2026-05-11, 21:44
Avslutad
Koltrastar häckar väl just nu och är väl också fredade fram till juli. Pröva med fågelskrämmor, typ CD skivor eller någon större rovfågel så lär de fly. Annars är det väl bara att se till att täta fönster och dörrar och därmed bör din bostad vara ljudisolerad.
Citera
2026-05-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Jag hade problem en period med fåglar som drog igång varje morgon efter fyra, när jag själv öed av sömnproblem och extrem svår stress så jag förstår vad du menar. Enda trösten är att man inte upplever fågelsång som jobbigt, när hjärnan läkt sig från den ursprungliga stressen.
Exakt tack. Sömnproblem som stressar de blir extra känsligt. Oro för att vakna är lättväckt, kan somna med lite musik. Troligtvis den grejen.
Citera
2026-05-11, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Min farfar, som var bonde, lär ha matat skadefåglar med glykol (som man har i kylaren på bilen). Det är tydligen extremt giftigt för fåglar. Om det nu stämmer, det var min fars berättelse och även han är död nu sedan flera år.

Ingen rekommendation, om det ens fungerar så är det het säkert olagligt.

Katten läre ju inte bli så pigg av den middagen. Men tanken har ju slagit mig men vill inte döda fågeln.
Citera
2026-05-11, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-liv2024
Ilandsproblem. Men varenda år är det en jävla fågel som sitter och kvittrar samma sorts ljud högt och enformigt en bra bit bort från mitt fönster. Men de är hela kvällen oftast tyst mellan 02-04 sen är de igång igen.

Jag kan inte tänka och blir väckt.

Vad tror ni de är för fågel? Jobbig som fan. Jag gillar i stort sett alla andra fåglar.

Går det att gilla denna fågel?

Vad säger ni fågelskådare?

Den låter typ så här
Pippiitvitt pippitvitt och ibland ett lite mer blandat pippitvittpitvitt. Ganska snabb intensiv skrikig hög ton.
Var i Sverige bor du? Rödvingetrasten kan spela rätt oavbrutet. Själv så gillar jag sången, men uppskattar inte att bli väckt av den då jag har en väckarklocka ställd den tid jag vill vakna. Men det är ändå naturen som lever sitt eget liv :-)
Citera
2026-05-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Koltrastar häckar väl just nu och är väl också fredade fram till juli. Pröva med fågelskrämmor, typ CD skivor eller någon större rovfågel så lär de fly. Annars är det väl bara att se till att täta fönster och dörrar och därmed bör din bostad vara ljudisolerad.
Ska testa att dra igång lite rovfågel ljud faktiskt. Ja ska fixa tätning tror de skulle hjälpa
Citera
2026-05-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Var i Sverige bor du? Rödvingetrasten kan spela rätt oavbrutet. Själv så gillar jag sången, men uppskattar inte att bli väckt av den då jag har en väckarklocka ställd den tid jag vill vakna. Men det är ändå naturen som lever sitt eget liv :-)
Den tyckte jag lät behaglig hellre ett ständigt ljud än några höga ljusa pitchar. Konstigt ändå förstår din känsla kring ljudet. Bor södra Mellansverige.
Citera
2026-05-11, 21:55
Avslutad
Citat:
Ska testa att dra igång lite rovfågel ljud faktiskt. Ja ska fixa tätning tror de skulle hjälpa

Ljuddämpande gardiner är också extremt underskattat, hör inte ett skvatt trots att jag bor mitt i centrum, innan hade jag lite problem med fiskmåsar som återkom trots skyddsjakt så var tyvärr tvungen att ta saken i egna händer och beställa hem gardiner.
Citera
2026-05-11, 21:56
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför sitter du här och uppviglar folk att förgifta fåglar för att de kvittrar sina sånger?

TS får väl sova med hörselkåpor eller flytta in till city om denne inte orkar med fågelkvitter.

Nog kan du väl höra en berättelse utan att känna att du måste upprepa? Annars, måtte du aldrig få tag i en deckare eller thriller.
Citera
2026-05-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Koltrast börjar sjunga strax innan gryning. Sen har du även Gärdsmyr och Lövsångare som börjar sjunga tidigt på morgonen.

Skulle ändå tippa på koltrasten.

Nä, man kan inte höra en koltrasts ljuva sång och bli störd. Om man mot förmodan blir det, så behöver man spärras in på dårhus...
Citera
2026-05-11, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Min farfar, som var bonde, lär ha matat skadefåglar med glykol (som man har i kylaren på bilen). Det är tydligen extremt giftigt för fåglar. Om det nu stämmer, det var min fars berättelse och även han är död nu sedan flera år.

Ingen rekommendation, om det ens fungerar så är det het säkert olagligt.

Ja det tar ju död på alla andra djur också!
Citera
2026-05-11, 22:36
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:
Ilandsproblem. Men varenda år är det en jävla fågel som sitter och kvittrar samma sorts ljud högt och enformigt en bra bit bort från mitt fönster. Men de är hela kvällen oftast tyst mellan 02-04 sen är de igång igen.

Jag kan inte tänka och blir väckt.

Vad tror ni de är för fågel? Jobbig som fan. Jag gillar i stort sett alla andra fåglar.

Går det att gilla denna fågel?

Vad säger ni fågelskådare?

Den låter typ så här
Pippiitvitt pippitvitt och ibland ett lite mer blandat pippitvittpitvitt. Ganska snabb intensiv skrikig hög ton.
Kommer du sova bättre om du vet vilken art som kvittrar?
Citera
2026-05-11, 22:41
Medlem
Jag hade skjutit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här