Citat:
Ursprungligen postat av
JohanSverkersson
Vad är det med sossarna du tycker är så bra?
Så här är det, SD har väldigt länge varit ett högerparti. Jag menar inte bara att de regerar tillsammans, utan det började långt innan det. Det var väl 2016 som Åkesson sa att han ville styra med KD och M, eftersom det var dessa partier han hade mest gemensamt med. Och de flesta SD'are räknar sig som höger, inklusive jag själv. SD-kanalen Riks har ständigt med politiker från M och KD, senast igår var det Lidingös moderate borgmästare Daniel Källenfors, han är ju ständigt gäst på Riks. Många SD-politiker kommer direkt från moderaterna, inklusive Åkesson själv som var med i MUF innan han gick med i SD 1994. Den första i riskdagen som gick över till SD innan SD ens satt i riksdagen var Sten Andersson från Moderaterna (död 2010). Du har SD-tjejer på Tiktok som säger att de bara vill ha killar som är höger, med höger menar de antagligen SD, M, KD och MED (och Afs?). Alla nationalistpartier i Europa är väl högerpartier, utom tyska BSW och vårt nya Örebropartiet. I Danmark var det - precis som hos oss - de borgerliga som började samarbeta med Dansk Folkeparti och stramade åt invandringen, sedan kom sossarna många år efteråt och gjorde samma sak.
Det där stämmer inte, väljarna anser att SD är ett högerparti. Jag röstade första gången på SD 2002. SD var noga med att inte placera sig varken till höger eller vänster då och ansett sig vara ett mittenparti, vilket dom gör än idag.
Personligen anser jag att Moderaterna är mer höger än SD. Jag är en gammal sosse och röstade på dom när Göran Persson hade varit med och lotsat Sverige ur krisen på 90-talet och stabilserade ekonomin. Dagens Socialdemokrater har jag tyvärr inte så mycket till överst för. Dock gillar jag Jan-Emanuel och anser att han har många bra poänger ang nuvarande Socialdemokrati.
Dock så var det Moderaterna som började med att sträcka ut en hand till SD. Hade Sossarna gjort det först så hade SD samarbetat med dom för Jimmy var tydlig med att SD är beredda att samarbeta med alla.
Sen allt med riks osv med vem dom bjuder in är inte så konstigt, hade SD samarbetat med Sossarna så hade det varit dom som gästade.
Detta sa Jimmy Åkesson själv i en intervju i Göteborgs-posten som publicerades idag 8 maj 2026.
"Jimmie Åkesson menar att avståndet till Socialdemokraterna är lika kort som till Moderaterna när det handlar om ideologi. Han säger att enskilda S-politiker har sökt kontakt, men att Magdalena Andersson sätter stopp för ett bredare närmande.
I en intervju med Göteborgs-Posten talar SD-ledaren om hur ett samarbete mellan hans parti och Socialdemokraterna skulle kunna se ut i sak. Tanken ska enligt honom själv tas på allvar.
– Nej, nej, det är absolut inget skämt. Ser man det strikt ideologiskt så är det lika nära egentligen som att samarbeta med Moderaterna. Sen får man ju se det i den aktuella kontexten, säger Jimmie Åkesson till GP.
Han säger att intresset för samtal finns hos vissa socialdemokrater, men att partiledningen håller emot.
– I den aktuella kontexten är det ju inte aktuellt och där hänger det väl mest ihop med Socialdemokraternas totala ovilja att över huvud taget sitta ner med oss och prata, säger han till tidningen."
https://www.gp.se/politik/jimmie-akesson-vi-har-fatt-inviter-fran-socialdemokrater.ff44d054-a9c2-4b27-97dd-1e7ee91f66d8
https://x.com/GoteborgsPosten/status/2052600679521288274