2026-05-11, 20:55
Medlem
Ilandsproblem. Men varenda år är det en jävla fågel som sitter och kvittrar samma sorts ljud högt och enformigt en bra bit bort från mitt fönster. Men de är hela kvällen oftast tyst mellan 02-04 sen är de igång igen.

Jag kan inte tänka och blir väckt.

Vad tror ni de är för fågel? Jobbig som fan. Jag gillar i stort sett alla andra fåglar.

Går det att gilla denna fågel?

Vad säger ni fågelskådare?

Den låter typ så här
Pippiitvitt pippitvitt och ibland ett lite mer blandat pippitvittpitvitt. Ganska snabb intensiv skrikig hög ton.
Citera
2026-05-11, 21:00
Medlem
Blåmes? Googla.
Citera
2026-05-11, 21:03
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-liv2024
Ilandsproblem. Men varenda år är det en jävla fågel som sitter och kvittrar samma sorts ljud högt och enformigt en bra bit bort från mitt fönster. Men de är hela kvällen oftast tyst mellan 02-04 sen är de igång igen.

Jag kan inte tänka och blir väckt.

Vad tror ni de är för fågel? Jobbig som fan. Jag gillar i stort sett alla andra fåglar.

Går det att gilla denna fågel?

Vad säger ni fågelskådare?

Den låter typ så här
Pippiitvitt pippitvitt och ibland ett lite mer blandat pippitvittpitvitt. Ganska snabb intensiv skrikig hög ton.

Min farfar, som var bonde, lär ha matat skadefåglar med glykol (som man har i kylaren på bilen). Det är tydligen extremt giftigt för fåglar. Om det nu stämmer, det var min fars berättelse och även han är död nu sedan flera år.

Ingen rekommendation, om det ens fungerar så är det het säkert olagligt.
Citera
2026-05-11, 21:05
Medlem
Merlin bird appen så får du svar direkt och börjar gilla fåglar.
Citera
2026-05-11, 21:06
Medlem
exoticspices avatar
Koltrast börjar sjunga strax innan gryning. Sen har du även Gärdsmyr och Lövsångare som börjar sjunga tidigt på morgonen.

Skulle ändå tippa på koltrasten.
Citera
2026-05-11, 21:12
Medlem
Jag tror mer på blåmesen.

Koltrasten håller i och för sig igång närapå dygnet runt, men sjunger ju mer melodiöst än TS beskriver.
Citera
2026-05-11, 21:18
Medlem
Jordgubbes avatar
Koltrast sjunger fantastiskt vackert, från hög plats, strax före gryning. Inte en chans att den är skyldig här. Skulle gissa att trådstartaren har ett buskage där små tråkfåglar sitter och skvätt-skränar. Vill man jäklas med dem kan man kanske spela upp "fågelsång" för dem, experimentera med om det skall vara deras egna läten eller nån rovfågels. Finns andra sätt också skrämma fågel, och säkert nån tråd om det.

https://www.sverigesradio.se/grupp/24101
https://www.fågelsång.se/
Citera
2026-05-11, 21:23
Medlem
Det är din inre stress som gör fågelsången outhärdlig. Sannolikt är det inte bara en fågel heller somnsjunger och om det är som så, är det antagligen något ljud för att markera sitt revir.
Citera
2026-05-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Det är din inre stress som gör fågelsången outhärdlig. Sannolikt är det inte bara en fågel heller somnsjunger och om det är som så, är det antagligen något ljud för att markera sitt revir.
Jag tror också de är min egen stress. Eller något.

Ska testa lyssna på ljud och jämföra. Nu blev fågeln tyst för första gången ikväll. Typ 1 minut.

Men just denna irriterar jag mig på sällan andra fåglar. Dock fanns det hundratals måsar som kom in till stan där jag bodde förut och åt folks fyllemat på tidiga helgmorgnar. Dom var också jobbiga.
Citera
2026-05-11, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Min farfar, som var bonde, lär ha matat skadefåglar med glykol (som man har i kylaren på bilen). Det är tydligen extremt giftigt för fåglar. Om det nu stämmer, det var min fars berättelse och även han är död nu sedan flera år.

Ingen rekommendation, om det ens fungerar så är det het säkert olagligt.

Varför sitter du här och uppviglar folk att förgifta fåglar för att de kvittrar sina sånger?

TS får väl sova med hörselkåpor eller flytta in till city om denne inte orkar med fågelkvitter.
Citera
2026-05-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Koltrast börjar sjunga strax innan gryning. Sen har du även Gärdsmyr och Lövsångare som börjar sjunga tidigt på morgonen.

Skulle ändå tippa på koltrasten.

gärdsmyg var närmast av dessa tre men inte riktigt hundra.. Trodde de var en koltrast från början men anade att de inte var den.
Citera
2026-05-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-liv2024
Jag tror också de är min egen stress. Eller något.

Ska testa lyssna på ljud och jämföra. Nu blev fågeln tyst för första gången ikväll. Typ 1 minut.

Men just denna irriterar jag mig på sällan andra fåglar. Dock fanns det hundratals måsar som kom in till stan där jag bodde förut och åt folks fyllemat på tidiga helgmorgnar. Dom var också jobbiga.
Jag hade problem en period med fåglar som drog igång varje morgon efter fyra, när jag själv öed av sömnproblem och extrem svår stress så jag förstår vad du menar. Enda trösten är att man inte upplever fågelsång som jobbigt, när hjärnan läkt sig från den ursprungliga stressen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in