Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Bara för tydlighetens skull har TS alltså inte fått någon varning för ovanstående.
Om man anser att ett inlägg är skrivet av en textrobot av något slag är det bättre att rapportera det (för regel 0.13) än att skriva det i trådarna. Då påkallas de som moddar tråden och får bedömma om de tycker det stämmer eller ej.
Bara för tydlighetens skull så har jag alltså inte klagat på att textrobot har använts. Jag har inte ens anklagat någon för att kopiera text rakt av från den ljugande AI:n...
Jag klagar på att mitt inlägg raderades... ett inlägg där jag påpekade att användaren använt sig av en källa som fantiserat fram en påhittad historia som inte var sann (som i det här fallet råkade vara en ljugande textrobot).
Det är inte första gången jag avslöjar falska källor. Varför är det OK att skriva att någon använt ljugande etablissemangs-media som källa, men inte att hallucinerande "etablissemangs-AI" har använts?
Här t.ex. avslöjade jag en annan användare som använde sig av ljugande etablissemangs-källor som påstod att "äkta" inert placebo (saltlösning) användes vid studier av Salks poliovaccin på 50-talet, rent hittepå... det inlägget ligger kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dick-Jerker
kjellkritisk trodde säkert att han fick till en riktig
slam dunk när han i sitt inlägg angav massor av "trovärdiga" källor som påstår att inert saltlösning användes vid studier av Salks poliovaccin på 50-talet.
Här exempel på sådan desinformation...
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
https://medium.com/@jsteier_29203/all-childhood-vaccines-were-tested-against-placebos-heres-the-evidence-e90487c94624 beskriver tydligt när och hur man använder placebo för vaccin för barn.
Se särskilt
Citat:
Polio Vaccine (1954) — Setting the Standard
Participants:
623,972 children received vaccine or saline placebo
Additional 1+ million children as “observed controls”
Design: True double-blind RCT with saline placebo
Results:
80–90% effective against paralytic polio
No unexpected side effects
Varför ljuger de om detta då? Svaret finns i samma länk som ovan faktiskt...
Citat:Inert (True) Placebos - These are typically saline solutions containing no active ingredients. They’re the gold standard for testing completely new vaccines or vaccine technologies.
Här ännu ett exempel på desinformation ur samma inlägg...
Citat:
https://www.chop.edu/vaccine-update-healthcare-professionals/newsletter/75-years-placebo-controlled-vaccine-testing-us är ett av USAs främsta sjukhus för barn går man igenom detta samt har ett flertal länkar om vaccin, säkerhet och av lögner som antivaccin lobbyn spyr ut.
Citat:Saline (or salt) solution may be used. A 0.9% solution of sodium chloride (also known as normal saline or physiologic saline) has the same osmotic pressure as human tissue fluids and blood. The poliovirus vaccine trial conducted by Jonas Salk in 1954, one of the most famous vaccine studies of all time, administered a saline placebo to the control group.
Lite mer desinformation ur samma inlägg...
Citat:
https://edition.cnn.com/2025/06/05/health/vaccine-placebo-studies-kennedy går igenom felen den så kallade hälsoministern påstår.
Citat:One of the largest of these trials was on the polio vaccine. The placebo-controlled part of the study included more than 400,000 grade-schoolers. Half got the inactivated polio vaccine created by Dr. Jonas Salk, and the other half were given injections of an inert placebo, which was saline solution.
Alltså... Det ÄR lätt att bli lurad även om man försöker vara källkritisk, jag fattar det... Ett ärligt misstag får vi hoppas, men det är en nyttig lektion i hur effektivt desinformation sprids. Myten om att inert koksaltlösning användes som placebo i Salks poliovaccinstudier lever kvar trots att det som "placebo" användes något som kallades
"Medium 199" som pH-justerades, det tillsattes antibiotika och så behandlades det med formalin.
Varför LJUGER alla dessa källor om detta? De skriver alla att det användes
"inert saline solution" vilket är rent hittepå. Det måste bero på att de inser att sättet studierna egentligen gick till på inte duger.