2026-05-08, 21:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Såg idag en tjej med svarta höga kängor, barbent samt svart kort kjol. Tänkte inte så mycket mer på det än att det är ett nytt mode men att kängorna såg tunga ut att gå i och att det blir varmt om fötterna.
Så där såg alt-tjejer ut för 25 år sen också. Och 25 år innan det med. Så verkligen nytt.
Citera
2026-05-08, 21:58
Medlem
Vad för märke pratar du om?
Citera
2026-05-09, 02:49
Avslutad
Men lol.

Vad är "skinheadskängor"?

Det fanns Doc Martens innan de blev en modekänga och det fanns Getta Grip och de var 8 håls normalt.

Allt annat är poser aka punk. Som gammal gothare vet man sånt eftersom alla gick på samma spelningar.

Trevligt folk, skinheads btw.
Citera
2026-05-09, 02:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Så där såg alt-tjejer ut för 25 år sen också. Och 25 år innan det med. Så verkligen nytt.

För 40 år sen med.
Citera
2026-05-09, 02:55
Medlem
Har nog, mig veterligen, aldrig någonsin sett en kvinna med åtdragna killers eller dylikt på klövarna
Citera
2026-05-09, 03:59
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShakespeareHimself
För 40 år sen med.
Du tror att ett mode som fanns för 50 år sedan fanns för 40 också? Vilken högoddsare.
Citera
2026-05-09, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Har en kommunist i mitt hus född på sent 1980-tal klädd i grön bomber. Det är postmoderna tider då gamla klädkoder inte gäller...

Han låter fly
Citera
2026-05-09, 08:29
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShakespeareHimself
Men lol.

Vad är "skinheadskängor"?

Det fanns Doc Martens innan de blev en modekänga och det fanns Getta Grip och de var 8 håls normalt.

Allt annat är poser aka punk. Som gammal gothare vet man sånt eftersom alla gick på samma spelningar.

Trevligt folk, skinheads btw.
Allt svart som går över anklarna typ.
Brandit, MFH och Knightsbrigade är mer icke-konventionella alternativ. "Vi" utanför eder kulturella sfär äro icke lika insatta i frågan.

Det är ju inte så att man ser en rakad jeppe i bomberjacka och tänker "trodde nästan att det var en skinhead men det där är ju inga docs".
Citera
2026-05-09, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Allt svart som går över anklarna typ.
Brandit, MFH och Knightsbrigade är mer icke-konventionella alternativ. "Vi" utanför eder kulturella sfär äro icke lika insatta i frågan.

Det är ju inte så att man ser en rakad jeppe i bomberjacka och tänker "trodde nästan att det var en skinhead men det där är ju inga docs".

Alla de subkulturerna importerades från England och märkesfetishismen var som vanligt extrem i Stockholm.

Fred Perry, Alpha Industries osv.

Jag var ingen j-vla bula, jag var depprockare. Som natt och dag.

Fields of the Nephilim. The Cure.

Herregud.

J-vla posers. Alltid j-vla posers som förstör scenen.
Citera
2026-05-09, 09:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Du tror att ett mode som fanns för 50 år sedan fanns för 40 också? Vilken högoddsare.

Jo fast sen Doc Martens fick sin AirWear flärp så gick det från att vara en skinheadkänga till att vara en selloutkänga.

Var man på riktigt subkulturell var det givetvis Getta Grip som var de riktiga kängkängorna.
Citera
2026-05-09, 09:40
Medlem
Både docs och alpha industries är väl nästan trendigt nu för tiden rent av. Tiderna förändras. 😅
Citera
2026-05-09, 10:20
Medlem
Inget jag lagt märke till. Kängor är vanligt bland allt möjligt folk. Kvinnor som kör hela skinhead-paketet existerar knappt alls idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in