2026-05-09, 02:18
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Sverige i ett nötskal. Det är så nära att jag flyttar härifrån snart - på riktigt.
Dessutom är det du som får eller plockar pant som ska skatta. Dvs de som redan ligger ned.
Ja, det är ett dårhus vi lever i... när ska folk inse det?
Citera
2026-05-09, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Ja, det är ett dårhus vi lever i... när ska folk inse det?

Skillnad på folk och får förstås, men ja -ett dårhus av rang är det minsann.
Citera
2026-05-09, 02:45
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
https://foretagande.se/plockat-pant-da-ska-du-betala-skatt

Tycker det är lite märkligt att man klassar detta som inkomst om jag pantar någon annans burk.
Visst det är osannolikt att de lägger resurser på de, men det betyder ändå att om de man har sett i media innan som har samlat in en insats till bil eller lägenhet egentligen har obeskattad inkomst enligt skatteverket.

Någon annan har ju redan betalat för panten... Om jag hittar 2kr på gatan kan det väll knappast ses som inkomst eller hur ser man på de? Ska man behöva ha gåvopapper om man får pantburkar?

Det där bör ju bara gälla om du plockar pant för över 50 000 kr/år.
Som du säger låter det totalt orimligt! Är det bara ett förslag att göra det skattat eller?
Citera
2026-05-09, 02:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Sverige i ett nötskal. Det är så nära att jag flyttar härifrån snart - på riktigt.
Dessutom är det du som får eller plockar pant som ska skatta. Dvs de som redan ligger ned.

Plus att den som en gång köpt läsken/drycken redan en gång betalat moms (skatt) på den.
Det blir alltså dubbel l beskattning! Sverige är fantastiskt.
Citera
2026-05-09, 03:18
Medlem
Rent spontant så är det rimligt, iaf om det sker i former som liknar sysselsättning. Varför skulle de vara skattebefriade när alla andra former av intäkter beskattas? Om du plockar svamp och bär finns strikta regler att du ska betala skatt på inkomster, speciellt om det sker i vinstsyfte. Samlar du pant är det nästan alltid i vinstsyfte.
Citera
2026-05-09, 04:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Rent spontant så är det rimligt, iaf om det sker i former som liknar sysselsättning. Varför skulle de vara skattebefriade när alla andra former av intäkter beskattas? Om du plockar svamp och bär finns strikta regler att du ska betala skatt på inkomster, speciellt om det sker i vinstsyfte. Samlar du pant är det nästan alltid i vinstsyfte.

Du pratar om vinster och intäkter. Hur skulle du någonsin kunna vara fallet med pantkvitton, där du bara får handla för beloppet i affären där du pantat?

Det är inte så att du kan plocka ut tiotusentals kronor i kapitalvinster. Du får ta varor för motsatt belopp. Bara. Så är det väl överallt sen länge.

Svamp och bär, det är inte en plock-kostnad utan en skatt på förtjänst av plock.

Skatteverket:
Du får sälja bär, svamp och kottar som du själv plockat för upp till 12 500 kronor under ett inkomstår utan att betala skatt. Om du tjänar mer än 12 500 kronor är det enbart den del som överstiger summan som är skattepliktig, och du får avdrag för utgifter (t.ex. resor) [...]
Citera
2026-05-09, 04:20
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:

Tror du att andra länders skatteregler är på något sätt enklare och rimligare än de svenska?
Citera
2026-05-09, 05:20
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du pratar om vinster och intäkter. Hur skulle du någonsin kunna vara fallet med pantkvitton, där du bara får handla för beloppet i affären där du pantat?

Det är inte så att du kan plocka ut tiotusentals kronor i kapitalvinster. Du får ta varor för motsatt belopp. Bara. Så är det väl överallt sen länge

Du får omsätta pantkvittot till kontanter om du vill.
Citera
2026-05-09, 05:26
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
https://foretagande.se/plockat-pant-da-ska-du-betala-skatt

Tycker det är lite märkligt att man klassar detta som inkomst om jag pantar någon annans burk.

Nähe?

Du har inte mött farbror staten.
Citera
2026-05-09, 05:56
Medlem
Skatta på pantburkar? Sparka inte på dom som redan ligger ner. 😬
Citera
2026-05-09, 06:17
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Fan vad sjukt å småsint. Men inget förvånar mig längre.
Citera
2026-05-09, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Jag betalade en krona mer i skatt en gång bara för skojs skull, fick aldrig tillbaks den och hörde inget om det...

Jaha, då är det dags att anmäla lite zigenare för skatteflykt då, lär ju vara fängelse för hela bunten.
Det man betalat för mycket blir bara ett plussaldo på ditt skattekonto. Så nästa år har du det tillgodo. Det trillar bara ut om det är med än 100 kr har jag för mig, på samma sätt som att du kan avvakta med att betala skatteskulder på mindre än 100 kronor. Det är fortfarande en skuld som ska betalas och som genererar skuldränta, men de lägger inga administrativa resurser på att pressa fram det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in