2026-05-10, 12:57
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Skärmstorleken är viktig för mig i jobbet.
Sen att kunna koppla in flera skärmar smidigt, men antar att de funktionerna kommer längre fram.

Ett riktigt tangentbord+mus är också viktigt. Men det kanske man kan koppla in på en platta?
Om du ansluter tangentbord, mus och (en) skärm till en modern iPad så får du en ganska datorlik användarupplevelse.
Citera
2026-05-10, 12:58
Medlem
kaerakels avatar
Det är olika operativsystem, iOS vs macOS. Det ena är kraftigt begränsat, och det är körigt att få faktiskt arbete gjort med t ex en iPad.
Citera
2026-05-10, 13:00
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
jag gillar att ha ett tangentbord iaf och en ganska stor skärm.

Kan man ens koda och installera saker på en surfplatta?

Jag har ett jättebra tangentbord till min 12.9” iPad. Ett sånt här.
https://www.apple.com/se/ipad-keyboards/

Jag skriver det här inlägget på den.
Citera
2026-05-10, 13:34
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ska man kolla på Braveheart på tåget mellan Stockholm och Göteborg vill man fan inte kolla på en jävla mobil. Jag kör laptop och bärs.

Min andra laptop använder jag som en stationär i min studio, med skärm, tangentbord och extra allt. Den kopplas aldrig ur.
Citera
2026-05-10, 13:35
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
En surfplatta är en dator. Men du syftar på en laptop/stationär. Svaret är nej, nuförtiden finns det surfplattor som piskar "datorer" och mycket kraftigare/strömsnålare chips kommer i framtiden

Ja utan problem.

Majoriteten väljer av gammal vana, vissa behöver för krävande spel till exempel eller annat specifikt användningsområde. Då behövs en "dator"

Ja utan problem.

Ja

"datorn" som vi ser idag kommer bli en kult grej, om den inte redan har blivit det. Kommer bara användas av folk med specifika behov

Finns inte en enda surfplatta som har en tiondels kraft av vad min dator har
Citera
2026-05-10, 13:54
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Finns inte en enda surfplatta som har en tiondels kraft av vad min dator har

Ja iPad M4 och M5 är snabbare än alla bärbara datorer och bättre skärm än dom flesta.
Citera
2026-05-10, 13:56
Medlem
Karmans avatar
Jag ställer mig i stället frågan varför man väljer surfplatta över en smidig laptop? Sämre tangentbord, mindre skärm etc. Och vill jag ha touchskärm kan jag använda mobilen.
Citera
2026-05-10, 14:06
Medlem
Jag undrar också varför man skulle välja surfplatta.

* Mobilen är väldigt mycket enklare att bära med sig till vardags.
* Behöver man något lite större men fortfarande portabelt tycker jag att en smidig laptop är det bättre valet, med riktigt OS och tangentbord.
* Läsa böcker? Läsplatta med e-ink ger mycket behagligare läsupplevelse: man har inte ljuset riktat rätt i i ögonen. Dessutom fantastisk batteritid, framför allt om man stänger av WiFi.
* Serious business, som att kolla på filmer? Minimal men stationär gammal dator för min del (har köpt ett par begagnade HP Elitedesks och kör Linux MInt) plus riktigt stor högupplöst skärm. Och så ett par rejäla externa hårddiskar för offline backup av lite allt möjligt.

Surfplatta känns helt överflödigt.
Citera
2026-05-10, 14:12
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Som utvecklare behöver jag en riktig dator. Plattorna brukar vara kraftigt begränsade i vad som går att köra och göra.

Och prestandan räcker inte till för vad jag behöver i mitt arbete

Det finns visst surfplattor som ÄR riktiga datorer, se t.ex. på: https://www.microsoft.com/sv-se/surface

Det är riktiga processorer i riktiga datorer som kör vanliga Windows, fast dom är i "surfplatteformat"!

Vissa av dom har bättre processorer!
Citera
2026-05-10, 14:16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
...
Sen kan man som någon skrev, koppla tangentbord och mus man köper till den. Felet är då att man till stort sett gjort den till en laptop.

Minns också att jag såg en video där en kille försökte använda iPad istället för en Macintosh. Det gick men han kom fram till att det fanns för mycket han inte kunde göra, så han övergick till att styra en iMac eller vad det var genom sin iPad. Fast då krävs att ha bägge enheter...

Men visst det går, med ovan nämnda nackdelar... Eller det är egentligen inte stora nackdelar men en laptop är helt enkelt smidigare och skönare att t.ex.arbeta på under längre perioder. Men för att klara allt de flesta användare har behov av går det med en tablet såklart...
Man har snarare gjort om den till en stationär dator. En fördel med surfplatta är att den kan vara smidigare än en laptop ute på fältet.

Jag roade mig ett tag med att ha en Raspberry Pi hemma som jag styrde via någon terminalapp på plattan. Det funkade bra, men det handlade mer om nörderi än om behov.
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Man kan läsa böcker och kolla på film på en platta, men det är fan svårt att läsa en bok på en mobil.
E-pub(?) funkar bra, men det blir ju ett jävla bläddrande om man ska ha vettigt textstorlek. Mobil är också lättare än surfplatta att använda vid sängläsning.
Citera
2026-05-10, 14:25
Medlem
PutinDaAzzs avatar
wwww
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Skärmstorleken är viktig för mig i jobbet.
Sen att kunna koppla in flera skärmar smidigt, men antar att de funktionerna kommer längre fram.

Ett riktigt tangentbord+mus är också viktigt. Men det kanske man kan koppla in på en platta?

Storleken HAR betydelse. Porr gör sig bäst på stor skärm
Citera
2026-05-10, 14:33
Medlem
Tranquility Bass avatar
Skärmstorlek, möjlighet med flera skärmar och fysiskt tangentbord är en del saker som gör att jag väljer dator framför platta, sedan har en platta andra fördelar. Ser inte att det finns något motsättningsförhållande utan båda har sina användningsområden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in