2026-05-09, 13:03
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Jag tror inte att så många under 40år vet vad skinheads är ärligt talat.
Citera
2026-05-09, 13:12
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Inget jag lagt märke till. Kängor är vanligt bland allt möjligt folk. Kvinnor som kör hela skinhead-paketet existerar knappt alls idag.

Är det inte något fotboll/hockeylags supportrar som har ett gäng tjejer med en flagga "lagets namn och texten rakade tjejer" tror det är Leksand eller Gais.
Citera
2026-05-09, 13:21
Medlem
Jag är ett unikum som bär kängor på vintern. Till kjol eller klänning. Eftersom jag ser stencool ut har jag aldrig reflekterat över att det är något konstigt med det. Tycker jag möts av idel leenden och komplimanger.
Kan ha missuppfattat dock, de kanske hånflinar och slänger i själva verket gliringar åt mitt håll.

Skitsamma.
Citera
2026-05-09, 15:11
Medlem
Sygnotives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Folk har ingen relation till skinheads längre.

Vill du gå klädd som en skinhead så gör det.

Detta stämmer.
Jag arbetar som lärare på en väldig invandrartät skola.
INGEN av dem bryr sig ifall jag har kängor och rakat huvud.

De enda som kopplar lite av eleverna är de mest antisemitiska, som snarare ser mig som en allierad i deras "kamp".
Brukar säga att jag inte har något emot judar överhuvudtaget, men de verkar inte tro mig och ler mest lite i smyg.

Bara medelålders svenskar (som jag) som har någon direkt "relation" (positiv eller negativ) till skinheads och skinheadkultur.
Citera
2026-05-09, 15:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Hur höga vi pratar vi om? För vare sig sharps eller bulor brukar ha särskilt höga kängor. Det är mer en synth/goth/industrial-grej med höga kängor.

Ja precis, hade vanliga Dr Martens med 8 hålpar när jag var yngre och mer subkulturig. Bandtröjor eller tröjor med metall och dragkedjor. Det var aldrig någon som sa något om det. Hade rätt tajta brallor som gick inuti kängorna. Skulle absolut säga att det var goth.
Citera
2026-05-09, 15:58
Medlem
Fanns väl en hyffsad stor skinhead-skara kanske till 05? Sedan dog det ut
Citera
2026-05-09, 16:58
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShakespeareHimself
Alla de subkulturerna importerades från England och märkesfetishismen var som vanligt extrem i Stockholm.

Fred Perry, Alpha Industries osv.

Jag var ingen j-vla bula, jag var depprockare. Som natt och dag.

Fields of the Nephilim. The Cure.

Herregud.

J-vla posers. Alltid j-vla posers som förstör scenen.
Oavsett deras skor så har jag nog aldrig sett en skin som inte var AIK:are även om de inte var från Stockholm. Fanns det något även där?

Det närmaste jag kom den kulturen som ung i Uppsala (Bruno Liljefors) var att jag såg självaste lokalkändisen Peter Punk skrika Tjoflöjt! och KUKEN! ur en gammal volvo. Han blev glad när han såg att jag och mina kompisar drack pucko för det var tydligen basen i hans groggvirke.

Som liten tyckte jag skins var jätte läskiga och jag var rädd för att sticka mig på punkarnas frisyrer.
Citera
2026-05-09, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Oavsett deras skor så har jag nog aldrig sett en skin som inte var AIK:are även om de inte var från Stockholm. Fanns det något även där?

Det närmaste jag kom den kulturen som ung i Uppsala (Bruno Liljefors) var att jag såg självaste lokalkändisen Peter Punk skrika Tjoflöjt! och KUKEN! ur en gammal volvo. Han blev glad när han såg att jag och mina kompisar drack pucko för det var tydligen basen i hans groggvirke.

Som liten tyckte jag skins var jätte läskiga och jag var rädd för att sticka mig på punkarnas frisyrer.

Jag vet med bestämdhet att Nitton Asplund är Djurgårdare.

Det åsido så är kängfetishism inkörsport till homosexualitet.

Ingen normal människa har den sortens skitkängor om de inte är modeoffer.

Normalt folk har kängor med sidezip så de slipper tramsa när de går hem till folk. Magnum, Miltec, swat osv. Det hade aldrig varit accepterat när det begav sig.
Citera
2026-05-09, 19:10
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja precis, hade vanliga Dr Martens med 8 hålpar när jag var yngre och mer subkulturig. Bandtröjor eller tröjor med metall och dragkedjor. Det var aldrig någon som sa något om det. Hade rätt tajta brallor som gick inuti kängorna. Skulle absolut säga att det var goth.
Ja men lite så.
Citera
2026-05-09, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ja men lite så.

App app app.

Vad var den sista låten på Sisters of Mercy vinyl bootlegen från livespelningen på Lyceum Ballroom?

Posörer. Massa posörer hela tiden.

Nä men vaddå, du har helt rätt. Vem f-n hade råd med modekängor?

Det var ju också en grej. Rikemansmarkörer var inte poppis.

Citera
2026-05-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller

Citat:
Ursprungligen postat av ShakespeareHimself
Jag vet med bestämdhet att Nitton Asplund är Djurgårdare.

Det åsido så är kängfetishism inkörsport till homosexualitet.

Ingen normal människa har den sortens skitkängor om de inte är modeoffer.

Normalt folk har kängor med sidezip så de slipper tramsa när de går hem till folk. Magnum, Miltec, swat osv. Det hade aldrig varit accepterat när det begav sig.
Ni skriver om mina vänner.
Bland Sthlm Skins fanns AIK, Bajen och Djurgården representerade.
Alla hade Doc Martens eller Killers.
Funkar än idag.
Citera
2026-05-09, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Ni skriver om mina vänner.
Bland Sthlm Skins fanns AIK, Bajen och Djurgården representerade.
Alla hade Doc Martens eller Killers.
Funkar än idag.

Ja alltså estetiken är cool.

Men Getta grips har väl upphört? Det var ju stålhättan som gjorde dem fruktade.

Har aldrig riktigt slutat gå i boots men idag är det keramiska hättor och lätta boots med sidodragkedja.

Blivit en sellout.

Anyways är det helt ok för tjejer att gå i kängor, det är sexy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in