Citat:
Ursprungligen postat av
AndersPersson99
Jag önskar den utvecklingen du beskriver, med ansvarsutkrävning, skulle inträffa. Men jag ser oroande tendenser till att det inte kommer inträffa. Min bedömning är att dessa identitetspolitiska frågor exploderade under perioden strax innan 2010 t.o.m. strax efter 2020. Men den sida som drivit på detta vill ju inte erkänna att någon extrem progressiv förändring skett. De progressiva förändringarna, eu-direktiv, lagändringar, esg osv, de har ju ens inte diskuterats. Inte av media. Inte av de etablerade partierna. Det mesta mörkades under införandet och det fortsätter att mörkas. Många människor verkar oförstående med. Däremot, oavsett vad man tycker om karln, så kan man i exempelvis Trumps installationstal eller Hegseth tal till generalerna, utröna att woke-motståndet hamnat på högsta nivå. Även sd i sverige har gjort lite motstånd stundtals. Jaja, framtiden får utvisa. Kanske hamnar sanningen i en historiebok om 100 år.
Men jag är konspiratoriskt lagt, att en lavin av woke frågor plötsligt begraver och paralyserar västvärlden under en period på ca 15 år av en slump? Tror inte det.
"Det kan inte vara en slump" leder inte automatiskt till "det måste vara en konspiration", och jag tror för min del att sökandet efter konspirationer i dagsläget inte bara är fruktlöst utan kontraproduktivt.
Vi kan konstatera att majoriteten av eliten står på fel sida i de flesta ödesfrågor - i synnerhet massinvandringen som är ett existentiellt hot mot hela västvärlden. Men vi kan också konstatera att delar av eliten står på rätt sida i vissa frågor. De som har ett konspirationstänk tenderar då att tro att dessa delar av eliten bara spelar teater, och egentligen är i maskopi med de ruttna delarna av eliten. Eller också söker de efter brister och när dessa medlemmar av eliten gör något i en helt annan fråga som de finner motbjudande, gör de allt för att distansera sig och säger "vad var det jag sa, han är precis som alla de andra".
Den sortens tänkande kommer liksom aldrig att
leda någonvart. Jag tycker att Ulf Kristersson är en jävla idiot som drev igenom könsbyteslagen. Jag tycker att Moderaterna är nästan lika skyldiga som sossarna till att landet översvämmas av invandrare. Men när M faktiskt
börjar göra något åt eländet, hur frustrerande lite det än är, tänker jag inte "det är bara ett spel för gallerierna för att de ska kunna fortsätta folkutbytet, Uffe har väl fått instruktioner om det på senaste Bilderbergmötet". Dels för att jag inte tror att det är så, men främst för att den sortens tänkande hade varit kontraproduktivt
även om det var sant. Det är inte funktionellt. Jag tänker "Kristersson kommer aldrig att bli tillräckligt radikal i invandringsfrågan, så jag går med i partiet så kanske jag, Hanif Bali och andra någorlunda likasinnade kan vrida M-skutan åt rätt håll till sist".
Jag vet inte vad som försiggår i Uffes huvud - men
oavsett vad det är finns det liksom bara en sak att göra, och det är att försöka pusha M åt rätt håll. Det finns inga rationella skäl att istället ägna sig åt att försöka spekulera sig fram till
exakt varför vi har fått den utveckling vi fått, och
exakt vilka som ligger bakom.
För att nu detta inlägg inte ska bli helt OT, kan vi ju konstatera att backlashen från både gräsrötter och delar av eliten faktiskt har gjort att woke-reklam har minskat - trots GB:s vederstyggliga tilltag. Långt ifrån så mycket som man hade önskat naturligtvis, ens på andra sidan Atlanten, men loppet är inte kört. Och vill man vända trenden, genom att få med sig fler människor, så är det långt mycket mer effektivt att förklara
varför det är fel än att spekulera om
varför det sker.
Särskilt om ens förklaring till "varför" är "judarna ligger bakom, det står ju i Talmud att de ska förgifta gojerna med glass", som vissa här i tråden velat hävda. Inte främst därför att det sistnämnda är galet, eller orättvist mot judarna, utan därför att andra människor kommer att
tycka att det är galet och inte vilja ta i dig med tång. Återigen hade det varit direkt kontraproduktivt att säga så
även om det varit sant, annat än om man hade så ovedersägliga bevis för den talmudiska glass-konspirationen att man faktiskt kunde
övertyga folk om den.
För att vara tydlig, jag beskyller inte dig för att ha ägnat dig åt den här sortens konspirationism. Du skriver sansat och vettigt, av det jag sett åtminstone. Jag bara klargör (aningens långdraget) varför jag anser att konspirationstänk är dödfött.