2026-05-08, 16:37
Medlem
SveaBunkerns avatar
Har lagt märke till att en del kvinnor bär höga kängor i olika färger och olika stil. Hur acceptabelt är det för män att gå i svarta höga kängor?

När jag gick grundskolan hade jag och en brud i klassen svarta kängor. Både hennes kängor och mina var lutade åt den typen av kängor som alltid förekommit inom skinheads subkultur.

Jag blev kritiserad av två lärare, medans hon slapp konstiga blickar eller kommentarer. Elever ansåg att jag gick mot strömmen, men på ett bra sätt.

Varför är mindre ok för män att gå klädda maskulint?

Hade hon haft vita skosnören till sina kängor så kan jag tänka mig att ingen reagerat då heller.
Citera
2026-05-08, 16:40
Medlem
Klandalfs avatar
Det blir väl enbart "problem" om man kavlar upp jeansen ovanför kängorna, och lace code har väl övergetts sen första halvan av 90talet.
Citera
2026-05-08, 16:43
Medlem
SveaBunkerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Det blir väl enbart "problem" om man kavlar upp jeansen ovanför kängorna, och lace code har väl övergetts sen första halvan av 90talet.

Det där stämmer nog. Läraren bad mig ha byxor som gjorde att man inte skulle kunna se att jag hade just svarta höga kängor.

När hon bar kängor syntes det mycket tydligare jämfört med mig.
Citera
2026-05-08, 16:46
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Det där stämmer nog. Läraren bad mig byxor som gjorde att man inte skulle kunna se att jag hade just svarta höga kängor.

När hon bar kängor syntes det mycket tydligare jämfört med mig.

Ovanpå de uppkavlade jeansen så är det ju lite mer kläder som behövs för att folk ska reagera, typ röda hängslen och bomber/harrington jacka. Sett en del punkare med uppkavlade jeans och kängor, men eftersom de har skinpaj och nitar mm så är det inget man reagerar nämnvärt på.
Citera
2026-05-08, 17:03
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Har lagt märke till att en del kvinnor bär höga kängor i olika färger och olika stil. Hur acceptabelt är det för män att gå i svarta höga kängor?

När jag gick grundskolan hade jag och en brud i klassen svarta kängor. Både hennes kängor och mina var lutade åt den typen av kängor som alltid förekommit inom skinheads subkultur.

Jag blev kritiserad av två lärare, medans hon slapp konstiga blickar eller kommentarer. Elever ansåg att jag gick mot strömmen, men på ett bra sätt.

Varför är mindre ok för män att gå klädda maskulint?

Hade hon haft vita skosnören till sina kängor så kan jag tänka mig att ingen reagerat då heller.

Det är ingen som bryr sig om det idag, själv går jag i höga kängor med stålhätta!
Citera
2026-05-08, 17:17
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Krävs nog en chelsea cut men även då vet nog ingen att hon är skinhead.
Ja, det flesta tänker nog att hon går estet.
Citera
2026-05-08, 17:27
Medlem
Fantens avatar
Hur höga vi pratar vi om? För vare sig sharps eller bulor brukar ha särskilt höga kängor. Det är mer en synth/goth/industrial-grej med höga kängor.
Citera
2026-05-08, 17:29
Medlem
exoticspices avatar
Såg idag en tjej med svarta höga kängor, barbent samt svart kort kjol. Tänkte inte så mycket mer på det än att det är ett nytt mode men att kängorna såg tunga ut att gå i och att det blir varmt om fötterna.
Citera
2026-05-08, 17:29
Medlem
Hardstekts avatar
Folk har ingen relation till skinheads längre.

Vill du gå klädd som en skinhead så gör det.
Citera
2026-05-08, 17:47
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Folk har ingen relation till skinheads längre.

Vill du gå klädd som en skinhead så gör det.
Ja de närmar sig swingpjatt begreppsmässigt... yngre verkar vara ganska post-subkultur och klär sig lite som de vill.
Citera
2026-05-08, 19:08
Medlem
TageByxsnoks avatar
Komplettera gärna looken med ett par tighta svarta skinnbyxor.
Citera
2026-05-08, 21:12
Medlem
grungewhores avatar
Har en kommunist i mitt hus född på sent 1980-tal klädd i grön bomber. Det är postmoderna tider då gamla klädkoder inte gäller...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in