2026-05-08, 04:03
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Om man är bara det minsta tveksam över den representativa demokratins begränsningar bör man allvarligt överväga att rösta på Direktdemokraterna.

Helt enig. Representativ demokrati är något av en fars. Det skulle kännas fint att se flytande demokrati, dvs egentligen sann demokrati (som i folkstyre alltså), ta mark i nästa val.
Citera
2026-05-08, 04:14
Medlem
Merwinnas avatar
Fast den sista ändringen av A-kassan gjorde ju också att fler fick rätt till någon A-kassa överhuvudtaget. Men det pratas det inte om.

Jag tycker att det är rimligt att vi har gått tillbaka till grundtanken med A-kassan, d.v.s. att det ska vara en OMSTÄLLNINGförsäkring. Inte att man ska kunna leva gott på samma nivå som när man hade en viss lön, i flera år på andras bekostnad. Många som har A-kassa intalar sig att det är en "försäkring", men i verkligheten består utbetalningarna bara till en liten del av inbetalningarna, resten är skattepengar. Så OM man ska lägga värderingar i att leva på bidrag överhuvudtaget, så är den som går på A-kassa inte ett dugg finare än den som går på socialbidrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Alla bör rösta på AfS. Annars fortsätter utförsåkningen som innan.

Ja, fast dilemmat är ju att i detta val har de ingen chans att komma över 4-procentsspärren. Så rösten på AfS kan innebära att det blir S+V+Mp (och eventuellt även C) igen, och då är det i princip slut på det här landet. Gränserna kommer att stå på vid gavel igen, inte ens de värsta brottslingarna kommer att skickas ut, flytten av ungdomsbrottslingar från vanliga skolor, familjehem och HVB-hem till ungdomsfängelser kommer att upphöra, fokuset på lärande och kunskap i skolan kommer att ändras tillbaka till att det ska vara en förvaringsplats och att man ska låtsas att alla elever är lika begåvade, o.s.v. o.s.v..
Citera
2026-05-08, 04:19
Medlem
Merwinnas avatar
Det värsta problemet med Kd är dess högst olämpliga partiledare. Glamour-Ebba som jämt är borta från sina små barn, fastän partiet alltid stått för att mammor borde få tillbringa mer tid med sina barn, är helt fel person att leda ett parti som Kd, det borde ledas av någon 50-60-åring med vuxna barn (eller inga barn), och med en stark kristen framtoning. Helst från någon frikyrka hellre än från SvK, med tanke på vad SvK har utvecklats till (något som värderingsmässigt knappast kan skiljas från Ung Vänster...).

Och ja det där med jakten var inte heller trevligt. Jag har själv inga moraliska invändningar mot jakt - om man har det bör man inte äta kött överhuvudtaget - men det är ofeminint och därför särskilt olämpligt för en kvinnlig partiledare för ett parti, som i alla fall traditionellt velat bevara de normala könsrollerna.
Citera
2026-05-08, 04:32
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94

Jag vill åt mer fokus på skydd av djur och natur, satsningar på välfärd och infrastruktur. Detta får jag troligen mer av med ett rödgrönt styre. Men jag vill INTE åt mer invandring, genuspolitik eller mjukare kriminalpolitik.

Med andra ord så står dilemmat mellan S och SD.
Singla slant om inget annat.

SD brukade vara ett vänster-orienterat parti med värdekonservativ fokus. Man saknade det som Socialdemokraterna en gång var under Per-Albin och Tage Erlander, dvs ekonomiskt vänster och socialt konservativa.
SD insåg dock att det finns ingen framtid i detta eftersom inget part på vänster eller ens i mitten vill samarbeta (man är ju nazzzzister) så man valde att bli Moderat-vänligt för att få chansen att kunna bilda regering och vinna folkets förtroende.
För de flesta partier så är invandring Uber Alles, dvs att nästan alla agendor kan läggas på hyllan så länge invandringen får fortsätta. För SD så är det motsatta som gäller.
Citera
2026-05-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast den sista ändringen av A-kassan gjorde ju också att fler fick rätt till någon A-kassa överhuvudtaget. Men det pratas det inte om.

Jag tycker att det är rimligt att vi har gått tillbaka till grundtanken med A-kassan, d.v.s. att det ska vara en OMSTÄLLNINGförsäkring. Inte att man ska kunna leva gott på samma nivå som när man hade en viss lön, i flera år på andras bekostnad. Många som har A-kassa intalar sig att det är en "försäkring", men i verkligheten består utbetalningarna bara till en liten del av inbetalningarna, resten är skattepengar. Så OM man ska lägga värderingar i att leva på bidrag överhuvudtaget, så är den som går på A-kassa inte ett dugg finare än den som går på socialbidrag.

