2026-05-10, 09:12
Medlem
Nån ide att testa GABA-A , som zopiklon verkar på? Eller kommer jag må sämre?
När jag åt 10mg Citalopram och hade gått in väggen så blev det värre med 5htp eller vad det heter. Blev så fruktansvärd ångest och sprängningar i kroppen
Citera
2026-05-10, 23:20
Medlem
Liksom andra redan har framfört så tycker jag att det låter som att du feldiagnosticerar din symptom. Du tar enligt egen utsago den lägsta dosen zopiklon som förskrivs och har inte gått på den särskilt länge. Som ett första steg kan du ju testa att skippa medicinen ett par nätter och se vad det får effekt.

Att dina problem skulle vara abstinensrelaterade känns osannolikt. Mitt råd är att du söker vård och förklarar dina problem och är beredd på att vara öppen för att det är något annat än imovanen som spökar. Hoppas det löser sig!
Senast redigerad av BrotherClark 2026-05-10 kl. 23:23.
Citera
2026-05-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123HeltLost
Trams, hypokondriker, jag tar det.
Jag bara inte förstår hur det kommer såhär.
Min rädsla är att vara såhär långt framåt.
Jag känner mig jättestressad, magen är förstörd.
Kortisol brinner i kroppen.
Nerverna på högspänn.
Nu har jag inte haft en lugn stund på över en dag.
Om jag bara kunde känna lugn och springa iväg i tanken att allt ska skita sig. För det gjorde de för 3 år sedan när jag fick panikattacker efter utbrändhet och slutade tvärt med ssri.
Samma känsla som då.
Jag är garanterat överkänslig mot allt det här. Klarar inte av samma saker som andra. Förr var jag alltid den lugne. Alltid den att stötta dig emot
Nu springer tankarna iväg...

Jag blir värre efter en riktigt hård promenad, andas ytligt nästan, musklerna kryper.

Jag vill bara få bort det här...
Sorry men du kan aldrig ha haft riktiga sömnproblem omndubfår sådana problem på en extremt låg dos.

Självförvållat. Förövrigt bör du ha en extrem beroendepersonmigjet och bör hålla dig borta från det mesta.

Nej, Imovane på en såpass låg dos blir man inte beroende av på kort tid, dessutom innebär beroende toleransökning.
Citera
2026-05-11, 09:50
Medlem
Undrar då hur jag ska återgå till den befintliga ångest jag har och hantera den som innan, eftersom att imovanen så inte skulle ha gjort något för att dämpa den...

Spännande effekt nu var att propavanen fungerade att lugna ångesten. Sov fortfarande lite som förut men tror jag fick in en 6 timmar ändå. Ingen bra djupsömn dock.

Så vad säger experterna här?
Lura mig själv med placebo och intala mig själv att jag mår bra? Jag är helt för det, för att få må bra 😂

Roliga i beroendekommentarerna.
Jag har varit inlagd för stora njurproblem m.m.
Har fått smärtstillande, men min kropp har aldrig förstått att må bra på det.
Morfin blev jag varm i kroppen av, leder och muskler slutade "göra ont", men smärtan var opåverkad nästan helt.
Toradol mm. Ingenting får mig eller min kropp att säga "wow mer av det här!"
Likaså har alkohol varit samma. Dricker aldrig, blir knappt dragen av samma mängd som jämlika dricker.

Det är därför jag blir så konfunderad när läkare säger man inte ska sluta tvärt med zopiklon, flashback säger samma men sen vänder det helt och några månader till ett år av brukande inte gör något med kroppen.
Så slumpen att jag föll så hårt efter avbrottet är just en slump.
Mitt i när man söker kärleken, mår bra på jobbet etc.

Livet är inte kul alltid.

Ska nog ta upp kbt igen. Sist hände inte ett skit inombords.
Citera
2026-05-11, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Liksom andra redan har framfört så tycker jag att det låter som att du feldiagnosticerar din symptom. Du tar enligt egen utsago den lägsta dosen zopiklon som förskrivs och har inte gått på den särskilt länge. Som ett första steg kan du ju testa att skippa medicinen ett par nätter och se vad det får effekt.

Att dina problem skulle vara abstinensrelaterade känns osannolikt. Mitt råd är att du söker vård och förklarar dina problem och är beredd på att vara öppen för att det är något annat än imovanen som spökar. Hoppas det löser sig!

Jag har alltså ätit en 5mg nästan varje natt. Slutat tvärt. Har skippat zopiklon i över en vecka nu.
Alla symptom är nästan borta utom karateångest. Nästan en sjuklig ocd där jag har svårt att bryta tankemönster.
Något att jobba på, bara att jag inte förstår hur
Citera
2026-05-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ok. Ja sömnen har aldrig funkat egentligen på imovane.
Har nästan alltid vaknat 01-03 och tar en halv för jag somnar oftast helt själv men vaknar efter några få timmar
Är det riskfyllt att återinsätta en halv tablett per natt?
För ju längre jag väntar. Ju mer... Kindling?

