2026-05-09, 21:00
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
De kommer alltså att anlägga vid Teneriffa, forslas till flygplats och sedan transporteras ut över världen fast de enligt någon rapport jag läste blir allt sjukare på båten. De vill alltså sprida viruset globalt, hur ska man annars tolka det?

Läget är under kontroll tills det inte är det?

Tyckte jag hörde samma tongångar slutet av 2019, början av 2020.
Citera
2026-05-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
De kommer alltså att anlägga vid Teneriffa, forslas till flygplats och sedan transporteras ut över världen fast de enligt någon rapport jag läste blir allt sjukare på båten. De vill alltså sprida viruset globalt, hur ska man annars tolka det?

Hur ska de "transporteras" hem? Med reguljära flyg hoppas jag inte!
Citera
2026-05-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja alla 7 som är sjuka kan knappast haft nära kontakter.
Hur det är med övriga vet vi väl inte eller har man testat alla för att se om de är smittade?

De som är bekräftade sjuka bodde väl nära varandra på fartyget eller kom nära de sjuka (fartygsläkaren)
Citera
2026-05-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
"Alla sjuka", det är väl 6-7 bekräftade fall och 9 inkl. misstänkta där provsvar ännu inte kommit (tidigare flygvärdinnan hade säsongsinfluensa och dansken dagisförkylning). Sammanlagt var det väl typ 150 passagerare + 30 i besättning på båten = 180 totalt. 9/180 = 5% smittade, om en räknar med de misstänkta fallen, 6/180 = 3,33% smittade, om en räknar de bekräftade fallen. Så nej, det är hittills inte ens tal om något "massutbrott" ens på den aktuella båten.

Inkubationstiden är 4 dagar upp till 8 veckor, alltså upp till 2 månader.

Det krävs ingen superhjärna för att inse att faran är långt ifrån över
Citera
2026-05-09, 21:29
Medlem
Av de sjuka på kryssningen var 2 ett par, 1 var en läkare, 1 var en guide på båten. Dessa var rimligtvis närmare den som först hade viruset och kanske försökte ta hand om honom när han blev sjuk. Mer oklart med övriga. WHO kontaktades 2 maj.

Case 1-8:
Citat:
”Case 1: An adult male who boarded the ship on 1 April, after more than three months of travel in Argentina, Chile, and Uruguay. Developed symptoms on 6 April and died onboard on 11 April. No microbiological tests were performed. He is considered a probable case.

Case 2: An adult female, who was a close contact of case 1, who travelled and boarded the ship with him, went ashore at Saint Helena on 24 April with gastrointestinal symptoms. She subsequently deteriorated on a flight to Johannesburg, South Africa, on 25 April. She died on 26 April in a Johannesburg clinic. On 4 May, she was subsequently confirmed by PCR testing with hantavirus infection.

Case 3: An adult male who developed symptoms on 24 April. He was disembarked and medically evacuated from Ascension Island on 27 April and is currently hospitalised in an Intensive Care Unit (ICU) in Johannesburg, South Africa. PCR testing confirmed hantavirus infection on 2 May, and Andes virus was confirmed through sequencing.

Case 4: An adult female, with onset of symptoms (fever and general malaise) on 28 April, later presenting with pneumonia, died on 2 May. A post-mortem sample was collected and sent to the Netherlands with the evacuated patients, where it was confirmed to be Andes virus.

Case 5: An adult male, working as the ship doctor, reported onset of symptoms on 30 April, including fever, fatigue, muscle pain, and mild respiratory symptoms. His samples confirmed PCR positivity for Andes virus on 6 May. The case was medically evacuated to the Netherlands on 6 May and is currently stable in isolation.

Case 6: An adult male, working as a ship guide. Onset of symptoms was reported on 27 April with mild respiratory and gastrointestinal symptoms. Laboratory samples confirmed PCR positivity for Andes virus on 6 May. The case was medically evacuated to the Netherlands on 7 May and is currently stable in isolation.

