2026-05-11, 18:48
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men jag fattar inte detta med hårprov.
Jag förstår att det är olämpligt vara påverkad när man kör bil eller jobbar, men tar man ett hårprov som kan visa på nyttjande flera år bakåt?

Det beror på längden på hårstråt hur långt tillbaka man kan komma, men tror dom klipper av en bit och analyserar och sedan hoppar man till nästa prov. Då får man tillsist en tidslinje där man kan se ungefär när hon knarkat vad. Det är väl kanske inte helt gratis så dom lär ju inte göra onödigt många analyser.
Citera
2026-05-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gregerochbengt
Metaboliter/kemikalier fastnar i håret. Håret växer ca 1cm per månad 3 månader blir då 3cm hår. Nfc delar upp håret i 1cm längder och gör en analys. Visar bara den cm som sitter närmast hårsäcken att den innehåller droger så har personen tagit droger senaste månaden. Osv

Det låter som mycket jobb för att fastställa ett så ringa brott som narkotikabruk.

Vet du också hur långt bak man undersöker? Kan man bli dömd för att håret visar rester av extsacy ett år bakåt?
Citera
2026-05-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det låter som mycket jobb för att fastställa ett så ringa brott som narkotikabruk.

Vet du också hur långt bak man undersöker? Kan man bli dömd för att håret visar rester av extsacy ett år bakåt?
Såna här undersökningar görs i princip aldrig. Det gjordes i detta ärende för att Katjas advokat begärde det
Citera
2026-05-11, 19:07
Medlem
Fråga: Amfetaminet Katja tagit enligt forensisk analys, kan hon ha skjutit det intravenöst? Kan vi förvänta oss att Katja är en råpundare med eget pennfodral i handväskan, i vilket hon förvarar sina verktyg: kanyler, citronsyra, sked, vattenflaska osv….
Citera
2026-05-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkkman
Vad är det där för tok?
Förmodligen någon regelbunden bag-in-box-kärring på Bolaget och bästa knarkkompis till Katja.
Citera
2026-05-11, 19:11
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
varför tror du att det skulle gå till så? är väl snarare tvärtom. Kårandan you know.
"– Hon är ju hörd vid flera tillfällen och har genomgående inte lämnat någon kommentar, säger åklagaren."
https://www.dn.se/sverige/riksdagsledamoten-katja-nyberg-atalas/

Sen tror jag kårandan blir bortprioriterad till förmån för lojaliteten med sin kran, trots att hennes kola var utbankat till mindre än 50%

Sen brukar kårandan mest handla om att skydda andra poliser.
Citera
2026-05-11, 19:13
Medlem
kaerakels avatar
Fantastiskt att denna kvinna är en av guldklimparna SD vaskat fram. Hon verkar skvatt galen. Knark i varje organ hela vägen till riksdagen.
Citera
2026-05-11, 19:15
Medlem
Trolleholm702s avatar
Säg inte att det var försvaret som begärde komplettering i form utav håranalys?!
För isf, sanna mina ord vad jag sagt innan-att det bästa hade varit om försvaret genom begärda kompletteringar istället gräver sin grop djupare än vad den redan är.. (och som såklart en viss Katja-vän då raljerade över).
Så här står det nämligen i DN:

Förundersökningen har dragit ut på tiden och i slutet av april begärde försvaret att den skulle kompletteras med nya uppgifter. I fredags inkom de sista handlingarna.
Det handlade bland annat om analys av ett hårprov från Nyberg.
– I det hittade vi spår av kokain, ecstasy och amfetamin, säger åklagare Anders Jakobsson

För om det var åklagaren som begärt håranalys borde väl den redan funnits med i förundersökningen när den var klar? Som sedan lämnades till försvaret i slutet av april.
Om det är försvaret som begärt den kompletteringen är det helt sjukt för nog fan fattar de/hon att drogerna hon petar i sig kommer synas? Så snurrigt detta
Citera
2026-05-11, 19:21
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolleholm702
Säg inte att det var försvaret som begärde komplettering i form utav håranalys?!
För isf, sanna mina ord vad jag sagt innan-att det bästa hade varit om försvaret genom begärda kompletteringar istället gräver sin grop djupare än vad den redan är.. (och som såklart en viss Katja-vän då raljerade över).
Så här står det nämligen i DN:

Förundersökningen har dragit ut på tiden och i slutet av april begärde försvaret att den skulle kompletteras med nya uppgifter. I fredags inkom de sista handlingarna.
Det handlade bland annat om analys av ett hårprov från Nyberg.
– I det hittade vi spår av kokain, ecstasy och amfetamin, säger åklagare Anders Jakobsson

För om det var åklagaren som begärt håranalys borde väl den redan funnits med i förundersökningen när den var klar? Som sedan lämnades till försvaret i slutet av april.
Om det är försvaret som begärt den kompletteringen är det helt sjukt för nog fan fattar de/hon att drogerna hon petar i sig kommer synas? Så snurrigt detta
Hahaha, ja man kan ju fan börja undra om inte hennes advokat också knarkar! 😁
Citera
2026-05-11, 19:24
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolleholm702

Ja, det kan ju inte direkt vara nån stjärna till advokat som hon skaffat.

Det är ju en sak som är säker.
Citera
2026-05-11, 19:26
Medlem
Fy fan va skönt den lömska ormen Katja får veta hut!✌️

Och till alla andra ormar som slingrar runt och försöker försvara henne säger jag bara ”ingen rök utan eld”!

En politiker ska ha helt rent mjöl i påsen punkt!
Politiker har ju petats för betydligt mindre förseelser…..Jag säger bara Toblerone.😝
Citera
2026-05-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://polistidningen.se/2026/05/katja-nyberg-ser-fram-emot-rattegangen/

Hon fortsätter att ljuga och förneka alltså.

För att inte kunna uttala sig om ett pågående rättsfall uttalar hon sig väldigt mycket om det pågående rättsfallet.

Attack.
Lögner.
Hennes lögner motbevisas.
Kan inte kommentera dom bevisade lögnerna med hänvisning till pågående rättsfall.

Upprepa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in