2026-05-10, 14:53
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om du ansluter tangentbord, mus och (en) skärm till en modern iPad så får du en ganska datorlik användarupplevelse.

Har två skärmar + laptopens skärm när jag jobbar Så för tillfället funkar det inte
Citera
2026-05-10, 14:54
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinDaAzz
wwww

Storleken HAR betydelse. Porr gör sig bäst på stor skärm

Är det bara där det skaver så kan man lika gärna streama till tv:n 😂
Citera
2026-05-10, 15:18
Medlem
dickachus avatar
Varför köpa läsk när öl finns?

Varför bada när man kan kolla på tv?

Varför ställa frågor när man kan äta chips?

Varför varför varför.
Citera
2026-05-10, 16:14
Medlem
Jag har tänkt exakt samma tanke som detta, och därför testat att föra över alla uppgifter såsom mejl, resebokningar, onlineshopping, och annat till en iPad.

Jag kan efter en tids period av testning säga att surfplattan är oerhört usel på nästan samtliga punkter gällande effektivitet om man jämför med en vanlig laptop eller stationär.

Listan kan göras lång, men surfplattorna lider av problem såsom att apparna är tröga och dåligt designade i allmänhet/i multitasking, plattan är jobbig att hålla i även om den inte är så stor, det är jobbigt att flytta hela handen över skärmen istället för att dra en mus några centimeter, iPadOS är väldigt låst, Siri/Apple AI är oanvändbart. Problemet med att lägga till tangentbord/mus till en surfplatta är att, ja, då kan man lika gärna köpa en laptop vars webbläsare och gränssnitt är betydligt mer funktionella än en surfplattas nedskalade version.

Att jobba och uträtta vardagssysslor såsom mejl och shopping är extremt mycket smidigare när man kan använda kortkommandon, göra ett operativsystem vars gränssnitt är uppbyggt för att användas med en mus, du kan använda vilken skärm med vilken upplösning du vill, du kan modda program och webbläsare med vilken ad blocker eller vilket tillägg du vill, filhanterarna är mycket smidigare, allt går bara snabbare, sidorna läses in bättre på datorn än vad iPadens dåligt optimerade appar fungerar, flera flikar och flera fönster är bara en helt överlägsen upplevelse på en laptop/stationär.

Fördelen med iPad är väl att den är snäppet smidigare att ta med sig, batteritiden är väl ganska bra, hårdvaran är såklart schysst. Men jag tror fördelarna slutar där för min del.

Nä, laptop/stationär för hela slanten när det kommer till att vara produktiv. IPaden kan man kolla film på när man flyger eller använda för att kolla recept på i köket, men annars måste jag erkänna att jag avskyr att använda den för produktivitet.
Citera
2026-05-10, 16:27
Medlem
Enklare anslutningsmöjligheter bl.a. flera skärmar, möjlighet att uppgradera komponenter, enklare att multitaska och köra flera program samtidigt, möjlighet att koppla upp sig mot företagets affärssystem var man än vill.

Tänk bara hur mycket omständigare det är att göra ett kalkylblad på platta där du behöver hämta uppgifter från flera källor.

Eller hur mkt lättare det är att göra en presentation till föräldramötet på en laptop som du sen bara tar med dig utan att behöva lägga över materialet någonstans.

Men visst, om de enda funktioner man behöver är att kunna betala sina räkningar, kolla sociala medier, spela enklare spel o streama något kul så räcker plattan helt klart.
Citera
2026-05-10, 16:27
Avslutad
Jag har haft båda, nu bara en av dom.. och det blev den bärbara datorn.
Citera
2026-05-10, 16:28
Medlem
bithaxs avatar
Jag skulle snarare fråga, varför köpa en surfplatta när det finns laptops?

En surfplatta är ju inget annat än en mobiltelefon med lite större skärm.

En laptop är ju än så länge oftast en dator som du har frihet att själv installera program på, och även byta ut operativsystemet om du skulle vilja. Dessutom får man ett riktigt tangentbord som standard och man behöver inte sitta och tycka på en pekskärm.

Att göra mer komplicerade saker som att t.ex skriva ut ett papper är ofta väldigt krångligt med surfplattor. Du måste köpa allting från t.ex apple annars går det inte. Och slutligen så har oftast surfplattorna mindre processorkraft och mindre minne, eftersom de bara är tänkta till att surfa på, inte för att t.ex editera film.
Senast redigerad av bithax 2026-05-10 kl. 16:31.
Citera
2026-05-10, 16:29
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Inget problem, jag tunnlar in på vårat intranät med ZeroTier. Kan fjärrstyra Windowsburken med RustDesk och kommer åt Linuxserven med Termius. Om skrivaren klarar AirPrint (vilket alla moderna skrivare gör) så är det bara att skriva ut.
AirPlay kostar pengar och det är verkligen inte alla moderna skrivare som har det.
Citera
2026-05-10, 16:30
Avslutad
Bort.
Senast redigerad av Kalaskula544 2026-05-10 kl. 16:34.
Citera
2026-05-10, 16:32
Avslutad
Behöver man mkt prestanda duger inte en platta. T.ex. om man vill spela krävande spel eller syssla med 3D-modellering som exempel. Dessutom är avsaknaden av tangentbord ett stort minus. Plus att man inte har kontroll över systemet på samma sätt som på en dator. Det finns många skäl till att en laptop är att föredra (för mig)
Citera
2026-05-10, 16:39
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om du ansluter tangentbord, mus och (en) skärm till en modern iPad så får du en ganska datorlik användarupplevelse.

Förutom att du är i ett nedlåst system där alla appar måste köpas från appstoren. Och finns det inte i appstoren, då finns det inte.
Citera
2026-05-10, 17:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Frågan är varför köpa surfplatta? Numera försöker man ju tom att få plattan att vara mer likt en bärbar med tillbehör som tangentbord.

En bärbar är ju mycket bättre. Dels då att kunna styra själv över program att installera. Köra med externa HDs och annat via USB. När sedan den blir för gammal för senaste Windows kan de få ett nytt liv genom tex Ubuntu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in