2026-05-09, 22:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
De flesta hyresrätter är inte alls ägda av kommunen. Sluta snacka skit. Och vi betalar troligen mer kostnader än en villa ägare, skillnaden är bara att ni haft kapital.

Om man bor på hotell så kostar det multum.
Hyresrätter är inte hotell, men liknade:

En hyresgäst får "allt serverat", bara att ringa fastighetsskötaren så kommer han/hon och fixar det på momangen.

En villaägare får fixa allt själver;
Fastighetsskatt som ska betalas, villaförsäkring, vägavgifter, samfällighetsavgifter, vatten, el, internet, byta kylskåp/spis/diskmaskin/tvättmaskin/ventilation. Byta dörrar och fönster, måla huset, klippa gräset, skotta snö. (Har jag glömt något?)
DET KOSTAR ATT BO I VILLA, men det är billigare än att hyra i det långa loppet.

En hyresgäst slipper allt, bara hon eller han betalar sin hyra i tid.
-Det är därför jag pratade om att man som hyresgäst är näsan som en hotellgäst.

OK: Nästan alla hyresgäster kommer att få tillbaka på elen jan-feb, men det rör sig om några hundra kronor totalt, kanske 200. (Räcker till några öl på bolaget typ, men inte till en back)
Citera
2026-05-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
I Göteborg så kostar en sprillans ny hyresrätt typ 15.000:- per månad, en trea.
Då tillkommer vatten och el.

Alla lägenheter kostar så som inte ligger i slummen. Fast det vet nog ingen villaägare…

Lycka till få lägenheter för 5000 idag…
Citera
2026-05-09, 22:33
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Det är snarare du som verkar gråta här. Alla som betalar elen borde på elstödet oavsett om det är 100 eller 5000.

Om du hyr ut din lägenhet till din syster och hon betalar elen till dig, ska hon eller du få elstödet ?

100 lappar gör oavsett ingen skillnad för mig.
Nej jag bryr mig inte. Fick rejäl slant från förra elstödet. Idag är det ett stort skämt det sk elstödet.
Citera
2026-05-09, 22:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Alla lägenheter kostar så som inte ligger i slummen. Fast det vet nog ingen villaägare…

Lycka till få lägenheter för 5000 idag…

Jag har fastighetsbolag i Göteborg som är synnerligen välskött. Inte i miljonprogramsområden.
Flera hus, fakturerar samma som kommunen.

En stor etta med kök ligger på runt 7000. Ink. "allt" förutom el och vatten. Värme ingår, runt 22 grader.
Citera
2026-05-10, 16:19
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Nej jag bor i hyresrätt men el men betalar el och och vatten varm och kallvatten i hyran, denna månaden på totalt 4000kr.

Bara privatpersoner får bidrag. Din hyresvärd får alltså knappast något bidrag. Så diskussionen i sig är onödig.
Citera
2026-05-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Bara privatpersoner får bidrag. Din hyresvärd får alltså knappast något bidrag. Så diskussionen i sig är onödig.

Hyresvärden får det om hyran och elen ligger ihop.
Citera
2026-05-12, 19:04
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Mitt konspirationstänkande enbart. Konsekvenstänkande kan man också kalla det. Följa pilens riktning.

Det brukar stämma. Tyvärr.
Syftet är det gamla vanliga, vinna nästa val. En metod som brukar löna sig är att kräka ner bidrag rakt ner i halsen på medelklassen. Gynnas sks de med stora villor. Att man samtidigt får dem att hata bidragstagare är stark komik.
Citera
2026-05-12, 19:18
Medlem
Fast vad många lite äldre hyrsehus och brf föreningar har är såkallad enpunktsmätning av el, dvs man har bara ett elabonnemang som ex Brf föreningen betalar o lägenhetsinehavaren betalar bara själva el förbrukingen man ser via en egen mätare till varje lägenhet. detta är det absolut bästa system man han ha, o alla boende delar på ett enda abonnemang istället för alla betala var sitt.

sjäv betalar jag bara 267kr/månad för el till en 3:a, detta är lågt för man slipper abonnemang o bara betalar vad man förbrukar. genom detta kan man alltså inte få elstöd utöver, just för man inte betala nätavgifter osv,det gör föreningen.
Citera
2026-05-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Citat:
Möjligtvis var det så i förra vändan (har något minne av det) men i den här vändan är det bara privatpersoner som stod på ett elabonnemang 2026-02-28 som får stödet. Så hyresvärden får inte stödet, såvida man inte har en privatperson som hyresvärd. Om du tror/vet något annat får du gärna tala om var du fått det ifrån.

Citat:
Energistöd missgynnar boende i hyresrätt

Vid dagens pressträff var energi- och näringsminister Ebba Busch tydlig med att stödet inte ska ges till företag. Det innebär i praktiken att bostadsbolag inte omfattas – och därmed kommer hyresgästers boende inte få stöd för kraftigt ökande el- och gaskostnader.

Organisationerna(*) understryker att även boende i hyresrätt betalar för uppvärmning och energi. Skillnaden är att kostnaderna i de flesta fall inte syns direkt på en egen faktura, utan ingår i hyran. När el- och gaspriserna stiger påverkar det därför även hyresgäster. Om bostadsbolag inte omfattas av stöd innebär det i praktiken att de ökade kostnaderna måste hanteras på andra sätt – antingen genom hyreshöjningar eller genom att nödvändigt underhåll och investeringar skjuts på framtiden.

(*) Sveriges Allmännytta, Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen

https://via.tt.se/pressmeddelande/4299981/energistod-missgynnar-boende-i-hyresratt?publisherId=3235805&lang=sv

Citat:
Busch orubblig: Inget elstöd till dem med el i hyran

Regeringen håller fast vid att boende i bostadsrätt och hyresrätt med gemensam elräkning inte får del av det kommande elstödet.

– Det är inte görbart, säger energi- och näringsminister Ebba Busch (KD).

Med görbart syftar hon på, enligt henne, den tid och det myckna räknande som skulle krävas för att dela upp elen och stödet för vart och ett av de hushåll som finns i bostadsrättsföreningar eller hyreshus där föreningen eller värden inkluderat elen i avgiften eller hyran.

På frågan om inte bostadsrättsföreningen eller hyresvärden skulle kunna få i uppdrag att räkna ut det själva, svarar Busch:

– Vi har inte bedömt det som realistiskt.

Boende i lägenheter där elen inte är en del av hyran kommer, enligt regeringen, få mellan 100 och drygt 200 kronor i stöd i juni.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/wr3Edd/busch-orubblig-inget-elstod-till-dem-med-el-i-hyran
Citera
2026-05-12, 22:54
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Återigen, företag får inte elbidraget...
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in