2026-05-08, 23:02
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Som rubriken? Hur fördelas elstöd för andra hands kontrakt och el via hyresavin ?

Vilka rättigheter har den som betalat?

Givetvis ska det gå till den som äger lägenheten och inte de som snyltar som andrahandshyresgäster.
Ett av bolagen jag konsultar åt slängde ut ett gäng andrahandsnyltare nyligen. Jag fick blocka/stänga av ett gäng konton till andrahandsnyltare som hade tillgång till en bostadsportal som bara den som äger lägenheten ska ha tillgång till. Tydligen många som hyr ut i andrahand utan att ha tillåtelse till det.
Citera
2026-05-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
För att staten inte ger ut pengar för inget, utan är intresserade av förbrukningsdatat från elnätsföretagen.

Brf:er och hyresvärdar går inte att koppla till enskilda personer. Det förbrukningsdatat är inte lika intressant, inte värt att betala för.

Gissa att det snart, inom något år, blir offentligt hur man tänkt sig att gräva/"datamina" i alla data Försäkringskassan får in (och sparar förstås).

Hade regeringen begärt in alla abonnenters förbrukningsdata hade de stött på stora juridiska problem. Nu kan de frama det hela som ett stöd och för en förhållandevis ändå billig penning få in en massa matnyttiga data. Det går inte att neka elnätsbolaget att lämna ut ens förbrukningsdata...

Hm inte tänkt på det. Så du menar att detta är ett sätt för dem att få info om hushållen?

Det är ju oavsett ett hål att många inte lär få elstöd, tex de som hyr villor i andra hand.
Citera
2026-05-08, 23:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
För att staten inte ger ut pengar för inget, utan är intresserade av förbrukningsdatat från elnätsföretagen.

Brf:er och hyresvärdar går inte att koppla till enskilda personer. Det förbrukningsdatat är inte lika intressant, inte värt att betala för.

Gissa att det snart, inom något år, blir offentligt hur man tänkt sig att gräva/"datamina" i alla data Försäkringskassan får in (och sparar förstås).

Hade regeringen begärt in alla abonnenters förbrukningsdata hade de stött på stora juridiska problem. Nu kan de frama det hela som ett stöd och för en förhållandevis ändå billig penning få in en massa matnyttiga data. Det går inte att neka elnätsbolaget att lämna ut ens förbrukningsdata...

Har hyresfastigheter. Varje hyresgäst har sina avtal till elleverantören. Så jag/mina bolag behöver inte bry oss. Hyresgästerna får sina pengar av FK utan min inblandning.
Citera
2026-05-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Givetvis ska det gå till den som äger lägenheten och inte de som snyltar som andrahandshyresgäster.
Ett av bolagen jag konsultar åt slängde ut ett gäng andrahandsnyltare nyligen. Jag fick blocka/stänga av ett gäng konton till andrahandsnyltare som hade tillgång till en bostadsportal som bara den som äger lägenheten ska ha tillgång till. Tydligen många som hyr ut i andrahand utan att ha tillåtelse till det.

Men många har idag också hyran och el i samma avi. Jag menar vanligt folk som hyr och bor i andra hands lägenheter tex och betalar el och hyra i höga belopp.

Jag menar inte folk som bor i falska andrahandskontrakt.
Citera
2026-05-08, 23:06
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Hm inte tänkt på det. Så du menar att detta är ett sätt för dem att få info om hushållen?
Mitt konspirationstänkande enbart. Konsekvenstänkande kan man också kalla det. Följa pilens riktning.

Det brukar stämma. Tyvärr.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-05-08 kl. 23:11.
Citera
2026-05-08, 23:08
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har hyresfastigheter. Varje hyresgäst har sina avtal till elleverantören. Så jag/mina bolag behöver inte bry oss. Hyresgästerna får sina pengar av FK utan min inblandning.
Ja, men jag höll bara öppet för att det kan finnas hyreslägenheter med el inkluderat i hyran. Det finns.
Citera
2026-05-08, 23:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Det är ju oavsett ett hål att många inte lär få elstöd, tex de som hyr villor i andra hand.

Det fetade:
Som jag sa tidigare i tråden:
Andrahandsgäster får ta detta med sin hyresvärd. Så kan de kan få kompensation den vägen.
Citera
2026-05-08, 23:16
Medlem
Citat:
Mitt konspirationstänkande enbart. Konsekvenstänkande kan man också kalla det. Följa pilens riktning.

Det brukar stämma. Tyvärr.

Menar du att regeringen annars inte hade fått tillgång till den infon ?
Citera
2026-05-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det fetade:
Som jag sa tidigare i tråden:
Andrahandsgäster får ta detta med sin hyresvärd. Så kan de kan få kompensation den vägen.

Ja men dessa kan ju bara neka ? De har ju ingen juridisk skyldighet?
Citera
2026-05-08, 23:19
Medlem
Citat:
Ja men? Alltså hur ska vi som betalat få pengarna ? Det är ju isåfall de som vi betalar till som får pengarna?

Det är ju ett hål i systemet? Jag fattar grejen men varför ska inte de som faktiskt betalar få elstödet?
Lite korkad?
stödet är allts 2-3000kr för folk i villa med elkostnad på drygt 30000kr! Vad tror du att du skulle få för en simpel HR??? 10KR kanske...
Citera
2026-05-08, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Lite korkad?
stödet är allts 2-3000kr för folk i villa med elkostnad på drygt 30000kr! Vad tror du att du skulle få för en simpel HR??? 10KR kanske...

Finns ju ganska stora hyresrätter. Men ja det är ytterst lite pengar, och inte som det förra elstödet.
Citera
2026-05-08, 23:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja men dessa kan ju bara neka ? De har ju ingen juridisk skyldighet?

Det vet jag vet ingenting om. Det finns väl ett kontrakt mellan hyresvärd och kund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in