Ja, fast dilemmat är ju att i detta val har de ingen chans att komma över 4-procentsspärren. Så rösten på AfS kan innebära att det blir S+V+Mp (och eventuellt även C) igen, och då är det i princip slut på det här landet. Gränserna kommer att stå på vid gavel igen, inte ens de värsta brottslingarna kommer att skickas ut, flytten av ungdomsbrottslingar från vanliga skolor, familjehem och HVB-hem till ungdomsfängelser kommer att upphöra, fokuset på lärande och kunskap i skolan kommer att ändras tillbaka till att det ska vara en förvaringsplats och att man ska låtsas att alla elever är lika begåvade, o.s.v. o.s.v..

Var iofs moderaterna som öppnade sina stjärtar sist? Sen tar vi redan emot ca 100.000 per år även under tidö.

Sossarna har lagt om sin linje och låter mer som SD gör. Sen ang kriminella som utvisas så är det ca 350-400 per år under tidö. Vilket är en droppe i havet när vi har 17.000 gängkriminella i Sverige och räknar vi med folk som står precis utanför gängen som hjälper till så är det närmare 50.000.
Senast redigerad av Knarkblomman 2026-05-08 kl. 13:19.
Citera
2026-05-08, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Med andra ord så står dilemmat mellan S och SD.
Singla slant om inget annat.

SD brukade vara ett vänster-orienterat parti med värdekonservativ fokus. Man saknade det som Socialdemokraterna en gång var under Per-Albin och Tage Erlander, dvs ekonomiskt vänster och socialt konservativa.
SD insåg dock att det finns ingen framtid i detta eftersom inget part på vänster eller ens i mitten vill samarbeta (man är ju nazzzzister) så man valde att bli Moderat-vänligt för att få chansen att kunna bilda regering och vinna folkets förtroende.
För de flesta partier så är invandring Uber Alles, dvs att nästan alla agendor kan läggas på hyllan så länge invandringen får fortsätta. För SD så är det motsatta som gäller.

Tyvärr så förlorade dom min röst på att bli moderater... Jag är mer en Tage Erlander Sosse. Så jag känner mig vilsen.

Det bästa hade varit om S+SD hade samarbetat. Men man kan ju få drömma.
Citera
2026-05-08, 13:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Var iofs moderaterna som öppnade sina stjärtar sist? Sen tar vi redan emot ca 100.000 per år även under tidö.

Sossarna har lagt om sin linje och låter mer som SD gör. Sen ang kriminella som utvisas så är det ca 350-400 per år under tidö. Vilket är en droppe i havet när vi har 17.000 gängkriminella i Sverige och räknar vi med folk som står precis utanför gängen som hjälper till så är det närmare 50.000.

Ja jag vet allt det där, men det har i alla fall gått i rätt riktning. Sossarna låter vettiga nu ja, men om de får makten kommer de att få den genom samarbete med Mp, V och kanske C, och då blir det diverse "överenskommelser" igen. Åt det för Sverige skadliga hållet.
Citera
2026-05-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja jag vet allt det där, men det har i alla fall gått i rätt riktning. Sossarna låter vettiga nu ja, men om de får makten kommer de att få den genom samarbete med Mp, V och kanske C, och då blir det diverse "överenskommelser" igen. Åt det för Sverige skadliga hållet.

Jag är kritisk till invandringen och varit det länge. Röstat SD sen 2002, men jag gillar dock inte utvecklingen som sker på andra håll där moderaternas ekonomiska politik får mark.

Moderaternas politik gynnar sällan arbetarklassen, speciellt inte dom som står längst ner i lönetrappan. Så i jakten på folk som har kommit hit och inte bidrar så vevas det vitt och brett så även folk som jobbat hela sina liv och betalat skatt, helt plötsligt står utanför arbetsmarknaden pga ålder eller sjukdomar blir drabbade.

Vet hur många som led under fas 3 eran som alliansen införde och vi går åt det hållet igen, dock under andra namn. Slutar bara med kontroll som ändå inte leder till någon vettig sysselsättning.

Men Moderaterna fick som dom ville genom att öppna gränserna, någon stackare måste ju leverera Foodora elr städa till alla tjockisar.

2026 är året jag inte vet vem fan jag ska rösta på.
Citera
2026-05-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad är viktigast?

