2026-05-11, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Visst, visst men då kommer en del länder börja tala om ändringar i jordbrukspolitiken, inre tullar o.s.v o.s.v och till slut finns inte EU kvar.

Privat kan jag rycka på axlarna åt det faktumet men det går inte att bara rycka på axlarna att EU på lång sikt innebär en enda stor fri marknad. Det är det som är vitsen med EU. Skattepolitiken är än så länge nationell men jag kan tänka mig att om säg 20 år så är momsen och företagsbeskattningen harmoniserad inom EU. Bankerna helt fria över nationsgränserna. Du kan få din lön/pension insatt på en fransk bank och betala dina räkningar via den o.s.v.

EU blir en meningslös diskussionsklubb om inte de tre villkoren som jag listade tidigare är slutmålet.
Vad har EU annars för syfte?
Det räcker gott med de tjänster och produkter SOM GÅR att transportera via järnväg och lastbil samt de som kan flytta i kraft av arbetsmarknad. El är en basvara som var land bör sköta själv PRECIS som det sköttes tidigare.
Citera
2026-05-11, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det räcker gott med de tjänster och produkter SOM GÅR att transportera via järnväg och lastbil samt de som kan flytta i kraft av arbetsmarknad. El är en basvara som var land bör sköta själv PRECIS som det sköttes tidigare.

Så kan vi tycka men det är inte alldeles säkert att majoriteten av länder inom EU tycker likadant.
En svensk lösning vore förstås att i görligaste mån koncentrera elkrävande verksamhet så långt bort från kontinenten som möjligt.
Citera
2026-05-11, 16:04
Medlem
Citat:
Så kan vi tycka men det är inte alldeles säkert att majoriteten av länder inom EU tycker likadant.
En svensk lösning vore förstås att i görligaste mån koncentrera elkrävande verksamhet så långt bort från kontinenten som möjligt.
Vad de tycker skiter jag i, då är det bara att låta gamla elkablar löpa ut sin tid och sedan vägra ersätta dem.
Citera
2026-05-11, 16:04
Medlem
Hm, nej danskarna ville aldrig att Sverige skulle ha något kärnkraftverk och var emot Barsebäck redan från början. Till slut blev det nedlagt trots att det gav stabil energi till sydsverige.

Jag läste i Ny Teknik, för nåt år sedan, om ett svenskt projekt i havet utanföt Portugal som handlade om vågenergi. Läste nyss att man även testar utanför Lysekil.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-05-11 kl. 16:07.
Citera
2026-05-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Hm, nej danskarna ville aldrig att Sverige skulle ha något kärnkraftverk och var emot Barsebäck redan från början. Till slut blev det nedlagt trots att det gav stabil energi till sydsverige.

Jag läste i Ny Teknik, för nåt år sedan, om ett svenskt projekt i havet utanföt Portugal som handlade om vågenergi. Läste nyss att man även testar utanför Lysekil.
Märkligt då att de gärna vill köpa el från Ringhals!
Citera
2026-05-11, 16:28
Medlem
Citat:

Barsebäck blev nedlagt för att S skulle kunna bilda regering i mitten på 90-talet med C som stödparti. Att det hela sedan skyldes på Danmark var i.o.f.s rätt men även en undanmanöver för att få C med på det hela.
Citera
2026-05-11, 16:58
Medlem
Danmark har ju inte tvingat Sverige till något utan det har svenska korrupta politiker själv gjort. Socialdemokraterna är i huvudsak skyldiga.
Citera
2026-05-11, 17:34
Medlem
Det är ju Danmark som är skuld till att vi fick dela in oss i olika elområden.Dom drog oss in för EU domstolen
Citera
2026-05-11, 17:46
Medlem
Citat:
Barsebäck blev nedlagt för att S skulle kunna bilda regering i mitten på 90-talet med C som stödparti. Att det hela sedan skyldes på Danmark var i.o.f.s rätt men även en undanmanöver för att få C med på det hela.

Men det var väl samtidigt ett konstant tjat och påtryckningar från danskarna. De var arga för att Barsebäck låg så nära Köpenhamn. De såg Barsebäck tvärs över sundet när de blickade ut.
Citera
2026-05-11, 17:55
Medlem
mlon.eusks avatar
Låt Dansken köpa svensk el till max av deras eget, tyskarnas och vårat marknadspris, så att vi garanterat alltid tjänar på affären så att vi kan finansiera en sänkning av svenska kunders elpris eller helt gratis för svenskar.

Win-win för alla inblandade, förutsatt att man imte tillåter vinster från bedrägerier.
Citera
2026-05-11, 17:57
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Att pausa nya kablar till Danmark är bra men bara en markering.Alla vet att de nya kontikablarna kommer att byggas.Något som även KD ledaren vill ska byggas.Men att flaskhals intäkterna ska stanna i Sverige är ju självklart även i riksdagen.Där har hon helt rätt.
Att ta pengar från Svk och bygga ny kärnkraft är inte heller rätt.Pengarna ska gå till utbyggnad av nät eller gå tillbaka till kunderna.Rätt ska vara rätt.Att KD/SD gärna tar vilka pengar som helst till nya reaktorer ska inte svenska konsumenter lida av.Ordning och reda även på en något stökig elmarknad.

Bygg fyra nya reaktorer.

Bygg inga nya kablar till Danmark och Tyskland
Citera
2026-05-11, 17:59
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Men det var väl samtidigt ett konstant tjat och påtryckningar från danskarna. De var arga för att Barsebäck låg så nära Köpenhamn. De såg Barsebäck tvärs över sundet när de blickade ut.
Med plutonium tvingar vi dansken ner på knä
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in