2026-05-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Har själv varit ensam i vapenkassunen i flera butiker ... Dock har dom varit kameraövervakade...
En handlare var minst sagt virrig, jag hade kunnat stoppa på mig både det ena och andra utan att han hade fattat nåt...
Men han förlorade också tillståndet strax efter pga alzheimers.....

Men det lär säkert stramas åt efter torsbohändelsen...
Antingen att personal måste vara med, eller att vapnen som står framme görs obrukbara..
T.ex genom bortplockade slagstift, patronlägeslås eller dylikt.

Ok, intressant att de litat på kunder genom att låta en kamera sköta närvaron. Jag tänker främst på att vapen är stöldbegärliga snarare än att någon skulle blåsa huvudet av sig.
Citera
2026-05-09, 10:26
Medlem
maxidos avatar
Såg någon notis om att polisen startat utredning om dödsfallet. Men så blir de kanske alltid när någon skjuter sig ”offentligt”.

Finns de ingen informationen ute om vem det kan vara ?
Citera
2026-05-09, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Ok, intressant att de litat på kunder genom att låta en kamera sköta närvaron. Jag tänker främst på att vapen är stöldbegärliga snarare än att någon skulle blåsa huvudet av sig.

Det gäller gevär alltså... dom är ju lite svåra att stoppa i fickan...
Enhandsvapen har alltid varit inlåsta för sig, och visats av personal...
Citera
2026-05-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxido
Såg någon notis om att polisen startat utredning om dödsfallet. Men så blir de kanske alltid när någon skjuter sig ”offentligt”.

Finns de ingen informationen ute om vem det kan vara ?

Dom sätter en brottsrubricering för att kunna utreda...
Citera
2026-05-09, 13:05
Medlem
bomhulls avatar
Ingen som vet vem detta handlar om?? Någon som bor lokalt och har hört något skvaller?
Citera
2026-05-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Det gäller gevär alltså... dom är ju lite svåra att stoppa i fickan...
Enhandsvapen har alltid varit inlåsta för sig, och visats av personal...

Ja, ok, fattar. Som du var inne på är det nog bara att vänta en förändring som försvårar dylika händelser att inträffa.
Citera
2026-05-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino

Det var tur i oturen att personen bara tog väck sig själv nu. Det kommer att ses över för att försöka förhindra att nästa person inte använder butiksvapen till massmord. I vapenbutik eller utanför, efter att ha hotat sig ut, tagit gisslan eller först dödat i butiken. Så där kan det inte fortsätta.
Citera
2026-05-09, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det var tur i oturen att personen bara tog väck sig själv nu. Det kommer att ses över för att försöka förhindra att nästa person inte använder butiksvapen till massmord. I vapenbutik eller utanför, efter att ha hotat sig ut, tagit gisslan eller först dödat i butiken. Så där kan det inte fortsätta.

Är nog inget stort problem. Hur många har ammunition, känd person i kundregistret, blivit fråntagen eget vapen och vill ta livet av sig?
Citera
2026-05-09, 18:37
Medlem
Jqg kom att tänka på det här som hände 2015 i Thailand

Artikeln handlar om Liam Colven, en 21-årig man från Isle of Skye i Skottland som dog på en skjutbana i Phuket, Thailand, i mars 2015. Enligt uppgifter kom han dit med taxi efter att ha bråkat med någon i telefon under resan.

Vittnen berättade att han först sköt flera skott mot en måltavla innan han plötsligt riktade vapnet mot sig själv framför chockad personal. Thailändsk polis behandlade händelsen som ett misstänkt självmord. Händelsen ska även ha fångats på övervakningskamera på skjutbanan.

Efteråt skrev vänner och familj hyllningar till honom på sociala medier och beskrev honom som snäll, inspirerande och omtyckt. Det brittiska utrikesdepartementet bekräftade dödsfallet och uppgav att de hjälpte familjen på plats.

https://www.theguardian.com/uk-news/2015/mar/22/british-man-suicide-thailand-shooting
Citera
2026-05-09, 19:03
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juligenochigen
Jqg kom att tänka på det här som hände 2015 i Thailand

Artikeln handlar om Liam Colven, en 21-årig man från Isle of Skye i Skottland som dog på en skjutbana i Phuket, Thailand, i mars 2015. Enligt uppgifter kom han dit med taxi efter att ha bråkat med någon i telefon under resan.

Vittnen berättade att han först sköt flera skott mot en måltavla innan han plötsligt riktade vapnet mot sig själv framför chockad personal. Thailändsk polis behandlade händelsen som ett misstänkt självmord. Händelsen ska även ha fångats på övervakningskamera på skjutbanan.

Efteråt skrev vänner och familj hyllningar till honom på sociala medier och beskrev honom som snäll, inspirerande och omtyckt. Det brittiska utrikesdepartementet bekräftade dödsfallet och uppgav att de hjälpte familjen på plats.

https://www.theguardian.com/uk-news/2015/mar/22/british-man-suicide-thailand-shooting
Det är väl inte helt unikt. Jag vet att jag har sett en video från en skjutbana där mamman står bakom sitt barn vars tur det är att skjuta, då skjuter hon henom i bakhuvudet, minns inte riktigt vad som hände sen men jag har för mig att hon vände pickan mot sig själv.
Citera
2026-05-09, 21:52
Medlem
Citat:

Låter oerhört komplicerat och långsökt med tanke på hur enkelt det är att köpa ett illigalt automatvapen på den marknaden idag om du skulle vilja utföra massmord, dessutom finns det relativt få sådana dårgökar lyckligtvis.

Att legala vapen används till olagligheter är knappt mätbart då det så sällan inträffar.
Citera
2026-05-10, 03:29
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:

Du har ingen vidare koll på statistiken du inte.. det är kanske 0,001% av alla suicid som är utökade i Sverige och de gånger det är de så brukar det röra sig om familjemedlemmar. Det var inte "tur" att det här inte var ett utökat suicid, det var mer eller mindre en statistisk självklarhet.

Men det är såklart bra om man tänker på hur det ska kunna förhindras i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in