2026-05-07, 05:59
  #205
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Pga av Irankriget är Regeringen tvungna att justera uppskattningen av tillväxttakten i Sverige, BNP skrivs ned från 2.8% på årsbasis i mars till 2.3% nu. Det är väl då rimligt att Sverigedemokraterna då stiger in och täcker upp de miljarder som samhället tappat?
Hade vi haft kvar vår fungerande kärnkraft hade vi varit betydligt mindre beroende av arabernas olja.

Miljöpartiet kommunisterna applåderar att precis allt nu blir sämre.
Citera
2026-05-07, 06:32
  #206
Medlem
Bara en påminnelse om varför Sd tycker om Israel:

1) Deras anhängare tycker om att Israel dödar muslimer.

2) Om de supportar Israel så kan inte folk säga att de är nazister. (vilket de inte är heller)

3) Israel styrs av högerpopilister.

Men kom ihåg, Israel gillar inte Sd på riktigt. De kanske kan acceptera Sd just nu. Eftersom Israel är så hatade över stora delar av världen (speciellt södra Europa) så tar de det stöd de får.

----------------

Sd supportar Irankriget eftersom:

- de dödar muslimer
- de supportar Trump och Israel

------------------

Sd är helt enkelt låsta av sina sjuka anhängare.

Personligen tycker jag inte om Irans regim. Jag gissar att Trump blev övertalad av Israel att attackera när de fick chansen att slå ut högsta ledaren (och andra i ledarskiktet) första dagen. Och så tyckte Trump det skulle bli coolt att sitta i war room. Längre än så sträckte sig inte planen.

Och Trump har sedan länge tröttnat på kriget men det finns tyvärr ingen utväg
__________________
Senast redigerad av Takeseven 2026-05-07 kl. 06:45.
Citera
2026-05-07, 06:39
  #207
Medlem
Horungarna hatar Trump så mycket att dom hellre stödjer Irans islamistiska dödssekt.
Citera
2026-05-07, 08:04
  #208
Medlem
Iran är ju ett väldigt trevligt land.
Palestina är ju ett trevligt demonstrerande svenskt folk.
Israel är dummingar, likaså ryssen.
Glöm inte skitkorven Trump också.

Visst påverkas vi av andra länder och deras ledare. Men ni vet väl att trollkarlen använder den ena handen för att skapa sin illusion och den andra för att förvilla.
Men glöm det, alla andra länder är korrupta. Vi har bara politiker och ledare som verkligen vill folket bästa.

Bortsett från SD då som är skitkorvar.
Citera
2026-05-07, 10:18
  #209
Medlem
SegerHelg88s avatar
Bra fråga.

SD har svängt totalt angående USA och Israel. Det är ju bland annat pga USAs invasion av Afghanistan och Irak vi har en massa importerade gängkriminella i det här landet. Men tydligen är man pro-Ayatollah om man tycker invasionen är fel. Sen när det kommer ytterligare en "flykting"ström till Sverige, jamen tjena... SD bidrar till detta genom att stötta Israel och USA.

Har sagt det innan och säger det igen. I SD finns det gott om judar. SD är betalda av judarna.

Israel, och USA, är aldrig och kommer aldrig vara en vän till Europa. De är en del av problemet bakom flyktingströmmar osv. Ett sätt att göra Europa instabilt. Vi får rensa upp och rädda hela världen pga deras krig.
Citera
2026-05-07, 10:40
  #210
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Å andra sidan, vill vi att ett land som stöder terrorism skaffar sig kärnvapen ?


Usa och Israel har redan kärnvapen.
Citera
2026-05-07, 11:12
  #211
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Usa och Israel har redan kärnvapen.

USA var först 1945, Israel har troligen atomvapen sedan årtionden tillbaka.

Iran har atomteknik för "fredliga ändamål" för energi. Men alla fattar ju att ett land full av olja behöver inte kärnkraft.. Alltså att Iran skaffar kärnvapen för att jävlas, inte för elen.

Många i tråden verkar vara Hamas-anhängare. Lite som Hitler-regimen under WWII, alltså quisligar.. Svenska Hamas-quislingar till och med.

