2026-05-08, 22:16
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskuggan
Enligt flera tidningar så hade han med sig ammunition. Bad att få provhålla vapnet i butiken som passade ammunitionen och sköt sig sedan inne i vapenbunkern.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/skot-sig-sjalv-i--vapenbunkern/
Att han hade ammunition med sig visste jag men att han gick in i vapenrummet, laddade och sköt sig där har jag missat.

Då är jag med hur det gick till.

Har trott att det var framför personalen vid disken som han sköt sig. Det är ju för väl att det inte var så.
Citera
2026-05-08, 22:17
Medlem
Citat:
Enligt flera tidningar så hade han med sig ammunition. Bad att få provhålla vapnet i butiken som passade ammunitionen och sköt sig sedan inne i vapenbunkern.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/skot-sig-sjalv-i--vapenbunkern/
Då är det här som det kommer att stramas åt. Om inte annat så köper man nog först ett vapen och därefter ammunitionen. Det där var verkligen en röd flagg så här i efterhand.
Citera
2026-05-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsunspect
Var står det att han bad att få prova ett vapen?

Det är inte så att man behöver be dem ta fram vapnen.
De står uppställda i ställ. Ser du något du gillar är det bara klämma och känna.
Så han har troligen inte bett om att få prova ett vapen, utan tog ett vapen, ladda det och ja resten vet vi ju.

Från Borås Tidning
"Vapnet tillhör butiken, men ammunitionen hade mannen smugglat med sig in på egen hand.

Anders Toresson, ägare till Torsbo handels, bekräftar att mannen hade handlat på Torsbo handels tidigare och fanns i deras kundregistrer."

Då han var kund sedan tidigare, så var han eller har varit vapenägare.
Varför han valde att ta sig dit och avsluta sitt liv, kan bara han själv veta.
Kanske har han blivit av med vapnen, men kunnat behålla ammunition.
Senast redigerad av Spoil3r 2026-05-08 kl. 22:25.
Citera
2026-05-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsunspect
Var står det att han bad att få prova ett vapen?

Jag vet inte om det var exakt så jag läst, men enligt Expressens reportage som jag länkade till tidigare står det iaf såhär:

"En man gick in i butiken och fortsatte in till vapenrummet, som butiken kallar för vapenbunkern.

Där laddade han ett av butikens vapen med medhavd ammunition och sköt sig själv till döds, rapporterar UT. "

Jag har ingen aning om det är hockeyspelaren, så det ska jag verkligen lämna osagt. punkt. Men oerhört tragiskt är det oavsett vem det än är!
Citera
2026-05-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoil3r
Det är inte så att man behöver be dem ta fram vapnen.
De står uppställda i ställ. Ser du något du gillar är det bara klämma och känna.
Så han har troligen inte bett om att få prova ett vapen, utan tog ett vapen, ladda det och ja resten vet vi ju.

Det var inte jag som skrev det. Jag frågade var det stog, eftersom jag varit på Torsbo och där tog man bara en bössa och provade. Man behöver inte fråga, även om jag själv brukar göra det av ren artighet.

Många korkade spekulationer i tråden från folk som varken vet hur vapenköp går till eller förstår hur stor kasunen på Torsbo är.

Citat:
Jag vet inte om det var exakt så jag läst, men enligt Expressens reportage som jag länkade till tidigare står det iaf såhär:

"En man gick in i butiken och fortsatte in till vapenrummet, som butiken kallar för vapenbunkern.

Där laddade han ett av butikens vapen med medhavd ammunition och sköt sig själv till döds, rapporterar UT. "

Som sagt... skriv inte att han "bad att få provhålla" då. Sannolikheten för det är minimal eftersom det inte behövs.
Senast redigerad av Badkarsunspect 2026-05-08 kl. 22:45.
Citera
2026-05-09, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Detta verkar ju helt skruvat!
En person går alltså in i en butik och skjuter (?) sig själv?

Många jägare är ju lite skruvade så..
Citera
2026-05-09, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar79
Tänkte samma tanke

Polis?
Citera
2026-05-09, 01:09
Medlem
Märklig händelse. Om han hade ammunition så var han alltså jägare? Av vilken annan anledning (utom tjänstevapen) har man vapen hemma? Står att han var tidigare kund.

Varför tror några att det är hockeyspelaren?
Citera
2026-05-09, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattgroda
Märklig händelse. Om han hade ammunition så var han alltså jägare? Av vilken annan anledning (utom tjänstevapen) har man vapen hemma? Står att han var tidigare kund.

Läste någonstans att han arbetade som polis efter att han avslutat hockeykarriären.
Citera
2026-05-09, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Det skrivs om en polispersonal , kan detta vara samma ?
https://www.ut.se/nyheter/polis-infor-ratta-forlorar-jobbet-om-han-doms-for-avsiktligt-brott/

Kan han ha dömts till fängelse och förlorat sin arbetsplats?

Det ligger rätt nära till hands att den artikeln hänger samman med den här händelsen. Blivit fråntagen sitt tjänstevapen och åkte därför till vapenaffären. Tragiskt.
Citera
2026-05-09, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det ligger rätt nära till hands att den artikeln hänger samman med den här händelsen. Blivit fråntagen sitt tjänstevapen och åkte därför till vapenaffären. Tragiskt.

Mannen fanns med i kundregistret så jag tippar på att han var jägare eller tävlingsskytt. Sen kan han ju blivit av med sina bössor av någon anledning.
Citera
2026-05-09, 06:50
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattgroda

Sportskytte är en vanlig företeelse också.
Nyheten om hockeyspelarens plötsliga död matchar händelsen.

Jag har varit i ganska många vapenkasuner och för det mest varit ensam i dem.
Som andra skriver vill man känna hur slutstycket löper, det och balansen i bössan tillsammans med anläggningen mot kinden är det viktigaste för mig.

Vill människor verkligen ta livet av sig är det svårt att hindra dem, en annan otäck situation är ju de självmord som skett på skjutbanor, det finns till och med några på film.
Då har de ändå en instruktör bredvid sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in