2026-05-09, 20:26
Medlem
Har ätit en halv till en hel imovane av och till,fått av en släkting, i säkert ett halv år eller mer.
Noll insikt att det är knark.
Slutade ta dom för en vecka sen
Nu har jag monsterångest som får mig nästan sprängas.
Panik. Det går i vågor, men ofta långa och riktigt grova.
Värsta synrubbningarna och yrsel verkar minska fortare

Vad göra? Vården brydde sig föga utan skjutsa runt mig samtidigt i ett annat ärende angående gallbesvär.
1177 koppla mig till en vårdcentral som inte fatta varför jag ringde dom, dom var för akuta saker....

Tabletten är 5mg imovane zopiklon. Jag har oftast ätit en halv per natt.
Jag vill ju bli av med skiten, men vet inte om jag orkar med det här
Det här kan ju ta månader innan det blir bra väl?
Akutpsyk ger ju bara mer skit att gå på och sen av från
Dom förstår inte alls 10procent metoden för att bli kvitt helvetesdroger
Citera
2026-05-09, 20:37
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123HeltLost
Har ätit en halv till en hel imovane av och till,fått av en släkting, i säkert ett halv år eller mer.

Vad göra? Vården brydde sig föga utan skjutsa runt mig samtidigt i ett annat ärende angående gallbesvär.
1177 koppla mig till en vårdcentral som inte fatta varför jag ringde dom, dom var för akuta saker....

Jag har haft sömnproblem typ hela livet, men 2003 blev någon kulmen då jag inte sov på 3-4 dagar. Fick då zopikon (7,5 mg) och tog en halv tablett varje natt. Nu, 20+ år senare, gör jag lika. Försökt sluta några gånger, men inte värt det. en halv tablett är en väldigt låg dos och inget att yvas över.

Dock något att tänka på - det finns tillfällen då man inte somnar, men då får man inte öka dosen. De få enstaka sömnlösa nätterna får man helt enkelt tugga i sig.
Citera
2026-05-09, 20:53
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2026-05-09, 21:07
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Låter som du är hypokondriker om jag ska vara ärlig och inbillar dig symtom. Ångesten dock tror jag på men inte det fysiska.

Dra i dig en grogg fort , minst 40 cl 40 % vodka/gin/whiskey blandat med läsk/juice så släpper din ångest inom 1 minut.
Senast redigerad av CooolaFlickan2014 2026-05-09 kl. 21:09.
Citera
2026-05-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag har haft sömnproblem typ hela livet, men 2003 blev någon kulmen då jag inte sov på 3-4 dagar. Fick då zopikon (7,5 mg) och tog en halv tablett varje natt. Nu, 20+ år senare, gör jag lika. Försökt sluta några gånger, men inte värt det. en halv tablett är en väldigt låg dos och inget att yvas över.

Dock något att tänka på - det finns tillfällen då man inte somnar, men då får man inte öka dosen. De få enstaka sömnlösa nätterna får man helt enkelt tugga i sig.

Ok. Ja sömnen har aldrig funkat egentligen på imovane.
Har nästan alltid vaknat 01-03 och tar en halv för jag somnar oftast helt själv men vaknar efter några få timmar
Är det riskfyllt att återinsätta en halv tablett per natt?
För ju längre jag väntar. Ju mer... Kindling?
Citera
2026-05-09, 21:25
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ok. Ja sömnen har aldrig funkat egentligen på imovane.
Har nästan alltid vaknat 01-03 och tar en halv för jag somnar oftast helt själv men vaknar efter några få timmar
Är det riskfyllt att återinsätta en halv tablett per natt?
För ju längre jag väntar. Ju mer... Kindling?

Jag är inte läkare, så kan bara prata om hur det är för egen del. Men utan den halva tabletten så somnar jag inte, den liksom får det att tippa över. Vaknar jag senare på natten av någon anledning så kan jet inte heller somna om. Dessutom har jag aldrig sovit speciellt länge, 5-6 timmar brukar det bli. För mig verkar det räcka, men där är det väldigt olika som det verkar.
Citera
2026-05-09, 21:35
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:

Vad är det för metod? 10% ..

