2026-05-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
OM detta stämmer. Så ska personen som ens kommit med förslaget Stenas på öppen gata.

Personen som godkänt det ska avrättas ännu värre. Och jag menar varje ord.

Jag hade då fan inte rest med de flygen. Risken att drabbas av ett virus där varannan person avlider… nej tack.
Citera
2026-05-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilloVet9
Inkubationstiden är 4 dagar upp till 8 veckor, alltså upp till 2 månader.

Det krävs ingen superhjärna för att inse att faran är långt ifrån över

Exakt. Och då är det för sent när de inser att ev fler personer är smittade. Sverige kör ju ingen karantän av personen alls vad jag förstår. Hörde om upp till 6 veckor i andra länder. Borde vara 8 veckor eller mer…
Citera
2026-05-09, 21:57
Medlem
Jag tolkade som att länderna skickar speciella plan som de flyger hem dvs inte andra passagerare med!
Citera
2026-05-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Lugna ner er för fan

https://www.ecdc.europa.eu/en/news-events/hantavirus-outbreak-cruise-ship-under-investigation-risk-europe-very-low

Det spelar ingen roll att risken är låg, den existerar. I detta fallet ett bra mycket farligare virus än covid. Bara hälften överlever… och vi kan ju tänka oss att sjukvården kommer kollapsa på det, och personal vägra jobba med tanke på riskerna.

Och det där med att det inte sprids lätt mellan människor har ju visat sig inte stämma i detta fallet. Man vet inte så mycket om viruset vad gäller smittspridning vad jag förstår. För man har inte så mycket data att gå på.
Senast redigerad av Grantoppen2 2026-05-09 kl. 22:00.
Citera
2026-05-09, 21:59
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det spelar ingen roll att risken är låg, den existerar. I detta fallet ett bra mycket farligare virus än covid. Bara hälften överlever… och vi kan ju tänka oss att sjukvården kommer kollapsa på det, och personal vägra jobba med tanke på riskerna.
Virus fungerar som så att om den muterar sig så att viruset sprider sig i större utsträckning, så blir viruset mindre farligt. Okej?

Det är också en risk att gå utanför dörrn på morgonen. Risken finns ju att man snubblar och dör. Eller hur?
Citera
2026-05-09, 22:04
Medlem
Citat:
Virus fungerar som så att om den muterar sig så att viruset sprider sig i större utsträckning, så blir viruset mindre farligt. Okej?

Det är också en risk att gå utanför dörrn på morgonen. Risken finns ju att man snubblar och dör. Eller hur?

Ja men risken är inte 40% att jag snubblar och dör. Sedan skulle det i så fall bara handla om mig. Är risken att 40% av befolkningen dör pga att jag skulle sprida ett virus, även om den risken är jätteliten, så är konsekvenserna så allvarliga att man måste hantera det annorlunda.
Citera
2026-05-09, 22:05
Medlem
Citat:

Så är det inte alls alltid. Se på spanska sjukan (där var omgång 2 dödligast) eller digerdöden (man vet ju inte riktigt vad det sista var).
Citera
2026-05-09, 22:06
Medlem
Avnoterar båtkryssning från min Bucket List.
Citera
2026-05-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Fullständigt vansinne. I detta fallet har de ju alla sjuka och potentiellt smittade samlade. Självklart borde de sättas i karantän på plats innan de skickas till sina hemländer! Man har ju alla möjligheter. Även om de anser att risken är liten att det sprids så finns den där och med tanke på att dödligheten är 40% skulle det skapa en global katastrof utan dess like. Ett nytt digerdöden där 40-50% av befolkningen dör. Helt otroligt att man väljer att ta den risken över huvudtaget. Ta inga risker med ett virus som kan ta mänskligheten tillbaka till medeltiden och där nästan varannan person skulle dö! Sjukvård som fungerar i ett sådant läge kan vi fetglömma. Ingen kommer att vilja jobba där.
Det var enklare förr, då ansvariga för dylikt knaseri korsfästes och spetsades på pålar om deras skit träffade fläkten
Citera
2026-05-09, 22:11
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag tolkade som att länderna skickar speciella plan som de flyger hem dvs inte andra passagerare med!

Gjorde samma tolkning! Särskilt som det också stått på flera håll att det var speciella evakueringsförfaranden innan de fick borda planen.
Citera
2026-05-09, 22:14
Medlem
Translesbisks avatar
Ingen karantän för amerikanerna.
https://abc7chicago.com/live-updates/hantavirus-infection-outbreak-cruise-ship-symptoms-map/19064881/
A CDC official said Saturday the federal government doesn't plan to have the repatriated American cruise ship passengers quarantine upon arrival in Nebraska.

"We are not quarantining anybody," a CDC official told reporters on a call Saturday.

Bara frivillig karantän hemma eller i Nebraska
Citera
2026-05-09, 22:14
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilloVet9
Inkubationstiden är 4 dagar upp till 8 veckor, alltså upp till 2 månader.

Det krävs ingen superhjärna för att inse att faran är långt ifrån över

Ja, men du får ju också titta när senaste bekräftade fall var. De flesta bekräftade fallen var redan i april. Det har ändå börjat gå några veckor sedan dess. Och särskilt de rigorösa evakueringsförfaranden och kontakterna med både Spaniens och hemländernas folkhälsomyndigheter, samt WHO som skulle övervaka hela proceduren på plats, skulle jag ändå bedöma risken för "externa" smittfall som extremt låg. Sen skulle det givetvis kunna ploppa upp något ytterst enstaka till från båten, men rent procentuellt är det redan nu bara 3-4% av de som varit där på som bekräftats vara smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in