2026-05-11, 22:26
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Vad är "kefir" för något?
Fil, yoghurt, (Kefir, Onaka, Dofilus) alla innehåller mjölksyrabakterier som tarmen mår bra av. Konstigt om du aldrig hört talas om Kefir faktiskt.
Citera
2026-05-11, 22:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Och hur förbättrar man tarmfloran? Vad är det den nutida människan gör fel när det gäller föda som skapar en bra tarmflora?

Som jag skrev är det inte en enkel process, man behöver lära sig ganska mycket och det kan ta lång tid. Folk tror att det räcker att byta kost ett par dagar och sen är det bra, man kan behöva följa ett protokoll i flera år för att det ska ordna till sig. Naturfolken har flera tusen olika sorters bakterier i tarmfloran, en typisk västerlänning har max ett par hundra och en majoritet av befolkningen som bor i storstäder har mindre än 30.
Citera
2026-05-11, 22:36
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Den som är totalt efterbliven är fan du! Du är totalt borta i skallen som yrar en massa skitsnack!

"Tarmflora". Det är alternativ medicin svammel du skriver. Om ens det. Sådant går jag inte på.

Tarmfloran är högst verklig:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tarmflora

"Flora" syftar i det här fallet på den uppsättning bakterier som lever i ditt tarmsystem. Du har alltså stora mängder bakterier i framförallt din tjocktarm som kalasar på din avföring, och det är på det viset mycket av de gaser du släpper ut bildas. Mycket av gaserna (förutom den luft som du också kanske sväljer under dagen) är alltså en biprodukt av att bakterierna bryter ner maten. Om en eller ett fåtal extra gasbildande bakteriesorter växer till att bli fler än de andra bakteriesorterna - vilket skapar en obalans i tarmen - så kan det medföra ovanligt stor gasbildning.

För den som någon gång ätit bredspektrumantibiotika - som angriper en stor del av bakterierna i kroppen, och så även bakterierna i tarmarna - så har man säkert märkt av detta genom diarréer eller dåligt smält föda. Antibiotikan påverkar helt enkelt tarmfloran genom att ta död på många av bakterierna och de kan därför inte bryta ner maten på ett lika effektivt sätt.

Bajs består till större delen av vatten. Men av den torra massan (som är kvar om man skulle ta bort vattnet) så utgörs den av ca 25-50% bakterier.
Citera
2026-05-11, 22:37
Medlem
Citat:
Jag små pruttar precis hela tiden, var- och varannan minut, och jag kan inte hålla tillbaka pruttarna. Varför har jag dessa frekventa pruttar och hur minskar jag dessa?

Förmodligen bröd eller mjölkprodukter.
Kan ju välja när du äter det.
Citera
2026-05-11, 22:44
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Den som är totalt efterbliven är fan du! Du är totalt borta i skallen som yrar en massa skitsnack!

"Tarmflora". Det är alternativ medicin svammel du skriver. Om ens det. Sådant går jag inte på.
Det har ju upptäckts på senare år att tarmen har väldigt stor betydelse för välmående. Typ allt i kroppen hör ihop med det. Googla! Absolut inte alternativmedicin. Lever du under en sten eller?
Citera
2026-05-11, 22:49
Medlem
Rulla runt på golvet
Hoppa upp och ned
Rulla på golvet.

Efter det så kommer du släpppa ut mycket gas.

Repeat varje morgon
Citera
2026-05-11, 22:52
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Det är helt normalt att prutta, och att hålla inne väder kan vara farligt. Tarmvred eller liknande på grund av innehållna fjärtar var visst en rätt vanlig åkomma bland högre ståndskvinnor på sent 1800-tal.

Så ska du gasa mindre, gå över till vad du äter. Generellt så ger snabba kolhydrater mycket snabb näring till metanproducerande bakterier, så switcha successivt över till mindre processad mat med mer långsamma kolhydrater och fullkornsfibrer. Fluffigare bajs kan ju även binda mer gas.
Citera
2026-05-11, 23:07
Medlem
Så länge jag tränar 5-6 dagar i veckan har jag inte ett bekymmer, kan äta vad fan som helst. Så fort träningen faller ur blir det bara skit av systemet.

Vi är skapade för rörelse
Citera
2026-05-11, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
Tarmfloran är högst verklig:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tarmflora

"Flora" syftar i det här fallet på den uppsättning bakterier som lever i ditt tarmsystem. Du har alltså stora mängder bakterier i framförallt din tjocktarm som kalasar på din avföring, och det är på det viset mycket av de gaser du släpper ut bildas. Mycket av gaserna (förutom den luft som du också kanske sväljer under dagen) är alltså en biprodukt av att bakterierna bryter ner maten. Om en eller ett fåtal extra gasbildande bakteriesorter växer till att bli fler än de andra bakteriesorterna - vilket skapar en obalans i tarmen - så kan det medföra ovanligt stor gasbildning.

För den som någon gång ätit bredspektrumantibiotika - som angriper en stor del av bakterierna i kroppen, och så även bakterierna i tarmarna - så har man säkert märkt av detta genom diarréer eller dåligt smält föda. Antibiotikan påverkar helt enkelt tarmfloran genom att ta död på många av bakterierna och de kan därför inte bryta ner maten på ett lika effektivt sätt.

Bajs består till större delen av vatten. Men av den torra massan (som är kvar om man skulle ta bort vattnet) så utgörs den av ca 25-50% bakterier.

Är selexid bredspektrum antibiotika? ger det konstanta gaser? är detta problem permanent?
Citera
2026-05-11, 23:26
Medlem
Gör en ordentlig undersökning.
Checka magen.
Så kommer du säkert få nåt svar att du ska undvika barkis, räkor eller ananas.
Citera
2026-05-11, 23:34
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Jag misstänker att jag fick ett akut tarm-tillstånd i tarmen av det läkemedlet. Jag tvingades till akut operation.

Verum hälsofil ger mig diarre.

Fattar inte vad du menar med sista stycket.

Jag förstår. Även jag reagerar extremt dåligt på någon fil lr liknande som borde vara bra för magen.

Du råkar btw inte tugga tuggummi ofta? Med tex xylitol lr sorbitol i sig? För dessa om något kan störa en känslig mage. (läser man det finstilta så står det t om "överdriven konsumtion kan ha en laxerande verkan")

Jag har starka mediciner på recept menade jag med sista stycket
Citera
2026-05-11, 23:43
Medlem
staybounds avatar
Det var ett sabla gnäll. Om du vill ha hjälp så berätta lite om vilka mediciner du står på, om du slutat med en medicin nyligen och hur ofta du bajsar och om ditt bajs är normalt.

Ingen här kan läsa tankar varför du fiser. Du kräver en massa men du låter ingen hjälpa till. Svara på lite frågor istället för att gnälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in