2026-05-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Sämsta jobbet som finns, är utbildad till det men bytte till okvalificerat vårdjobb. Då kan du tänka dig vilket skitjobb det är.

Vadå typ hemtjänst? Haha, men va, varför det, mer specifikt? Från det jag har hört så är det rätt så chill med bra arbetsvilkor.
Citera
2026-05-10, 23:06
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Men denna typ av CNC-operatör kräver lång erfarenhet och stort intresse för jobbet samt att du tar med dig manualer och handböcker hem och läser på på kvällar och nätter istället för att kolla på fotboll och dricka öl.
Har man inte ganska mycket tid på jobbet när man väntar på att maskinen ska köra? Då kan man väl passa på och läsa manualen? Eller måste man stå och höka på en snurrande svarv hela tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Sämsta jobbet som finns, är utbildad till det men bytte till okvalificerat vårdjobb. Då kan du tänka dig vilket skitjobb det är.
Varför är det sämst?
Citera
2026-05-11, 03:44
Medlem
Det finns mycket jobb inom CNC. Sök bara flitigt så har du jobb inom en månad.
Citera
2026-05-11, 05:02
Medlem
Mohaves avatar
Det är kört. AI kommer att ta över.
Citera
2026-05-11, 06:40
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Det är kört. AI kommer att ta över.

Nej, det krävs mänsklig interaktion för att ladda maskinerna, och även om AI kan utföra mätningar är det en risk jag inte tror många arbetsgivare är villiga att ta.
Citera
2026-05-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Det finns mycket jobb inom CNC. Sök bara flitigt så har du jobb inom en månad.

Så det är värt att köra på yrkesutbildning för de?
Citera
2026-05-16, 11:19
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Har man inte ganska mycket tid på jobbet när man väntar på att maskinen ska köra? Då kan man väl passa på och läsa manualen? Eller måste man stå och höka på en snurrande svarv hela tiden?

Varför är det sämst?

Det fetade, ja det kan man kanske tycka. Men yrket handlar ju inte om att tryck på en knapp för att sedan vänta på att maskinen blir klar.
Du skall hålla i ordning runt maskinen och på arbetsplatsen, gradning och andra kompletterande operationer skall utföras. Dessutom är i dagens verkstäder inte ovanligt att en operatör kör två eller tre maskiner. I dagens pressade och hårt konkurrensutsatta verkstadsindustri kan man förvänta sig att dom som vill förkovra sig för att gå framåt får ta med sig handböcker och läroböcker hem för att studera och lära sig mer.

Detta är förövrigt inget unikt för CNC-operatörer, en advokat eller läkare får göra detta också om dom vill bli gå framåt inom sitt yrke.

I vilket fall för den enskilde en mycket bättre investering av tiden än att kolla på Netflix, läsa fåniga påhittade berättelser i form av romaner eller kriminalnoveller, eller kolla på fotboll.....
Citera
2026-05-16, 11:26
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledigalennart
Arbetssam, pålitlig och alltid på jobbet är jag, utan tvekan. Sen om jag har de lilla extra, nja det vet jag inte riktigt. Kanske, men vet inte så mycket om jobbet så. Men dessa 1/1,5åriga yrkesutbildningar, ger dom något? Vet du folk som fått anställning genom dessa?

Det vet jag helt klart att det finns.
Utbildningen i sig är ingen garanti för att du får jobb.
Du måste vara motiverad till att bli en bra yrkesman, och dessutom se till att du blir det.
Efter det finns det säkert många dörrar som står öppna för dig.

Det kan krävas kontakter, men möjligheten finns även att söka sig till en arbetsgivare som utbildar dig medan du arbetar och lär dig yrket. Lite sämre betalt, men du behöver inte låna pengar och dra på dig studieskulder samt att det blir en hands on utbildning som snabbare lär dig jobbet om du är ambitiös.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in