Det fetade: Ja, men det blir också fort mer uthärdligt och monsterångesten kommer mer sällan.
Citera
2026-05-09, 22:08
Medlem
Nu är det både låg dos och relativt kort tid du ätit den så det borde gå över fort.
Vet att byta en drog mot en annan oftast är en dum ide, men har själv problem med sömnen och ett tidigt 8 års bruk av dom starkaste bensodiazepiner, även subutex under ett par år tillsammans med Benson och efter det 7 år på kratom. Allt det här funkar såklart utmärkt mot ångest och sömnproblem.
Är idag ren från allt det men köper kilon med krossade vallmokapslar från Holland som jag kokar te på, växlar detta med Phenibut som säljs som kosttillskott i bla Polen och det har för mig hjälpt mycket och utan toleransutveckling. Är helt utan några nätter i land för att kolla så jag inte får abstinens och dom nätterna tar jag Theralen som jag har på recept.
Lycka till och aktivera dig så mycket som möjligt med tex träning och skogspromenad så du är fysiskt trött när du lägger dig
Citera
2026-05-09, 23:36
Medlem
-Pelles avatar
Citat:

Imovane har man inten "avtänding" på.
Man blir mer beroende i form av att man inte kan somna utan dem..
Så det är nåt annat, kanske trötthet och galla?
Citera
2026-05-09, 23:44
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Nu är det både låg dos och relativt kort tid du ätit den så det borde gå över fort.
Vet att byta en drog mot en annan oftast är en dum ide, men har själv problem med sömnen och ett tidigt 8 års bruk av dom starkaste bensodiazepiner, även subutex under ett par år tillsammans med Benson och efter det 7 år på kratom. Allt det här funkar såklart utmärkt mot ångest och sömnproblem.
Är idag ren från allt det men köper kilon med krossade vallmokapslar från Holland som jag kokar te på, växlar detta med Phenibut som säljs som kosttillskott i bla Polen och det har för mig hjälpt mycket och utan toleransutveckling. Är helt utan några nätter i land för att kolla så jag inte får abstinens och dom nätterna tar jag Theralen som jag har på recept.
Lycka till och aktivera dig så mycket som möjligt med tex träning och skogspromenad så du är fysiskt trött när du lägger dig
`

korr:
ok, du har ändå försökt, så jag tar tillbaka det.

Lycka til!
Citera
2026-05-09, 23:50
Medlem
Citat:
Värsta synrubbningarna och yrsel verkar minska fortare.
Du tramsar.

Självklart har du lite ångest, och man blir klen av dem, men så klen blir man inte. Större delen av din ångest beror nog på att du tror att du har blivit en hjälplös dundernarkoman.

Det har du inte. Pyttelite, men så jävla hjälplös kan du inte ha blivit bara av det. Mentaliteten är nog den största boven här, inte beroendet i sig.

Och goda nyheter - har du klarat en vecka så borde det bli redan ha börjat bli lite lättare.

ChatGPT säger detta om att sluta tvärt från 1 Imovane per natt i 6 månader:

Citat:
Fysisk utsättning: oftast 3-14 dagar, med värst symtom första 2-7 dagarna.
Sömnen/rebound-insomni: ofta några nätter till 2 veckor, men kan kännas ostabil i flera veckor.
Psykologisk vana/sömnrädsla: kan pågå längre än den rent kroppsliga abstinensen.

Jag tror att ChatGPT tramsar också, men jag kanske är skadad av min egna ribba. Hur som helst håller även ChatGPT med om att du bör ha ridit ut det värsta nu. Så har du klarat det hit så klarar du resten.
Senast redigerad av Ballooong 2026-05-10 kl. 00:28.
Citera
2026-05-10, 08:01
Medlem
Trams, hypokondriker, jag tar det.
Jag bara inte förstår hur det kommer såhär.
Min rädsla är att vara såhär långt framåt.
Jag känner mig jättestressad, magen är förstörd.
Kortisol brinner i kroppen.
Nerverna på högspänn.
Nu har jag inte haft en lugn stund på över en dag.
Om jag bara kunde känna lugn och springa iväg i tanken att allt ska skita sig. För det gjorde de för 3 år sedan när jag fick panikattacker efter utbrändhet och slutade tvärt med ssri.
Samma känsla som då.
Jag är garanterat överkänslig mot allt det här. Klarar inte av samma saker som andra. Förr var jag alltid den lugne. Alltid den att stötta dig emot
Nu springer tankarna iväg...

Jag blir värre efter en riktigt hård promenad, andas ytligt nästan, musklerna kryper.

Jag vill bara få bort det här...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in