2026-05-11, 10:02
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Synd vi inte kunde få in en ordentlig förstacenter nu när ändå Raymond och Ekholm kom.
Är den slutgiltiga VM-truppen spikad?
Citera
2026-05-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

Kl 11 i dag så presenteras truppen.
Citera
2026-05-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93

Brukar vara några platser som hålls öppna för att spelare som åker ut ur andrarundan i Stanley Cup ska kunna ansluta.
Citera
2026-05-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Brukar vara några platser som hålls öppna för att spelare som åker ut ur andrarundan i Stanley Cup ska kunna ansluta.

Hoppas nyllet kommer. Han behövs.
Citera
2026-05-11, 11:32
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz

20 av 25 spelare kommer de anmäla till öppningsmatchen mot Kanada om jag hörde Sam rätt.

Vilket innebär att det finns 5 platser lediga för eventuella NHL-spelare.
Citera
2026-05-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
20 av 25 spelare kommer de anmäla till öppningsmatchen mot Kanada om jag hörde Sam rätt.

Vilket innebär att det finns 5 platser lediga för eventuella NHL-spelare.

Vilka tror du kan tillkomma? Nyllet?
Citera
2026-05-11, 11:34
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Tack! Jag såg precis presentationen på youtube. Vet inte vad jag ska säga om truppen, har inte mycket åsikter just nu, bortsett ett par reflektioner.

Kul att Jack Berglund är med! sätt C:et på honom, han vet hur man vinner guld med landslaget, och har det färskt i minnet. Precis rätt attityd också.
Jag gillar att OEL är med, han är en klippa i landslaget.
Vad gnällfittan Ekholm gör där vet jag dock inte, och sedan när blev han en ledare? Han lär väl få ett A som vanligt...
Annars är det kul med flera ledare i laget, flera som kan bära ett C eller ett A.

Truppen:

Citat:
Målvakter

40. Arvid Söderblom, Chicago Blackhawks
45. Magnus Hellberg, Djurgårdens IF
73. Love Härenstam, Södertälje SK

Backar

4. Jacob Larsson, SC Rapperswil-Jona
14. Mattias Ekholm, Edmonton Oilers
8. Robert Hägg, Brynäs IF
23. Oliver Ekman-Larsson, Toronto
26. Erik Brännström, Lausanne HC
34. Albert Johansson, Detroit
72. Tim Heed, HC Ambri-Piotta
94. Joel Persson, Växjö Lakers HC

Forwards

6. Isac Hedqvist, Luleå HF
9. Linus Karlsson, Vancouver Canucks
10. Simon Holmström, NY Islanders
13. Lucas Raymond, Detroit Red Wings
15. Jack Berglund, Färjestad BK
16. Anton Frondell, Chicago
20. André Petersson, SCL Tigers
33. Jakob Silfverberg, Brynäs IF
41. Ivar Stenberg, Frölunda HC
51. Emil Heineman, NY Islanders
61. Viggo Björck, Djurgårdens IF
29. Oscar Sundqvist, St. Louis Blues
74. Rasmus Asplund, HC Davos
95. Jacob de la Rose, HC Fribourg-Gottéron
Citera
2026-05-11, 11:34
Medlem
J.R.s avatar
Truppen till VM som presenterades idag.
Citera
2026-05-11, 11:53
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Vilka tror du kan tillkomma? Nyllet?

Adrian Kempe bekräftade ju Tre Kronor att man varit i kontakt med igår. Sägs också vara sugen på VM-spel enligt Dusan Umičević. Så han ligger väl nära till hands.

I övrigt känns det som att lite vad som helst kan hända.

Carl Grundström och Flyers åkte ju ur slutspelet igår. Så är väl inte omöjligt att han kommer. Brukar ställa upp för landslaget i VM.

Sen om Minnesota åker ur så hade ju Eriksson Ek och Marcus Johansson varit drömförstärkningar.

Även Dahlin och Östlund i Sabres om de åker ur hade varit bra förstärkningar. För att inte nämna Leo Carlsson som en drömförstärkning om nu Anaheim skulle åka ur.

Tror dock att det är liten chans att nyllet eller andra kända spelare som varit utslagna ett tag kommer nu när det gått ett par veckor. Kempe som undantag där då. Hade nog varit ute i media annars vid det här laget..
Citera
2026-05-11, 12:11
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Nej. Men tveksamt att någon av den kvalitet kommer.

Men kul på ett sätt, låt Viggo och Ivar höja sina aktier.
Citera
2026-05-11, 12:22
Medlem
C:et på Jack Berglund? Vad lever du i för fantasi värld. Ska en "snorvalp" åka runt och vara kapten till NHL proffs med flera säsonger bakom säg?

Synd att inte Hampus Lindholm blev tillfrågad, hästlängder bättre än både Tim Heed och Joel Persson för att ge ett exempel.
Citera
2026-05-11, 12:26
Medlem
Ezzelinos avatar
En skribent på sajten Hockeysverige anser att ett antal spelare från finallagen i SHL borde ha tillfrågats om VM-spel:

https://hockeysverige.se/hockey-vm/de-saknar-jag-i-arets-vm-trupp/

Citat:
I och med att det ändå är ett så pass namnsvagt lag tycker jag att man hade kunnat ta med några av SHL-stjärnorna. Oscar Lindberg hade ju varit förstacenter i det här laget om han var frisk. Men det finns andra från Skellefteå som för mig borde ha varit givna. Pär Lindholm är en av Sveriges mest kompletta spelare utanför Europa och Rickard Hugg hade också varit ett starkt tillskott i det här laget.

Det är två spelare som verkligen hade gjort det här laget bättre.

Samma gäller även för Rögles Felix Nilsson och Fredrik Olofsson. Speciellt Olofsson tror jag hade kunnat axla en stor roll och verkligen varit en ledande center. Inte minst med slutspelet han hade så tror jag att Sverige verkligen hade kunnat få nytta av honom. Även en sådan som Pontus Johansson hade varit väldigt rolig att se i den här truppen. Hans slutspel var vackert att beskåda och i den här backuppsättningen tror jag att han hade kunnat bidra med sin skridskoåkning och spelsinne.

Speciellt med Sams resonemang av att han ville ha en vinnarkultur i gruppen. Vad är då bättre än att ta med några av de ledande spelarna från nyblivna svenska mästarna?

I sak är jag benägen att hålla med, men är ändå helt tillfreds med att Skellefteåspelarna får vila som regerande mästare. Jag tror inte på Hallam och tvivlar på att detta Tre Kronor räcker till mot de bästa motståndarlagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in