2026-05-08, 21:13
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Du plockar upp en tom burk i skogen, pantar den och känner dig både lite rikare – men kanske framför allt som en miljöhjälte.
Men enligt Skatteverket är du också skattskyldig.

– Det enkla och raka svaret är ja, det ska man göra, säger Johan Schauman på Skatteverket till SR.

Det gäller alltså inte dina egna burkar som du redan betalat pant för. Men så fort du börjar plocka andras skräp och lämnar in det, räknas pengarna som en inkomst.

Och till skillnad från bär och svamp, där du får tjäna upp till 12 000 kronor skattefritt, finns ingen sådan gräns för pant.

Så ja – varje krona du får in från upphittade burkar ska beskattas.

https://foretagande.se/plockat-pant-da-ska-du-betala-skatt

Tycker det är lite märkligt att man klassar detta som inkomst om jag pantar någon annans burk.
Visst det är osannolikt att de lägger resurser på de, men det betyder ändå att om de man har sett i media innan som har samlat in en insats till bil eller lägenhet egentligen har obeskattad inkomst enligt skatteverket.

Någon annan har ju redan betalat för panten... Om jag hittar 2kr på gatan kan det väll knappast ses som inkomst eller hur ser man på de? Ska man behöva ha gåvopapper om man får pantburkar?
Citera
2026-05-08, 21:53
Medlem
Snicksnackarens avatar
Jag ska banne mig ta upp 100 kr pant i deklarationen nästa år
Citera
2026-05-08, 21:59
Medlem
jcockers avatar
Nu blev jag lite nervös. Det händer att jag ger pantburkar till dom som samlar dom.

Skulle jag ha betalat arbetsgivaravgift??
Citera
2026-05-08, 22:03
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snicksnackaren
Jag ska banne mig ta upp 100 kr pant i deklarationen nästa år

Ta upp 1 krona istället, mycket roligare
Citera
2026-05-08, 22:12
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
https://foretagande.se/plockat-pant-da-ska-du-betala-skatt

Tycker det är lite märkligt att man klassar detta som inkomst om jag pantar någon annans burk.
Visst det är osannolikt att de lägger resurser på de, men det betyder ändå att om de man har sett i media innan som har samlat in en insats till bil eller lägenhet egentligen har obeskattad inkomst enligt skatteverket.

Någon annan har ju redan betalat för panten... Om jag hittar 2kr på gatan kan det väll knappast ses som inkomst eller hur ser man på de? Ska man behöva ha gåvopapper om man får pantburkar?
Hur många av dessa trådar ska startas? Räcker med en jävla tråd håll dig till den
Citera
2026-05-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Nu blev jag lite nervös. Det händer att jag ger pantburkar till dom som samlar dom.

Skulle jag ha betalat arbetsgivaravgift??
Det låter rimligt
Citera
2026-05-08, 22:58
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Det låter rimligt
Fan också. Jag har nog med problem.
Citera
2026-05-08, 23:53
Medlem
auruns avatar
Sverige i ett nötskal. Det är så nära att jag flyttar härifrån snart - på riktigt.
Dessutom är det du som får eller plockar pant som ska skatta. Dvs de som redan ligger ned.
Citera
2026-05-09, 00:30
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Hur många av dessa trådar ska startas? Räcker med en jävla tråd håll dig till den

Länka gärna då, för jag hittar inte en enda om just denna artikel eller ämne.
Citera
2026-05-09, 00:43
Medlem
Det tycker jag är rakt av dåligt. Sett så mycket trevligt folk plocka pant numera. Jag är själv ett barn av Håll Sverige rent och ser fram emot när pant erhålles för insamlade snusportioner. Det är ju världens bästa tankegång, att rensa skräp mot betalning.
Citera
2026-05-09, 02:00
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Ta upp 1 krona istället, mycket roligare

Jag betalade en krona mer i skatt en gång bara för skojs skull, fick aldrig tillbaks den och hörde inget om det...

Jaha, då är det dags att anmäla lite zigenare för skatteflykt då, lär ju vara fängelse för hela bunten.
Citera
2026-05-09, 02:14
Medlem
FuckSwedens avatar
Regeringen är desperat och behöver mer pengar att skicka till Ukraina!!!

På vilket sätt har de tänkt att kontrollera att det är dina burkar du pantar och ingen annans? Ska man spara kvitton från sina inköp i 10 år? Trams.
Senast redigerad av FuckSweden 2026-05-09 kl. 02:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in