2026-05-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Någon som vill spekulera i vad som kommer sägas på morgondagens pressträff som regeringen kallar till? Vad är syftet?

Dom ska väl säga de gamla vanliga.. ”vi har koll” och sen rabbla upp allt som redan sagts i medier om fartyget.
Citera
2026-05-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hongka995
Det fick visst ifrågasättas. Du var hysterisk o skrek på forumet, ingen satte munkavle på dig. Folk är bara ointresserade av struntprat o förvirrade bisarra teorier. Det är iallafall min anledning till varför jag inte orkar lyssna på dig så länge. Dessutom är jag intresserad av vetenskap.
Vet inte vad du yrar om.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2026-05-11 kl. 22:03.
Citera
2026-05-11, 22:19
Medlem
Få se nu. Vi har 8 fall plus fågelskådaren som dom aldrig hann testa.
Rimligtvis borde viruset inte kunna sprida sig så bra om alla sjuka håller sig isolerade i sina hytter. Får man ont i magen och feber umgås man inte så mycket med andra.
Eller. Det är någonting som inte stämmer med hanta-skeppet m/v Hondius.
Kan det vara sanitära olägenheter, tex vatten och avlopp.
Citera
2026-05-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Sprids det där så sprids det här.
Tycker FHM och Johan Carlsson gjorde bort sig som sa att det var osannolikt att viruset skulle spridas i Sverige när vi hade haft stora utbrott i Wuhan, Korea och Italien.

Vad sjutton baserade de ens de idéerna på? Varför skulle det inte spridas i Sverige om det spreds i andra delar av världen? Känns ju som helt verklighetsfrånvända tankar av FHM.
Citera
2026-05-11, 22:24
Medlem
Citat:
Rimligtvis borde viruset inte kunna sprida sig så bra om alla sjuka håller sig isolerade i sina hytter. Får man ont i magen och feber umgås man inte så mycket med andra.

Det kan ju vara så att det är mer smittsamt än man trott tidigare också. Kan det ens spridas via vatten eller avlopp? Jag tror inte det.
Citera
2026-05-11, 22:25
Medlem
Nu ska båten med besättning till Holland där huvudkontoret tydligen finns. Har svensken kommit till Sverige än och i så fall vart? Vad gäller här, hörde något tidigare idag att isolering var frivilligt?
Citera
2026-05-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Någon som vill spekulera i vad som kommer sägas på morgondagens pressträff som regeringen kallar till? Vad är syftet?

Pressträff om detta?!? Oj.
Citera
2026-05-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Vad sjutton baserade de ens de idéerna på? Varför skulle det inte spridas i Sverige om det spreds i andra delar av världen? Känns ju som helt verklighetsfrånvända tankar av FHM.
Nej detta minns man. Låter lika verklighetsfrånvänt som då

– Det finns ingen stor risk för smittspridning, utan det handlar främst om att den som varit ombord kan insjukna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6qo4oQ/svensk-fran-virusfartyg-ingen-risk-for-andra

Citat:
Nej det är jag också nyfiken på. Om man smittas som värst vid symptom håller man sig undan som du säger, man brukar inte ha lust (eller vett) att umgås närgånget med andra. Som påstås krävas...Och har man inte varit så nära andra måste det ju vara mer smittsamt, eller haft andra smittovägar?
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2026-05-11 kl. 22:42.
Citera
2026-05-11, 22:37
Medlem
8.15 imorgon bitti men jag vet inte var man ser det. Det stod webtv, någon som vet?
Citera
2026-05-11, 22:51
Medlem
Även en spanjor har testat positivt nu under måndagskvällen
Citera
2026-05-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruemilia95
Jag har en ganska dålig magkänsla angående hela situationen. Mest på grund av hur det lät i medierna när covid bröt ut. Då hade jag samma dumma magkänsla trots att både överläkare, forskare och WHO etc tyckte att det verkligen inte fanns någon fara eller något att oroa sig över. Det var väl någon högt uppsatt person som svor på att covid inte ens skulle komma till Norden - Max en vecka senare fanns det flera konstaterade fall här.

Nu var ju hela covid sist och slutligen aningen överdrivet med tanke på alla vacciner som tvingades på en. MEN det var trots allt en pandemi med en massa dödsfall.

Ni som säger att hantaviruset är känt sedan länge och att det inte är möjligt att det blir en till pandemi - Virus kan mutera sig och bete sig helt annorlunda än de gjort tidigare. Inget snack om den saken i alla fall. Så mycket konstigheter som sker här i världen och ändå vågar man påstå med säkerhet att ett virus inte är farligt? 😬

Själv tänker jag inte spekulera desto mer i om detta kommer eskalera eller ej, men tycker att vi alla borde inse att man ska vara beredd på det mesta, hur osannolikt det än verkar.

Jag tror inte att regeringen kallar till pressträff från regering och Folkhälsomyndigheten utan anledning:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/05/pressbriefing-med-folkhalsomyndigheten-med-anledning-av-hantavirus/

Jag gör mig redo för att inte ta mig till jobbet imorgon i varje fall…
Citera
2026-05-11, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intetegeltack
8.15 imorgon bitti men jag vet inte var man ser det. Det stod webtv, någon som vet?

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/05/pressbriefing-med-folkhalsomyndigheten-med-anledning-av-hantavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in