Är det uppvak du har problem med så är imovane inte rätt medicin. Det är en insomningstablett. Gå till läkaren och be om propavan eller liknande istället.

Dina utsättningssymtom är nog mest psykisk noja på den lilla dosen du haft.
Citera
2026-05-13, 20:46
Medlem
Man ska inte sluta tvärt med sådana läkemedel. Trappa ner det. Använd naturliga sömnmedel istället, zopiklon är väldigt carcinogent (alltså seriöst en risk statistiskt, inte som att äta lite chips ibland).

Bensos och zanaloger i det långa loppet skapar mer ångest, insomnia och instabilitet i nervsystemet. Det är inget man ska ta i längden, eller helst överhuvudtaget. Finns väldigt många säkra, naturliga och hälsosamma alternativ som har minst lika bra om inte lika bra medicinska egenskaper, läs på och sluta förgifta din kropp.

Citat:
Nån ide att testa GABA-A , som zopiklon verkar på? Eller kommer jag må sämre?
När jag åt 10mg Citalopram och hade gått in väggen så blev det värre med 5htp eller vad det heter. Blev så fruktansvärd ångest och sprängningar i kroppen
5HTP ska inte kombineras med serotonerga läkemedel, inte så konstigt att du mådde dåligt.
Om du menar kostillskottet gaba så är det kanske en bra idé att supplementera(eller pröva, det är väldigt individuellt verkar det som, är nog olika hur man metaboliserar det eller om det penetrerar blodhjärnbarriären) men för att minska ångesten hade jag rekommenderat växtbaserade ångestdämpande/adaptogener, som ibland påverkar gaba men via andra mekanismer och därav inte medför samma biverkningar som bensos ger.
Går att bota svår ångest, insomnia, depressioner (o.s.v., tog det bara som ett exempel) via naturliga läkemedel. Har prövat det mesta ur fass (alltså majoriteten läkemedel som används inom vården) men blev ändå mest hjälpt av naturliga alternativ i längden. Mår mycket bättre utan bensos i längden, varit utan det i många år nu.

Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Sorry men du kan aldrig ha haft riktiga sömnproblem omndubfår sådana problem på en extremt låg dos.

Självförvållat. Förövrigt bör du ha en extrem beroendepersonmigjet och bör hålla dig borta från det mesta.

Nej, Imovane på en såpass låg dos blir man inte beroende av på kort tid, dessutom innebär beroende toleransökning.
Nonsens. Du kan bli beroende av en väldigt låg dos med, det är extremt individuellt och väldigt olika från fall till fall där väldigt många faktorer spelar roll. I längden blir du beroende av majoriteten psykofarmaka, i synnerhet om det gäller bensos eller andra zanaloger som går på gaba, vare sig du har en beroendepersonlighet eller ej. Majoriteten bensotorskar tror sig vara "annorlunda" och "blir inte beroende" men gång på gång visat det sig att inte vara så, utan att alla blir beroende i längden efter ett tag på det, i synnerhet fysiskt främst men psykiskt beroende är nog lika vanligt bland ångestdämpande då bensos ökar ångesten i längden, även om du tar som ordinerat. Många beroende förväxlar sitt psykiska beroende till bensos med ångestproblematik, när det är benson som skapat ångesten i en ond cirkel av dessa mekanismer och nedreglering av gaba. Man behöver något som uppreglerar GABA, vissa naturliga adaptogener gör detta.

Majoriteten läkare håller inte med dig överhuvudtaget, och därav är väldigt restriktiva med att skriva ut zopiklon och bensos - då man vittnat många få skador och bli beroende trots normal användning, det är deras mekanismer som gör att man blir beroende i längden, inte om personen har en beroendeproblematik eller ej (dock givetvis är risken högre för problem när någon lider av beroendeproblematik). Sett folk med noll beroendeproblematik eller genetik bli beroende av bensos, trots man tog det som ordinerat och doserna var rätt låga med.

Folk med svår ångest blir psykiskt beroende av bensos väldigt snabbt.

Nej du behöver inte uppleva toleransökning för att klassa något som ett beroende även om det ofta brukar ofta medföra toleransökning, men det är inget krav.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-05-13 kl. 21:09.
Citera
2026-05-15, 12:43
Medlem
Har gått på imovane i 10år och dessa har orsakat rätt häftiga depressioner. Lyckats skära ned och tar nu endast enstaka nätter. Men det räcker att jag tar en halv tablett två nätter i rad så får jag världens psykproblem med depression och aggressiva ältande tankar. Fastnar i mina tankar helt enkelt. Så var det inte i början men detta gäller väl de flesta droger de är bra i början tills de inte är det längre. Det märks att det är skillnad på kvalité på sömnen med dessa, man kanske sover 8h men kvalitetsmässigt känns det som 4h konstgjord sömn. Jag tror inte kroppen återhämtar sig på samma sätt när man tar imovane vilket orsakar detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in