2026-05-11, 22:25
Avslutad
Hade fyndat på KFMs nätauktioner.
Citera
2026-05-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basedm
Blir nog inte dagligt, men några gånger per vecka. Säkert max 1500km per år
Köp inte diesel är mitt råd.
Suv mässigt kan jag bara rekommendera mazda för 120k.
Toyota auris touring (kombi) helt okej bil med antingen hybrid eller 1.6 bensinare.
Citera
2026-05-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strateg19

Toyota auris touring (kombi) helt okej bil med antingen hybrid eller 1.6 bensinare.
Kan rekommendera hybriden, smidig automat och håller hur länge som helst. (inget fel på 1.6:an heller, men är kravet automat är hybriden bättre).
Finns en anledning till att Toyotahybrider är populära taxibilar.
Citera
2026-05-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Det finns i princip inte en bättre begagnad familjebil runt 100K än v70 (eller xc70) automat fram till 2007, motor som inte kan dö, reservdelar finns billigt, och om du inte kör varje dag spelar bränsleförbrukningen på dessa som är 0.8-1.0 l/mil inte heller så stor roll. släng in hela familjen barnvagnen 5 väskor och hunden och lite till. Automat finns och bra enkel bil att meka med när det behövs och tyst på motorväg. Och de rostar inte mycket. För övrigt väldigt sköna att åka i, mjuka säten. Krocksäkra och barnvänliga. Det finns en anledning till att så många barnfamiljer fortfarande väljer 20+ år gamla volvobilar än idag och det finns en anledning till att dessa fortfarande säljs med 50000 mil på mätaren begagnade...akta dig för V50 dock! Håll dig till V70 eller XC.

Enda nackdelen är som sagt bränsleförbrukningen, men sålänge du inte tänkt pendla är det inget problem. Det går att hitta dessa på 15000 mil runt 70-80K om du har lite tålamod så slipper du lån, och så har du pengar över till bensinen. Dieseln har hög skatt men drar ju mindre kostar dock mer i liter inköp.

Om du tycker en bil från 2003-2007 verkar gammalt, kom ihåg att majoriteten av senare bilmodeller har sämre rostskydd, sämre kvalitet och sämre driftsäkerhet och har obekvämare säten. Lycka till att hitta en bil av samma kvalitet som är nyare för ens under 120k...

Jag kollar lite olika bilar i den prisklassen och under. Volvo XC70 är extremt jävla dyra.
Citera
2026-05-11, 22:44
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Jag kollar lite olika bilar i den prisklassen och under. Volvo XC70 är extremt jävla dyra.

2007 o tidigare brukar inte vara så dyra.
Citera
2026-05-11, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
2007 o tidigare brukar inte vara så dyra.

Men då är de 20 år gamla. Och kostar? 50 tusen?

De är säkert bra. Men jag tycker de känns övervärderade.
Citera
2026-05-11, 23:21
Medlem
Köp en Ford, relativt billiga, och bra bilar...
Finns både som kombi och suvar...
Citera
2026-05-11, 23:36
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ska köpa bil nu i slutet av maj och kollat runt på några kombis och SUV:ar.

Lite backstory:
• Får barn i Augusti. Så behöver en bil som har bra med utrymme
•Frugan har bara automatkörkort
•Har 120k kr. Tar helst inte lån men kanske måste göras ändå.
•ingen elbil
•Bor i Stockholm

Vad för tips har ni?

Hur är det med bilföretag, typ Riddermark och andra. Är de bara lureri? Ska man hålla sig till privatpersoner
VW, Skoda, Toyota eller Volvo är nog märket du borde gå för.

Men hur många km kör (ungefär) du och din fru i året, och har du en begränsning på hur gammal bilen kan vara?

Vad gäller bilföretag i området kring Stockholm, så har jag rätt lite koll över de. Men man har ju hört/läst lite olika historier om Riddermark, dock så har jag själv ingen erfarenhet med de.
Citera
2026-05-11, 23:38
Medlem
Mazda kombi, bensin. Finns i automat och har generellt bra utrustning. Säkra bilar och lätt skruvade om det nu är ett krav
Citera
2026-05-12, 00:16
Medlem
Hade absolut inte gött en nasare i den prisklassen.
Billiga gamla bilar köper man privat.

Ja. Du kommer få lägga några helger på att ringa runt och när du äntligen får tag på en vettig människa som ägt bilen flera år är det vara att dra iväg och kika.
Det går inte fundera,vela,prata med tanten för medan du gör detta blir bilen såld om den är bra.

Uppköpare dammsuger Blocket etc i prisklassen 50-150.
Bilar fattiga människor ändå har råd med och kan få låna till om de inte har allt kontant.
Kommer givetvis med minst 30-40K i påslag jmfrt med privat så om du inte redan gjort,fixa dina finanser nu.

Tycker du ska hålla dig borta från allt som kan anses kul populärt eller status.
Du ska frakta röv så billigt och problemfritt som möjligt.

Finns gott om familjekombis av udda eller tråkiga märken som gått 15K eller mindre för halva din budget.
Då har du slantar över till annat och om något rasar råd att fixa.

Dra ett PM om du vill ha nån att bolla funderingar med
Citera
2026-05-12, 05:37
Medlem
Citat:
Ska köpa bil nu i slutet av maj och kollat runt på några kombis och SUV:ar.

Lite backstory:
• Får barn i Augusti. Så behöver en bil som har bra med utrymme
•Frugan har bara automatkörkort
•Har 120k kr. Tar helst inte lån men kanske måste göras ändå.
•ingen elbil
•Bor i Stockholm

Vad för tips har ni?

Hur är det med bilföretag, typ Riddermark och andra. Är de bara lureri? Ska man hålla sig till privatpersoner
Jag är långt ifrån bil kunnig, men vad jag lärt mig av folk som är så ska man kolla på japanska märken eller Volvo för den prisklassen ;
Toyota
Mazda
Volvo s
Honda

Personligen köpte jag en Mazda cx5 2016 till familjen
16 000 mil extremt nöjd med den
Kostade 120 ` nånting där
Senast redigerad av burkeen 2026-05-12 kl. 05:40.
Citera
2026-05-12, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Hade absolut inte gött en nasare i den prisklassen.
Billiga gamla bilar köper man privat.

Ja. Du kommer få lägga några helger på att ringa runt och när du äntligen får tag på en vettig människa som ägt bilen flera år är det vara att dra iväg och kika.
Det går inte fundera,vela,prata med tanten för medan du gör detta blir bilen såld om den är bra.

Uppköpare dammsuger Blocket etc i prisklassen 50-150.
Bilar fattiga människor ändå har råd med och kan få låna till om de inte har allt kontant.
Kommer givetvis med minst 30-40K i påslag jmfrt med privat så om du inte redan gjort,fixa dina finanser nu.

Tycker du ska hålla dig borta från allt som kan anses kul populärt eller status.
Du ska frakta röv så billigt och problemfritt som möjligt.

Finns gott om familjekombis av udda eller tråkiga märken som gått 15K eller mindre för halva din budget.
Då har du slantar över till annat och om något rasar råd att fixa.

Dra ett PM om du vill ha nån att bolla funderingar med

Jag kollar för fullt på bilar. Min budget är väl 50 tusen typ. Köper helst privat men säkert halva marknaden är ju nasare så det försvinner rätt mycket om man inte kan tänka sig det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in