SD har fattat det att Iran, deras celler i Sverige har många anhängare, ex.vis "Free Palestine"-rörelserna som styrs av mullorna i Iran. SD har en nykter syn på Iran-problemet. Även de borgerliga. Vänsterut så styr "mullorna" med sina demonstrationer, AFA etc.
Citera
2026-05-07, 12:26
  #212
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apfyllan
Det han inte verkar fatta (och inte Busch heller) är att ett väpnat anfall mot regimen i Iran minskar snarare än ökar sannolikheten för regimskifte. Dumt i huvet av Islamistmotståndare att stödja en attack som förstärker regimens ställning i landet som landsbeskyddare mot USA, och motverkar någon slags påverkanskampanj från USAs håll till att stärka de demokratiska rörelserna i landet.

Nej, du är efterbliven. Det försvagar regimens ställning men inte tillräckligt mycket.
Citera
2026-05-09, 17:42
  #213
Medlem
KELLAKEBABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Å andra sidan, vill vi att ett land som stöder terrorism skaffar sig kärnvapen ?


Det finns inga belägg för att Iran har kärnvapen. Man har sagt samma sak i över 20 år, men de har fortfarande inte visat sig att de har några. Därför uppfattar många det som ett sätt att rättfärdiga en invasion eller hårda åtgärder mot en stat som hotar Israels existens.
Citera
2026-05-09, 17:56
  #214
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KELLAKEBAB
Det finns inga belägg för att Iran har kärnvapen. Man har sagt samma sak i över 20 år, men de har fortfarande inte visat sig att de har några. Därför uppfattar många det som ett sätt att rättfärdiga en invasion eller hårda åtgärder mot en stat som hotar Israels existens.

Iran har inget känt kärnvapen, men landet har anrikat uran till nivåer nära vapenkvalitet och besitter teknisk infrastruktur för att snabbt kunna producera ett, vilket skapar stor oro i västvärlden. Trots internationella avtal (JCPOA) som syftar till att begränsa programmet för fredliga ändamål, har avancerade centrifuger installerats, och IAEA har begränsad tillgång till att inspektera anläggningarna.

Anrikningsnivåer: Iran har producerat uran anrikat till nära 60 %, vilket är en nivå där steget till vapenkvalitet (\(>90\) %) är kort.
Infrastruktur: Avancerade centrifuger (IR-2m, IR-4, IR-6) är installerade vid anläggningarna i Natanz och Fordow, vilket ökar kapaciteten avsevärt.
Historik: Iran har en lång historia av hemlig kärnforskning.
Nuläge: Även om Iran hävdar att programmet är fredligt, varnar västanalytiker för att de har förmågan att utveckla kärnvapen inom några månader om de fattar det beslutet.
Citera
2026-05-09, 18:05
  #215
Medlem
KELLAKEBABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Iran har inget känt kärnvapen, men landet har anrikat uran till nivåer nära vapenkvalitet och besitter teknisk infrastruktur för att snabbt kunna producera ett, vilket skapar stor oro i västvärlden. Trots internationella avtal (JCPOA) som syftar till att begränsa programmet för fredliga ändamål, har avancerade centrifuger installerats, och IAEA har begränsad tillgång till att inspektera anläggningarna.

Anrikningsnivåer: Iran har producerat uran anrikat till nära 60 %, vilket är en nivå där steget till vapenkvalitet (\(>90\) %) är kort.
Infrastruktur: Avancerade centrifuger (IR-2m, IR-4, IR-6) är installerade vid anläggningarna i Natanz och Fordow, vilket ökar kapaciteten avsevärt.
Historik: Iran har en lång historia av hemlig kärnforskning.
Nuläge: Även om Iran hävdar att programmet är fredligt, varnar västanalytiker för att de har förmågan att utveckla kärnvapen inom några månader om de fattar det beslutet.
Kanske hade det kunnat ses som mer legitimt om det rådde internationell anarki utan några gemensamma regler. Men att utföra sprängningar, luftangrepp och attentat i ett annat land på grund av rädsla för att landet i framtiden kan få kapacitet att utveckla kärnvapen innebär, enligt många folkrättsexperter, att man har passerat folkrättens gränser för länge sedan.
Men Israel och USA kan ju göra vad de vill så länge ingen riktig stormakt säger ifrån.
Citera
2026-05-09, 18:41
  #216
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KELLAKEBAB
Kanske hade det kunnat ses som mer legitimt om det rådde internationell anarki utan några gemensamma regler. Men att utföra sprängningar, luftangrepp och attentat i ett annat land på grund av rädsla för att landet i framtiden kan få kapacitet att utveckla kärnvapen innebär, enligt många folkrättsexperter, att man har passerat folkrättens gränser för länge sedan.
Men Israel och USA kan ju göra vad de vill så länge ingen riktig stormakt säger ifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=9XsTEPELPXw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in