2026-05-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tips.....
Fråga Chat gpt.

be om studier som påvisat könsdiskriminering till rekrytering av styrelser.

Det är inte andras jobb att hitta stöd för dina påståenden.
Citera
2026-05-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Det är inte andras jobb att hitta stöd för dina påståenden.
Det är inte mitt jobb att agera sökmotor till andra för fullständiga självklarheter.
Citera
2026-05-10, 15:52
Medlem
Citat:
Det är inte mitt jobb att agera sökmotor till andra för fullständiga självklarheter.

Jo det är ditt jobb att belägga dina påståenden, hur "självklara" du än anser de vara.
Citera
2026-05-10, 16:04
Medlem
Citat:
Nej om man saknar ett kön i en maktbärande enhet, så har man ju redan ojämlikhet, hur kan det då vara diskriminerande om man söker balansera detta?

"Ojämlikhet" Ni likhetsfeminister är verkligen sjuka i huvudet. Nej, vi ska inte diskriminera folk i syfte att skapa lika utfall mellan könen.

Citat:
Och lär dig för helvete att sluta använda n- ordet. Det heter svart människa eller afrikan eller afroamerikan etc.

Han använde inte det löjeväckande begreppet "n-ordet", han använde ordet "neger". Det är nämligen så det heter. Lär dig för helvete att sluta tvinga på ditt tramsiga genuswoke språkbruk på andra människor. Försök titta ut från din lilla genusinstitution på universitet någon gång så kanske du får lära dig hur vanliga människor pratar.

"Afroamerikan" ...

Verkligen relevant i en svensk kontext, eller hur?....

Citat:
Kvotering handlar om att uppväga tidigare aktiv didkriminering, och de grupper som i vårt samhälle varit utsatta för detta är: kvinnor, etniska eller sexuella minoriteter samt människor med olika varianter av funktionsnedsättningar.
Den där fantasin över att vita eller män skulle bli diskriminerade bara för att styrelser numera består av 30% kvinnor eller 1 invandrare är trams. De som tycker detta får vackert bevisa den ståndpunkten vetenskapligt.

Det där är bara hjärndött trams. Två fel blir inte ett rätt.
Citera
2026-05-10, 16:47
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Hur ofta under en brandmans karriär kastar han upp en av sina kollegor på axeln och går med denne nerför en stege? I full mundering på båda och på axeln, nerför en stege..... Du har ju koll på allt sånt här.

Så alla män klarar att bära ca 120-150 kg nerför en stege på det här viset (kollegan på axeln)?

Ja inom polisen brukar de hjälpas åt. Det är väldigt sällan man ser en ensam polis gripa en misstänkt gärningsman helt ensam, oavsett kön. Samma inom kriminalvården. Man hjälps åt för att försöka förebygga personskada på både personal och intagen.

Det spelar ingen roll hur ofta det händer. Det räcker med att man ska dra slang eller hugga upp en dörr eller vad som helst som är tungt, om det är bråttom och du har en kvinna i teamet så kommer hon inte göra uppgiften när det finns män att tillgå.

Poliskvinnorna hjälper ju inte till när någon ska gripas som gör motstånd. Du kan till och med se det på tv, det finns flera program som följer poliser. Kvinnan kliver åt sidan och männen får göra hennes jobb. Det betyder inte att kvinnor inte ska kunna vara poliser men de borde inte vara i yttre tjänst.
Citera
2026-05-10, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det spelar ingen roll hur ofta det händer. Det räcker med att man ska dra slang eller hugga upp en dörr eller vad som helst som är tungt, om det är bråttom och du har en kvinna i teamet så kommer hon inte göra uppgiften när det finns män att tillgå.

Poliskvinnorna hjälper ju inte till när någon ska gripas som gör motstånd. Du kan till och med se det på tv, det finns flera program som följer poliser. Kvinnan kliver åt sidan och männen får göra hennes jobb. Det betyder inte att kvinnor inte ska kunna vara poliser men de borde inte vara i yttre tjänst.

Jaha, du har såklart koll på varenda brandkvinna i landet och vad de är kapabla till.

Jodå, den kvinnliga polisen hjälper till, liksom den manliga polisen hjälper till. Du kan inte ha sett många gripanden.
Citera
2026-05-10, 17:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jaha, du har såklart koll på varenda brandkvinna i landet och vad de är kapabla till.

Jodå, den kvinnliga polisen hjälper till, liksom den manliga polisen hjälper till. Du kan inte ha sett många gripanden.

Det här är en icke-diskussion, jag behöver inte ha koll på varenda brandkvinna i landet.

Styrkeskillnaden mellan män och kvinnor är så stor att det spelar ingen roll vilken superkvinna du föreställer dig jobbar som brandkvinna. Det går inte att lita på henne när det gäller, hon är för svag.

