Vet inte om tråden passar här eller någon annanstans men jag hittar inget bättre forum just nu. Mod får gärna flytta till lämpligt ställe. Hursomhelst, jag tror inte att den moderna smartphone människan kan titta på en två-timmar lång film eller för den delen en hel fotbollsmatch inklusive halvtidspausen utan att titta på sin mobil. Eller kan vissa det kanske? Notera att jag inte pratar om möten och annat där man måste vara utan smartphone utan om ens lediga tid.
Så om jag inte är utomhus är min telefon på laddning i ett av rummen i hemmet. Ingen annanstans. Den får vara på, men det ska vara en aktiv handling att ta upp den
Jodå det går bara man vill, fast i halvtid kan det bli en liten titt. Kollar mycket NHL och där ser man ofta hur personer i publiken sitter och stirrar på sina mobiler. Vafan liksom.
Blir mest film här hemma och då gör jag ett aktivt val att titta på film. Jag tittar inte bara för att jag är uttråkad för stunden.
Jag lägger mobilen på laddning eller en bit bort. Av med ljudet.
Skulle något viktigt vara på gång i mitt liv under filmens gång så kanske jag tittar till den. Är det en seg/dålig film kan jag ibland pausa och titta till mobilen. Detta är dock undantag. Generellt sett tittar jag inte på mobilen förrän filmen är över.
Har folk verkligen så viktiga liv att saker inte kan vänta 1-3 timmar?
Jag kollar aldrig mobilen om jag kollar på film, såvida det inte är på en reklamkanal, då brukar jag kolla mobilen under reklamen. Inte för att jag måste kolla mobilen men för att slippa se reklamen.