Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Intressant sammanställning. En ytterligare likhet är att bägge var sexköpare, vilket osökt får mig att tänka på det du tidigare har skrivit om beträffande kontakten mellan kunderna på Malmskillnadsgatan.
Gällande toalettväskan på Eugeniavägen hade man verkligen önskat en mer ingående beskrivning. En lite iögonfallande detalj är att da Costa, förutom de italienska skorna och övriga toalettartiklar som vi diskuterat, även tycks ha köpt en pastellfärgad, randig necessär av märket Nässjöholm i samband med sin shoppingtur. Se s. 52 ff i box K37503-00_del2.
Visserligen återfanns en necessär med toalettartiklar i da Costas förvaringsskåp, men det är oklart om det är densamma som den vars varuetikett hittades. I vilket fall är det värt att begrunda att föremål som liknar de da Costa köpte strax före sin död och kan antas ha haft med sig eller på sig senare hittades på FP2 respektive "FP4". Inget av dessa föremål var särskilt väl dolda, och i mina ögon förefaller det vara samma slags desperata eller oöverlagda beteende att "gömma" saker bakom ett skjul eller en byggfutt.
Ja det var en likhet jag glömde nämna - Vinof och Fahlström var båda sexköpare. Bilburna sexköpare.
Att Lokstallsgatan och Eugeniavägen 25 hade överlappande klientel, missade nog utredarna, pga bristen på samordning mellan olika förhör och dokument. Flera missbrukare, kriminella och prostituerade som besökte den ena adressen, besökte också den andra. Så måste det ha varit.
Eftersom Vinof och hans polare huserade på Eugeniavägen i 2-3 år och Fahlström huserade på Lokstallsgatan i minst 3 år, var det oundvikligt att adresserna delade klientel.
Dessutom var det raka spåret mellan Lokstallsgatan och Eugeniavägen 25. Antingen körde man Torsgatan (mot Solnabron där en person kunde hoppa av och gå resten av vägen) eller S:t Eriksgatan, om man ville ta sig från Lokstallsgatan till Eugeniavägen 25. Fågelvägen var det 1.2 km mellan E-vägen 25 och Lokstallsgatan 6.
Det skulle vara oerhört intressant att se telefonlistorna från sommaren 1984. Jag undrar hur många gånger folk ringde mellan Lokstallsgatan 6 och Eugeniavägen 25. Jag undrar också hur många personer som vanemässigt besökte båda adresserna ... var det 5 pers? 10? 20? 50?
Gud vet ...