Case 7: An adult male, who disembarked in St Helena on 22 April and flew back to Switzerland on 27-28 April, through South Africa and Qatar. He started experiencing symptoms on 1 May after arrival in Switzerland, where he immediately self-isolated and reported to local public health authorities. He is currently hospitalised and in isolation in Switzerland. His samples confirmed PCR positivity for Andes virus on 5 May.[1]

Case 8: An adult male, who disembarked in Tristan da Cunha on 14 April. Onset of symptoms was reported on 28 April with diarrhoea and two days later with fever. He is currently stable and in isolation. He is currently a probable case until laboratory confirmation.”

https://www.who.int/emergencies/disease-outbreak-news/item/2026-DON600
Citera
2026-05-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Kör ut fartyget i Atlanten och sänk det med alla passagerare bättre att offra dem än riskera en ny farligare pandemi

Jag blir så trött på dessa jävla smittspridningscentraler och att folk skall flyga och flänga omkring över jorden och sprida sjukdomar. Om man faktiskt hanterade utbrott som du föreslår skulle vi kanske bli av med mycket av okynnesresandet.

Sen kan man ju undra om smittskyddsmyndigheterna ens i någon situation har tänkt sig att det är bättre att döda av ett fåtal smittade tidigt än riskera pandemi. Det borde åtminstone finnas med i manualen.
Citera
2026-05-09, 21:33
Medlem
Monerokungens avatar
Fattar ej inte varför dom inte låter dom stanna kvar på båten 30 Dygn MINST.

Bättre att dom dör. Än att miljontals människor dör. Men självklart SJÄLVKLART är detta uppgjort. Det fattar vem som helst.

Bara att börja om igen.
Citera
2026-05-09, 21:39
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Hörde på radion nu att dom kommer flyga hem alla passagerare på fartyget med charterflyg.

Dom ska tydligen sitta med 1 stol(?) mellan sig på flyget. Sen munskydds krav, men oklart vilket munskydd.

Sen ska dom hem till sina hemländer, får dom symtom så får dom söka sjukvård i hemlandet

Hittade en källa - men vet ej om allt står där som jag hörde på radion så kolla upp ordentligt.

https://www.reuters.com/world/europe/germany-france-belgium-ireland-netherlands-send-planes-passengers-hantavirus-hit-2026-05-09/?

Får hoppas dom har iaf nåt bättre en den där kirurg-munskyddet som är "nästan" värdelös.

OM detta stämmer. Så ska personen som ens kommit med förslaget Stenas på öppen gata.

Personen som godkänt det ska avrättas ännu värre. Och jag menar varje ord.
Citera
2026-05-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne

Fullständigt vansinne. I detta fallet har de ju alla sjuka och potentiellt smittade samlade. Självklart borde de sättas i karantän på plats innan de skickas till sina hemländer! Man har ju alla möjligheter. Även om de anser att risken är liten att det sprids så finns den där och med tanke på att dödligheten är 40% skulle det skapa en global katastrof utan dess like. Ett nytt digerdöden där 40-50% av befolkningen dör. Helt otroligt att man väljer att ta den risken över huvudtaget. Ta inga risker med ett virus som kan ta mänskligheten tillbaka till medeltiden och där nästan varannan person skulle dö! Sjukvård som fungerar i ett sådant läge kan vi fetglömma. Ingen kommer att vilja jobba där.
Citera
2026-05-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hur ska de "transporteras" hem? Med reguljära flyg hoppas jag inte!

Jo, med en sittplats tom intill sa de på p1 nyss. Eller jag fattade det som vanliga flyg i varje fall och att de får en sittplats tom intill. Kul för övriga passagerare. Det är ju samma luft i det där lilla planet och man sitter som packade sillar. Spelar nog mindre roll om platsen intill är tom…
Citera
2026-05-09, 21:50
Medlem
Rumpkorvens avatar
Lugna ner er för fan

Citat:
Risken för att den allmänna befolkningen i Europa blir smittade är mycket låg eftersom hantavirus inte sprids lätt mellan människor

https://www.ecdc.europa.eu/en/news-events/hantavirus-outbreak-cruise-ship-under-investigation-risk-europe-very-low
Citera
2026-05-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Det tror jag inte eftersom att han själv är läkare. Är en artikel om honom i DN som finns länkad några sidor bak i tråden.

Skulle inte lita så mycket på det….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in