Så inslaget jag såg på tv där fröken polis klev åt sidan och lät männen sköta gripandet var inte på riktigt?
Citera
2026-05-10, 17:26
Medlem
Citat:
Hur ofta under en brandmans karriär kastar han upp en av sina kollegor på axeln och går med denne nerför en stege? I full mundering på båda och på axeln, nerför en stege..... Du har ju koll på allt sånt här.

Så alla män klarar att bära ca 120-150 kg nerför en stege på det här viset (kollegan på axeln)?

Ja inom polisen brukar de hjälpas åt. Det är väldigt sällan man ser en ensam polis gripa en misstänkt gärningsman helt ensam, oavsett kön. Samma inom kriminalvården. Man hjälps åt för att försöka förebygga personskada på både personal och intagen.
Det händer "ofta" att ett offer ska bäras ut.
100 kg medvetslös manligt offer klarar inte en normal kvinna av.
Citera
2026-05-10, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det händer "ofta" att ett offer ska bäras ut.
100 kg medvetslös manligt offer klarar inte en normal kvinna av.

Nej, brandmän bär i regel inte ut personer på 100 kg helt ensamma. Av säkerhetsskäl, för att skydda både den drabbade och räddningspersonalen från skador, arbetar man oftast i team och använder istället specifika lyft- och räddningstekniker.

Här är en översikt över hur de arbetar:

Räddningsgrepp och släp: Vid rökdykning eller i trånga utrymmen är den säkraste metoden ofta att dra personen längs golvet (så kallat "brandmansgrepp") eller använda en räddningsfilt. Detta minskar belastningen på räddningspersonalens rygg markant.

Samarbete i team: Vid lyft och förflyttning är man minst två, ofta tre personer som hjälps åt för att fördela tyngden (exempelvis genom bår eller lyft från armar och ben).

Tung utrustning: En brandman bär redan skyddsutrustning som väger omkring \(30 \text{ kg}\). Att bära ytterligare \(100 \text{ kg}\) helt själv är en enorm fysisk risk, vilket gör att teamarbete alltid prioriteras.

Räddningstjänsten i Sverige följer strikta arbetsmiljöregler för att personalen ska orka hela skiftet. För exakta riktlinjer och hur man arbetar med fysisk arbetsbelastning kan du läsa mer i Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Om du är intresserad av de fysiska grundkraven för yrket kan du besöka Tjugofyra7.
Citera
2026-05-10, 17:44
Avslutad
Citat:
Det här är en icke-diskussion, jag behöver inte ha koll på varenda brandkvinna i landet.

Styrkeskillnaden mellan män och kvinnor är så stor att det spelar ingen roll vilken superkvinna du föreställer dig jobbar som brandkvinna. Det går inte att lita på henne när det gäller, hon är för svag.

Så inslaget jag såg på tv där fröken polis klev åt sidan och lät männen sköta gripandet var inte på riktigt?

Ja såklart har du koll på varenda brandkvinna i landet och vad de är kapabla till.

Så allt jag någonsin har sett på YouTube gällande polisingripanden var inte på riktigt?
Citera
2026-05-10, 17:53
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ja såklart har du koll på varenda brandkvinna i landet och vad de är kapabla till.

Så allt jag någonsin har sett på YouTube gällande polisingripanden var inte på riktigt?

Har du sett kvinnliga poliser gripa en man som gör motstånd medan en manlig kollega står bredvid och tittar på?
Citera
2026-05-10, 18:23
Avslutad
Citat:
Har du sett kvinnliga poliser gripa en man som gör motstånd medan en manlig kollega står bredvid och tittar på?

Nej, jag har alltid sett att poliser hjälper varandra om de ska gripa en misstänkt som gör motstånd. Ju mer motstånd desto fler poliser tillkallas. Som sagt.

Här i Sverige och troligtvis i många andra länder jobbar de två och två. I USA jobbar de en och en i många stater. Där har jag sett både manliga och kvinnliga poliser ha problem med att gripa misstänkta som gör motstånd. I många fall har jag sett civila som griper in och hjälper till, hjälper både manliga och kvinnliga poliser.

I ett fall får en manlig polis hjälp av en civil kvinna som bara kastar sig in i fajten så att den manliga polisen får på handbojorna.

I många fall (i USA) har jag sett manliga poliser agera överdrivet aggressivt och eskalerat situationer och gjort det 10 ggr värre. Jag har sett manliga poliser som varit så hariga och nervösa att de skjutit helt oskyldiga i ryggen i deras egna hem.

I ett fall agerar ett manligt polisbefäl så jävla olämpligt, men den enda som vågar säga till honom är en kvinnlig polis som han börjar skrika på och ta strypgrepp på. Många män är totalt olämpliga som poliser och ur samhällssynpunkt är det totalt livsfarligt att beväpna dem.
Senast redigerad av Jenny9 2026-05-10 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in