) så utgörs den av ca 25-50% bakterier.

Nej den ska bestå av närmare 100% av bakterier, närmare bestämt växtätande bakterier. Ju större mängd aminobakterier du har i avföringen ju kortare livslängd kommer du få.
Citera
2026-05-12, 07:29
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Antagligen för att din mage är ovan. Testa yoghurt. Det är inte samma bakterier som i fil.

Finns numera ett mindre universum av sk nyttiga bakterier (allt från div fil, yoghurt, tabletter/piller osv) som faktiskt kan fungera bra för många med tarmbesvär av ngt slag (jag har t om hört talas om att ngn specifik kombo funkat där alla andra misslyckats). Man har själv plöjt igenom en hel del sådant genom åren å tyvärr bara fått negativa effekter av dessa men det beror i mitt fall sannolikt på min kroniska sjukdom. Tillståndet med magen är numera dock stabilt med hjälp av lite ultrastarka receptbelagda mediciner. (annars är receptfria loperamid/dimor/etc bra mot tillfälligt lös mage och kan även användas i längden utan större problem - finns t om en kombo med både loperamid och dimetikon som då samtidigt motverkar gaser i magen)
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-05-12 kl. 07:32.
Citera
2026-05-12, 08:15
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:

Har du inga nervkopplingar i anus??
Citera
2026-05-12, 08:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Som jag skrev är det inte en enkel process, man behöver lära sig ganska mycket och det kan ta lång tid. Folk tror att det räcker att byta kost ett par dagar och sen är det bra, man kan behöva följa ett protokoll i flera år för att det ska ordna till sig. Naturfolken har flera tusen olika sorters bakterier i tarmfloran, en typisk västerlänning har max ett par hundra och en majoritet av befolkningen som bor i storstäder har mindre än 30.
Intressant. Jag såg att mycket frukt, grönt, rotfrukter, nötter etc är viktigt att ha i födan. Processad mat är givetvis inte bra (som vanligt).
Citera
2026-05-12, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Har du inga nervkopplingar i anus??

Uppenbarligen inte.
Citera
2026-05-12, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Antagligen för att din mage är ovan. Testa yoghurt. Det är inte samma bakterier som i fil.

Det är något i just den filen som orsakar diarre.
Citera
2026-05-12, 09:35
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Det är något i just den filen som orsakar diarre.
Du får ju börja försiktigt. Drick ett glas på morgonen bara till att börja med.
Citera
2026-05-12, 10:28
Medlem
Celiaki!?
Citera
2026-05-12, 10:47
Medlem
Kaellkritiks avatar
Dimetikon 200 mg fyra gånger per dag. Receptfritt på apoteket. Du märker stor skillnad inom en vecka.
Citera
2026-05-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Nervkopplingarna skapar du iom våld och vilja, när du tränar.

Du vet inte vad du snackar om!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in