En ny socialdemokratisk regering kommer att

● öka invandringen - OBS! Socialdemokraterna redan aviserat, att partiet ska öka invandringen till Sverige

● återgå till en mjuk kriminalpolitik inkl. omintetgöra de skärpningar som införts och

● åter styra bort skolan från ett kunskapsperspektiv

Om man inte vill ha detta, så är det väl en no brainer att INTE rösta på S, V, MP eller C.

Hosta fram en trovärdig källa till det fetstilta. I call BS på ditt påstående.

TS:

Gör några valkompasser och känn av.
Citera
2026-05-08, 14:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag är kritisk till invandringen och varit det länge. Röstat SD sen 2002, men jag gillar dock inte utvecklingen som sker på andra håll där moderaternas ekonomiska politik får mark.

Moderaternas politik gynnar sällan arbetarklassen, speciellt inte dom som står längst ner i lönetrappan. Så i jakten på folk som har kommit hit och inte bidrar så vevas det vitt och brett så även folk som jobbat hela sina liv och betalat skatt, helt plötsligt står utanför arbetsmarknaden pga ålder eller sjukdomar blir drabbade.

Vet hur många som led under fas 3 eran som alliansen införde och vi går åt det hållet igen, dock under andra namn. Slutar bara med kontroll som ändå inte leder till någon vettig sysselsättning.

Men Moderaterna fick som dom ville genom att öppna gränserna, någon stackare måste ju leverera Foodora elr städa till alla tjockisar.

Fast Fas 3 fick oförtjänt dåligt rykte. När det infördes var det många som skrek om slavarbete och att de skulle ta livet av sig hellre. Men när folk väl hade kommit igång på sina sysselsättningsplatser, så blev tongångarna annorlunda. Undersökningar visade att de flesta tyckte att det var trevligt att ha "arbetsveckor" och helger som andra människor, och att komma ut och träffa folk.

Det fanns även solskenshistorier där folk kom igång med något som de kunde tjäna pengar på, t.ex. något konstnärligt. Jag har en vän som upptäckte en talang för träsnideri, han blev riktigt duktig på detta och tjänar hela sitt uppehälle på detta idag. Han säger att detta skulle aldrig ha blivit av utan Fas 3-platsen och den stöttande ledaren där. (Han gör bland annat schackpjäser och figurer till julkrubbor, jättefina!) Känner även en kvinna som blev placerad på ett studieförbund, i en systuga. Hon delade med sig av sin kunskap i sömnad och andra handarbeten till de andra deltagarna, och det slutade med att när den förra ledaren gick i pension, så blev hon (kvinnan jag känner) anställd där!

Jag tror att vi behöver lite uppryckning och mer positivt tänkande... men det är förstås viktigt att människor som absolut inte kan vara bland andra människor, får HJÄLP med detta. För deras egen skull också, jag menar: vad är det för LIV att gömma sig i sin lägenhet resten av livet, även om man får ett bidrag som man kan leva på?
Citera
2026-05-08, 14:28
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad är viktigast?

En ny socialdemokratisk regering kommer att

● öka invandringen - OBS! Socialdemokraterna redan aviserat, att partiet ska öka invandringen till Sverige

● återgå till en mjuk kriminalpolitik inkl. omintetgöra de skärpningar som införts och

● åter styra bort skolan från ett kunskapsperspektiv

Om man inte vill ha detta, så är det väl en no brainer att INTE rösta på S, V, MP eller C.

Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Hosta fram en trovärdig källa till det fetstilta. I call BS på ditt påstående.

Det är en förutsägelse om vad vilken politik, som en ny socialdemokratisk regering kommer att föra.

Socialdemokraterna har utfäst, att antalet kvotflyktingar ska sexdubblas - från 900 till 5.000. Se Socialdemokarernas politiska riktlinjer. Västerpartiet vill öka antalet kvotflyktingar till 10.000.

Det var vänsterjurister som under den socialdemokratiska regeringen Ingvar Carlsson som 1989 införde en extremt mjuk kriminalpolitik. Rekommenderar boken "Om straff och fängelser – Om det avvikande svenska vägvalet på straffrättens område" av Bo Wennström

Det var Socialdemokraterna som medvetet krossade kunskapsskolan. Rekommenderar bl.a. Karin Hadenius doktorsavhandling: "Jämlikhet och frihet, politiska mål för den svenska grundskolan".
Senast redigerad av Meiji 2026-05-08 kl. 14:31.
Citera
2026-05-08, 17:20
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Folk säger ju att de som jobbar vill ha en högerregering, medan de som är bidragstagare vill ha en sosseregering. Men du håller alltså inte med om det? Du är alltså emot skattesänkningar på arbete?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in